Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Frans diorama (Spoor 0e)

Gestart door Cord, 23 maart 2014, 20:12:41 PM

SuSke

Ik maak me dezelfde bedenking Luc.
De winkel was de fierheid van de kleine zelfstandige en die zag er meestal spic & span uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Cord

Beste Luc,
Allereerst mijn bijzondere dank voor je mooie woorden. En (met ietwat gebogen hoofd) moet ik toegeven dat ik wellicht iets te enthousiast ben geweest met de veroudering van deze slagerij. Immers het is geen garage maar een plek waar vlees op de plank ligt. Luc, je hebt een punt.
Ik weet niet of ik de tegeltjes helemaal spic & span krijg, maar ik zal proberen om het wat minder smoezelig te krijgen. Wat dit aangaat ben ik nou eenmaal een smeerpoets en dat is geen onwil, maar dat zit gewoon in mijn (modelbouwers)aard. Ik ga ermee aan de gang en als het zover is laat dan maar weten of het resultaat meer geloofwaardig is geworden.
In elk geval dank voor jullie feedback.

Garage
Tussendoor ben ik aan het nadenken over een garage die links naast de slagerij moet komen. Rechts van de slagerij komt waarschijnlijk een Café - Tabac, maar daarover later meer.
Allereerst probeer ik wat inspiratie op te doen.


Dit is een ingestorte garage van Miniart. Zij leveren mooie gebouwen maar zijn allemaal 1:35 en meestal met behoorlijk wat oorlogsschade. Niet dat ik dit ga gebruiken, maar qua model zou het kunnen.


Uitknippen en opplakken.  :D


Uiteindelijk ben ik op dit geval uitgekomen. Ik weet niet of het wat gaat worden, maar ik zie wel waar het strandt. Ik heb nog niet zo heel veel gewerkt met foamboard, dus beschouw ik dit als een experiment.


Er moeten nog wat lijstwerk op, maar deze voorlopige versie staat nu te drogen. En natuurlijk moet je dit voorstellen met een roestig rolluik en een vettige benzinepomp op de stoep. Maar dat spreekt voor zich.
En als deze opzet (met dit materiaal) niks wordt dan begin ik gewoon weer opnieuw.
Suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine aanvulling op het voorgaande:
Ik ben even bezig geweest met allerlei emmertjes sop.


Voor...


...en na de schoonmaak. Ik realiseer me dat dit niet het parelwitte resultaat is waarop was gehoopt, maar ik ben een beetje door m'n witte verf heen.  :o
En anders hang ik een bord met à louer achter het raam en dan klopt het verhaal weer een beetje.  8)

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

mahtoska1

CiteerEr moeten nog wat lijstwerk op, maar deze voorlopige versie staat nu te drogen. En natuurlijk moet je dit voorstellen met een roestig rolluik en een vettige benzinepomp op de stoep. Maar dat spreekt voor zich.
En als deze opzet (met dit materiaal) niks wordt dan begin ik gewoon weer opnieuw.
Suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.

Het ziet er goed uit!

arnaud

Ik houd van de sfeer ;)
Met de slagerij tegels...
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Cord

Citaat van: arnaud op 14 april 2018, 17:46:55 PM
Ik houd van de sfeer ;)
Met de slagerij tegels...
Dankjewel, maar de meningen hierover zijn ietwat verdeeld.  :o


Tussendoor heb ik de façade van de garage even een wetwash gegeven.


Maar eerlijk gezegd ben ik niet écht tevreden met het resultaat van dit experiment.
Volgende versie volgt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update


Voordat ik begin met een compleet nieuwe gevel (bijvoorbeeld een met een bovenetage) heb ik eerst dit geveltje nog even een kans gegeven met een extra wetwash. Ik heb nu bruin als basis gebruikt en ik denk dat-ie daar wel van opknapt. Er moet natuurlijk nog wel veel aan gebeuren zoals een drybrush, maar het resultaat lijkt steeds beter te worden. Ik moet nog wel even zien hoe of ik boven de ingang de tekst GARAGE kwijtraak, want met afwrijfletters kom ik daar niet meer bij.
Maar ik heb bij deze gevel nog geen echt Yes-gevoel, want misschien vind ik deze gevel wel wat tè geornamenteerd voor een simpele garage. Die sierlijsten komen misschien nèt wat teveel naar voren. Jullie lezen mijn twijfel, maar voordat ik met een andere gevel ga beginnen geef ik het nog een kans.
En, het blijft een experiment.


Of het nou deze voorgevel wordt of een compleet nieuwe opzet, ik kan wèl vast beginnen met de binnenkant. Dus ben ik maar vast begonnen met een zijmuur van het interieur. Dit interieur kan ik later zonder problemen achter elke andere gevel plakken.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske


Kan maar één ding zeggen...pure klasse

Durango

Dat ziet er echt goed uit zeg.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Ronald

Citaat van: Cord op 11 april 2018, 21:56:45 PM
Ik realiseer me dat dit niet het parelwitte resultaat is waarop was gehoopt, maar ik ben een beetje door m'n witte verf heen. 

Je zou nog lichtjes een drybrush kunnen doen met wit.... vind de sfeer erg mooi :) Smetteloos zal die slagerij zeker niet geweest zijn maar ik denk wel dat het propere mannetjes waren die het slachtgedeelte wel goed schoon hielden.

Ga zo door, ik geniet :)

Cord

Dankjewel Ronald.
Van de slagerij schakel ik even naar de buren.


▲ Ik heb vast een binnenmuur in elkaar gezet en dat is de muur die links tegen de slager aan komt.


▲ Dezelfde muur na één wetwash. Mijn ervaring heeft inmiddels geleerd dat je dit materiaal twee keer moet gehandelen. En daarna natuurlijk nog een drybrush, maar dat doe ik pas als er nog wat meer details op de muur zitten en dat geldt natuurlijk ook voor de buitenmuur.


▲ Voor de beeldvorming heb ik Helmut er even bij gezet. Hij komt uit een pakketje figuren van de Luftwaffe van Revell en de benzinepomp is misschien wel wat te groot. Ik denk dat ik de onderdelen eraf haal en die gebruik om een nieuwe pomp te maken. Ik ben toch bezig.


▲ Tussendoor ben ik ook nog even bezig geweest met het zoeken naar bijpassend reclamemateriaal in hoge resolutie. Met Amerikaans spul staat het internet barstensvol maar Frans is een stuk lastiger.


▲ Maar zo vond ik toch nog ergens een blik Franse motorolie.


▲ Het etiket wil ik gebruiken om blikken motorolie mee te beplakken. Dus heb ik met Photoshop het etiket was aangepast.


▲ Met dit formaat kan ik rondom het blik plakken.


▲ Gelijk even wat meer spul uitgedraaid.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update
Ik ben even verder gegaan met het interieur van mijn garage.


Ik ben vast begonnen met een werkbank in de garage. Die vierkantjes zijn centimeters en dat rode is bloed. Je zou dus kunnen zeggen dat mijn dna in deze werkbank zit.


Dat houten bord tegen de muur is natuurlijk voor het gereedschap.


De muur en de balken hebben inmiddels ook een drybrush gekregen. Wel een beetje jammer dat je de spijkertjes niet meer ziet waar de ring/steeksleutels aan zijn opgehangen. Op dat witte plankje komen nog potjes vet, kruipolie en bakjes met bouten en moeren.


Aanvankelijk heb ik zitten twijfelen of ik deze façade zou gebruiken of dat ik een compleet nieuwe gevel met bovenetage zou maken. Maar inmiddels heb ik besloten om deze voorkant te gebruiken.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Man ...man .. wat verras je ons weer met een meesterwerkje.  .top ;)
Groet Pierre.


sdz1976

Mooi geknutsel alweer   8) 8) :D


grtz,

Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw