Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Floris

Nog een interieurinspiratieplaatje nodig uit een echt frans huis?
combas by Floris Dilz, on Flickr

Cord

Dankjewel Floris.  :)
Tussendoor heb ik nog even wat hout in huis gehaald.


Deze roerstaafjes zijn niet zo hard als bijvoorbeeld ijslolliehoutjes en daardoor makkelijk te knippen. De ronde uiteinden ga ik als dakpannen gebruiken.


De binnenkant van de brug heb ik op de luie manier gedaan: van een pvc-bocht heb ik een stuk afgezaagd, waardoor het een soort tunnel wordt en dat het in een bocht loopt maakt dat je niet tot achteraan kunt kijken.
Dat blauwe plaat heeft aan een kant ribbeltjes, waardoor het makkelijk in de binnenkant van de buis buigt.


Door het stempelen van stenen buigt dat blauw spul nog makkelijker.


De kademuur en de brug zitten nu zo'n beetje op de plek. Rechts van de brug komt een trap naar een wat lagere kade. Een nog te bouwen huis moet dan aansluiten op die kade.


De binnenkant van die brug sluit aardig aan op de voorkant en ik heb grotere stenen gebruikt voor de boog.


Tussendoor ben ik nog wat aan het rommelen met dukdalven. Vuurpijlstokken kunnen in 1:87 prima, maar in deze schaal moest ik dikker hout gebruiken.


En dan nog wat: er moet nog een bootje langs de kade komen te liggen. Dat bootje ga ik natuurlijk wel zelf bouwen.


En dan zit ik aan een slepertje te denken.


Of misschien zoiets. Een vissersbootje heeft natuurlijk wel wat meer leukere details aan tuigage en vistroep.
Enfin, scheepsbouwtips zijn meer dan welkom... andere tips natuurlijk ook.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met de kademuur en wat daar zoal bij moet komen.


Zo vond ik nog een verschrikkelijk lelijk bootje, maar de romp was wel bruikbaar. Dus heb ik alle rommel eraf getrokken en er een waterlijnmodel van gezaagd.


En dan is dit wat er ongeveer van overblijft.


Met een houten dek en een wat verhoogd boeisel is er in elk geval een begin gemaakt met een vissersbootje. Er komt een mast op van het merk Van Eyck (Action) en natuurlijk nog verstagingen, bolders, kikkers en een stuurhut.


En ik kan gelijk zien of de verhoudingen een beetje kloppen.


Ik heb een knik gemaakt in het dukdalven-spul, zodat het mooi meeloopt met de curve van de kademuur.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Ik ga nog even verder met m'n bootje:


Inmiddels heb ik een mast gemaakt van messing. Voordeel van deze mast is dat-hol is en misschien is dat wel makkelijker om mijn toplicht te bevestigen.


Ook de stuurhut staat (nog los) op z'n plek en heb ik het achterdek wat verhoogd.


Al met al is de boot een aardig stuk hoger geworden.


Er moet natuurlijk nog een ladder komen om van de boot naar de wal te kunnen.


Ik ben bang dat er nog wel een interieur in de stuurhut moet komen.  ::)
Enfin, laten jullie maar weten wat er beter kan. Tips zijn welkom.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Echt om vingers van af te likken!!! 8) 8)

Pretentieloze modelbouw wit a lot of sfeer  ;D ;D 8)


Denk dat ik hier nog ergens een bruikbaar roer heb liggen, en een anker misschien ook nog wel.
Kom je naar de beurs in Leuven?


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

renstimpie

Zalig gebouwd...  nogvanda...

evan

Knap!

Compact en toch zeer sfeervol :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pierre

Wauw ... mooi werk weer Wim. ;)
Groet Pierre.


Floris

om eerlijk te zijn vind ik m als waterlijnmodel wel erg hoog... ik zou m ergens een paar millimeter onder het met styreen beklede deel afzagen, dan oogt ie meer in verhouding.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

DFS

Citaat van: Floris op 18 augustus 2018, 11:48:27 AM
om eerlijk te zijn vind ik m als waterlijnmodel wel erg hoog... ik zou m ergens een paar millimeter onder het met styreen beklede deel afzagen, dan oogt ie meer in verhouding.

inderdaad zo ziet ze er wat "top heavy" uit...
Maar verder, knap werk!
En tis precies DDT die erbij staat  ;D

Cord

Allereerst dank voor jullie feedback en complimenten.
Ik denk dat ik iets tè enthousiast aan het bouwen ben geweest en de opbouw wat te hoog heb gemaakt. Ik denk dus dat ik eerst het het bovendekse gebeuren een stuk ga verlagen en daarna ga kijken hoe de vlag er dan bijhangt.

Citaat van: sdz1976 op 16 augustus 2018, 17:47:45 PM
Denk dat ik hier nog ergens een bruikbaar roer heb liggen, en een anker misschien ook nog wel.
Kom je naar de beurs in Leuven?
Dank voor het aanbod.
Ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik naar Leuven kom. Lijkt me wel erg leuk.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Floris

#132
Nou, ik zou de bovenkant nog even zo laten... De verhouding breedte/hoogte van de romp boven water is gewoon niet lekker, en dat zit m echt in de romp en niet zozeer in de opbouwen. Nu is ie ongeveer een volrompmodel qua verhoudingen naar mijn idee.
even quick n dirty met paint bootje beetje dieper gelegd... hoe vind je m zo?
1k0 (1) by Floris Dilz, on Flickr

doomslu

Citaat van: Cord op 18 augustus 2018, 17:57:29 PM
...
Ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik naar Leuven kom. Lijkt me wel erg leuk.
Leuk? Mag je niet missen, man!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris