Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

Cord

Ik was toch bezig, dus gooi ik er nog maar een update tegenaan.  8)


De houtlijm is inmiddels droog en heb ik zonder kleverige handen te krijgen een leistenen rand boven de poort gemaakt. En inmiddels zit de voordeur er ook in. Er moet natuurlijk nog een brievenbus en een deurbel komen. Oh ja, en misschien nog iets van een buitenlamp boven de voordeur?


Het was jullie niet opgevallen, maar ik was de spanjoletsluiting van de luiken vergeten. Nou zitten die luiken vastgeplakt aan de gevel, maar ze horen er wel te zitten. Wèl heb ik beugeltjes gemaakt voor de luiken zodat de luiken niet gaan klapperen of dichtslaan als de wind opsteekt.


De muur zit in de (ietwat verdunde) verf en de voegen zijn doorgetrokken naar de kopse kant.


Ik denk dat de kleur van de muur aardig in de buurt komt van het aangrenzende gebouw.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Ik was nog vergeten om op de luiken een soort klink te maken, zodat eenmaal gesloten luiken ook dicht blijven zitten.


Nog een likje verf en je zou denken dat het er altijd heeft gezeten.


Tegelijkertijd de poort even onderhanden genomen.


De kleur van de poort zit denk ik aardig in de buurt.


En met een laagje contrastvloeistof er overheen komt de tand des tijds een beetje meer uit de verf.


Ik ben langzamerhand bezig om de losse muurdelen zover klaar te krijgen zodat ze tegen elkaar kunnen worden gezet op het trottoir. Dus heb ik er nog maar even een drybrush overheen gedaan.


Het wordt dus tijd om het glas er in te zetten, want dat gaat makkelijker als de muren nog niet vastzitten.
Het voordeel van Kristal Klear is dat je er ook ruiten mee kunt plakken. Omdat het goedje flexibel blijft kun je de zichtbare lijmresten er met een cocktailprikkertje weer uit frutten. Ik wil eens zien hoe of het staat als ik de bovenlichten met Kristal Klear vul. Links bovenin heb ik een proefstukjes gemaakt om te zien of dat een beetje staat.


De ingang van de zijmuur staat inmiddels in de verf. Om een beetje variatie in het geheel te brengen heb ik de deur bruin gemaakt. Maar ik weet nog niet of dit de juiste combi is.


Tussendoor ben ik bezig geweest met de balkondeuren (portes de balcon) en dat is een heel gedoe om de juiste verhoudingen te vinden èn natuurlijk de H0-ramen die het best passen.

Groenvoorziening
Doordat ik voornamelijk aan stedelijke bebouwing heb gedaan, heb ik me nog niet beziggehouden met groenvoorziening. Maar groen zou wel een wezenlijk deel moeten uitmaken van het totaalplaatje, want zonder groen wordt het maar een saaie bedoening.
Ik moet er dus aan geloven en met hier een daar een plukje IJslandsmos kom ik er niet mee weg.
Maar misschien dat de één-op-één-natuur mij een handje gaat helpen.


Ik heb mij ooit laten vertellen dat vogeltjes erg handig zijn met het her-gebruiken van wat de natuur zoal biedt.


En zie hier: een vogelhuisje met een door koolmeesjes opgemaakt bedje.


Zie ik hier 1:48 plantjes, klimop en groen?


Misschien moet ik het voor gebruik nog even een paar seconden in de magnetron doen om al het leven eruit te nuken.
Omdat dit een nieuwe episode wordt in dit leerproces, zijn alle tips méér dan welkom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Vandaag heb ik weer even wat tijd genomen om een en ander af te ronden.


De twee muren heb ik op de grondplaat vastgeplakt. Dan heb ik in elk geval een beetje beeld hoe of dit pand combineert met de buren.


Omdat het spul nu vast zit, kan ik ook de afvoer van het hemelwater een beetje netjes wegwerken.


De luiken op het balkon staan ook in de verf en moeten nog worden afgehangen.


Het experiment met Kristal Klear in de bovenlichten heeft denk ik wel aardig uitgepakt..


...dus heb ik het bovenlicht boven de deur dezelfde behandeling geven.


Eigenlijk is het raam in de zijgevel een beetje te hoog en is de vensterbank gevaarlijk laag. Om allerlei vervelende situaties -met naar beneden vallende kindjes- te voorkomen, heb ik er maar een hekje geplaatst.


Straks staan de balkondeuren open en dan is er nogal veel zicht op het interieur. Dus heb ik een binnenmuur gemaakt.


Naast die binnenmuur ook gelijk een houten vloer gemaakt. Ik heb nog vier seconden overwogen om er een plaatje van Auhagen in te knallen, maar een vloertje van roerstokjes heeft net wat meer karakter.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Weeral mooie vorderingen, Wim. Prachtige tinten  8)
Persoonlijk zou ik die vloer toch iets lager in het gebouw zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Het is weerom genieten man !!! 8) 8)

Dat cristal clear heeft idd een cool efect



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS

Citaat van: Cord op 14 juni 2018, 15:36:14 PM
maar een vloertje van roerstokjes heeft net wat meer karakter.
Tot zover.

En gelijk heb je, mooi vloertje!

Cord

Heren, dank voor jullie feedback. Daar kan wel wat mee.  :)
Citaat van: Gerolf op 15 juni 2018, 09:40:42 AM
Persoonlijk zou ik die vloer toch iets lager in het gebouw zetten.
Beste Getlof, daar heb je waarschijnlijk wel een puntje. Ik heb bij de opzet van dit gebouw de bovenkant van het raam aan de zijkant gelijk gehouden met de bovenkant van de balkondeuren aan de voorkant. Eigenlijk is het raam aan de zijkant ietsje te hoog, maar ik wilde de vloer direct onder de dorpel van de balkondeuren hebben. Bovendien komt op er een moment dat ik het pand in elkaar wilde plakken, dus heb ik voordat ik dat deed al vast balkjes aan de binnenkant geplakt waar de vloer op rust. Als ik die balkjes ietsje lager zou maken, dan moet ik het hele spul weer uit elkaar trekken en daar knapt het niet van op.  :o


Geïnspireerd door wat er wel vaker gebeurt in Franse huizen -lage ramen met een hekje- heb ik gekozen voor deze oplossing.
Spreekt voor zich dat het interieur nog wordt afgewerkt met plinten en lijstwerk rond het raamkozijn.
Enfin, foto's volgen nog.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update


Het hoekpand bestaat uit twee aan elkaar geplakte delen en op de plek waar de muren aan elkaar vastzitten ontstond een wat hinderlijke naad. Vullen met houtlijm kan, maar je blijft toch die naad zien en met plamuur help ik de structuur van de muur om zeep. Ik ben met klimop niet handig, dus heb ik er maar een regenpijp tegenaan gezet. Met wat restanten gietboom heb je al snel een afvoer en krimpkousjes heb ik gebruikt om het spul aan de gevel vast te zetten.
En nee, hij blijft niet rood.


Nou ja vooruit: ik gooi er ook nog een putje tegenaan. Het regenwater moet toch ergens blijven.


Tussendoor ben ik ook nog even bezig geweest met de dakgoten en een eerste opzet voor het dak. Het wordt denk ik iets met leistenen.


Oh ja, dan is er natuurlijk ook nog het interieur op de eerste etage. Er is inkijk vanaf de balkondeuren en via het raam in de zijgevel. Het moet er dus wel een beetje netjes uitzien.


Dus ben ik maar vast begonnen met een van de binnenmuren en daar moet een deur komen. Als basis voor de deur gebruik een plaatje Auhagen H0-houtstructuur.


Maar het wordt natuurlijk wel een paneeldeur, die ik met flinterdunne strookjes styreen opbouw.


Een likje verf en een deurklink en de deur hangt er in.


Ik denk dat een woonkeuken hier wel zou kunnen passen. De muur rechts hoeft aan de binnenkant verder geen afwerking want die valt buiten het zicht.


Het zicht vanaf het balkon.


Langzamerhand wordt het wel tijd om na te denken over de rest van het gebeuren. De rails liggen vast, maar de rest staat nog los. Er kan hier en daar dus nog wat worden verschoven.


Een bovenaanzicht en ter oriëntatie: links de garage, daarnaast de slagerij en daar weer naast het hoekpand waarvan ik er nog niet uit ban of dat nou een epicerie of een café - tabac moet worden. Naast het hoekpand een poort en rechts van de poort heb ikzelf het beeld nog niet echt scherp.
Het lager gelegen deel op de voorgrond wordt een kademuur, dukdalven en water.


Ik ben dus maar eens begonnen met een stuk trottoir te maken dat aan de achterkant komt te liggen, met een glooiende curve langs de rails. De uitrit heb ik behandeld met natte houtlijm zodat de structuur van het styreen wat minder zichtbaar wordt.


Rechts van de poort komt nog een gebouw dat wat meer naar voren komt te staan. Ik denk dat ik dat gebouw in dezelfde stijl ga uitvoeren zoals de poort. Zodat die stenen mooi doorlopen in het naastgelegen pand.
Tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Dat zijn weer enkele ferme stappen vooruit  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Dank Gerolf.
Tussendoor ben ik even bezig geweest om vast wat bestrating aan te leggen. Hierdoor krijg ik ook een beetje meer zicht hoe de plannen er verder gaan uitzien.


Wel een beetje onhandig werken op deze manier, maar op een gegeven moment moet ik het spul geween een keer vastplakken.


In de goten komen steentjes maar het meeste van het wegdek wordt denk ik asfalt.


De huizen zitten nog niet vast en daarom staat die slagerij een beetje uit de lijn.


Op de plek waar nu dat gewicht staat komt ook een gebouw en daar ben ik vast aan begonnen.


De stenen van de poort lopen straks mooi over naar het aangrenzende huis.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Groet Pierre.


SuSke

mooi en veel belovend.
blijf in stilte volgen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Dank heren!
De vorige muur die ik heb gemaakt was een geinig uitprobeersel, maar ik heb 'm toch maar even opnieuw gemaakt. Er zaten een paar storende stukjes metselwerk in. Dus heb ik die muur even opnieuw gemaakt.


De zijmuur en de voorgevel heb ik met tape aan elkaar geplakt, zodat de stenen mooi doorlopen. De penselen van de Action vallen vanzelf al uit elkaar en dan hou je een stempel en een telegraafpaal over.


Aanvankelijk had ik het plan om beide muren in verstek tegen elkaar te lijmen, maar dat werkt met foamboard toch niet erg lekker.


Dus heb ik beide gevels plat tegen elkaar gelijmd. De stenen heb ik aan de zijkant van het foamboard laten doorlopen en de regenpijp (waar zijn die dingen anders voor) verbergt de lijmnaad.


Omdat de ruimte beperkt is, denk ik dat het interieur niet veel meer wordt dan een etalage. En dat scheelt weer een sloot extra werk.


Ramen zijn voornamelijk afkomstig uit de H0-bak, die ik heb omgebouwd naar 1:48. Gelijk maar even in de verf gezet.


Krimpkousjes werken lekker snel als beugels.


Een mix van huidskleur en een klein beetje zwart geeft een lekker cementkleurtje. Als dit droog is kunnen de stenen in de verf.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

(Vervolg op het voorgaande)


Nu de winkelpui er in zit valt het geheel een beetje op z'n plek. Het bord boven de winkelpui gaat pas in de groene verf als na laatste drybrush van de stenen.
En wat wordt het voor winkel? Je ne sais pas encore.  ::)


De kozijnen zijn inmiddels ook klaar om in de gevel te worden gezet. Omdat er geen interieur in dit huis komt, twijfel ik nog of ik ze dichtmaak of open laat staan.


Dat stempelen en schilderen van die stenen is wel weer een nieuwe en rustgevende ervaring.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Wat een snoepje is die gevel alweder geworden  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1