Auteur Topic: H0-diesellocje ombouwen naar On30  (gelezen 5261 keer)

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.426
  • Voornaam: Jean
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2014, 21:57:51 pm »
Erg knap, Wim.
Leuk dat je van verschillende bronnen stukken aanlevert.
Ocharme de Spit ...  Of is die ondertussen al voorzien van een nieuwe Merlin ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 576
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2014, 23:30:20 pm »
Dankjewel Jean,
Ocharme de Spit ...  Of is die ondertussen al voorzien van een nieuwe Merlin ?
Als je wilt moet je deze even uitleggen: Spit, Merlin?

Bij dit hele projectje is er ook nog iets anders aan de hand: van bijvoorbeeld een Anna-locje een smalspoorlocje maken is feitelijk gezien een kwestie van een beetje zagen, plakken en schilderen. Alle onderdelen zijn er al. Bij dit crittertje had ik alleen de motorkap en de voorkant en achteraf gezien had ik die onderdelen ook best zelf kunnen maken. Maar ja, een beetje houvast is natuurlijk nooit weg. Het meeste werk gaat zitten in uitzoeken, uitproberen, puzzelen en onderdelen graaien uit andere bouwdozen en restanten... en natuurlijk ontzettend veel op internet uitzoeken.
Nu moet ik nog verzinnen welke koppelingen ik het best ga gebruiken...  :o
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Steam.N

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 9.426
  • Voornaam: Jean
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #17 Gepost op: 12 april 2014, 01:08:55 am »
Die motor  kwam toch uit een spit(fire) (dikwijls afgekort).
Die hadden Merlin motoren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 576
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2014, 09:24:29 am »
Ik snap 'm. Van de Spitfire was alleen de motor nog overgebleven.
Ach het is feitelijk maar een deel van de Rolls-Royce Merlin en blijven er van de 12 cilinders nog maar vier over.  :)
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.090
  • Voornaam: Johan
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2014, 16:11:34 pm »
Helft van een motor uit een Spitfire... dat is dan een V6 van 13.5 liter inhoud en 500 pk. Je gaat een spoiler op dat locje moeten zetten :D En een ketelwagen met benzine erachter. Geluk dat het geen Manchester was waarvan ze de moter gerecupereerd hebben.

Citaat
Nu moet ik nog verzinnen welke koppelingen ik het best ga gebruiken...

Link-pin? Is niet moeilijk te maken, realistisch.
Expert in non-working solutions.

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 576
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2014, 19:38:47 pm »
Helft van een motor uit een Spitfire... dat is dan een V6 van 13.5 liter inhoud en 500 pk. Je gaat een spoiler op dat locje moeten zetten :D En een ketelwagen met benzine erachter. Geluk dat het geen Manchester was waarvan ze de moter gerecupereerd hebben.
Het rekensommetje wordt tóch nog ietsje anders: de 12 cilinder Rolls-Royce Merlin van 27 liter met 700 pk (500 kW), wordt teruggebracht naar vier cilinders en dus ongeveer 9 liter. Dan blijft er aan het eind van de streep nog 233 pk over en dat lijkt me vrij redelijk voor een locje. Tsja, ik heb niet zomaar wat onder de motorkap gedrukt...  ;D
Link-pin? Heb je daar een plaatje van?
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.090
  • Voornaam: Johan
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #21 Gepost op: 13 april 2014, 13:04:27 pm »
Dan is het maar 1/3-de meer :D

Link-pin:
http://cprr.org/Museum/Ephemera/Link-Pin_Couplers.html is al een mooie, redelijk bewerkelijke constructie
http://www.sa-transport.co.za/trains/sugar_cane_rail/4t_link_pin.JPG http://www.sa-transport.co.za/trains/sugar_cane_rail/farleigh_4t_coupling.JPG eenvoudigere versie

Andere mogelijkheid zijn "norwegian coupling" meer gebruikt bij "belangrijkere" smalspoor bedrijven. Hier staat een tekening van een origineel voorbeeld http://www.chaski.org/homemachinist/viewtopic.php?t=78568&view=next en bijna helemaal onderaan in deze link staan enkele foto's http://members.ozemail.com.au/~telica/Norway_Setesdalsbanen.html. Heb in een oud boekje een beschrijving staan hoe die in model te maken. Een PM met een email en ik kan dat wel eens inscannen.

Heel simpel is natuurlijk een haak met ketting. Of als je gesofisticeerd wil doen, een dwarsbalk met links een haak en rechts een ketting. Zoals op de koppeling van de NMVB vroeger.
Expert in non-working solutions.

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 576
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #22 Gepost op: 13 april 2014, 13:41:57 pm »
Hee bedankt Johan,
Ik ben gedurende mijn speurtocht deze link-pin-koppelingen al vaker tegen gekomen. Enig nadeel is natuurlijk dat je ze alleen met een pincet kunt koppelen. Maar ja, als je realistisch wilt werken dan moet je er wat voor over hebben.
Die enkele buffer-koppelingen met haakjes lijkt me ook nog wel een alternatief.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.090
  • Voornaam: Johan
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #23 Gepost op: 13 april 2014, 13:58:53 pm »
Dat is inderdaad een voordeel van die haak-koppeling. Die kan je automatisch laten koppelen. Ontkoppelen met een soort ontkoppelrail zou moeten kunnen maar ik vrees dat het toch met een tooltje gaat moeten.

Hangt er ook van af waar je baan zich situeert, welke soort baan etc. En natuurlijk hoe "realistisch" je het wil.
Expert in non-working solutions.

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 576
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2014, 15:11:43 pm »
De meeste On30 situaties zijn Amerikaans en daar worden van Kadee-koppelingen gebruikt. Ik wil (om eens wat anders te doen) een Frans diorama maken, waar dit locje een plek gaat vinden. Om het zo realistisch en geloofwaardig mogelijk te maken denk ik dat alternatieve koppelingen wel een optie is.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Cord

  • Forumlid
  • Berichten: 576
  • Enschede (NL)
    • Facebook
  • Voornaam: Wim
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #25 Gepost op: 02 april 2018, 17:25:47 pm »
Een beetje (erg) slordig: ik ondekte nog een vergeten draadje. Het project is wat stoffig, maar inmiddels wel wat verder gevorderd. 1000x excuus!
Kleine update:


Behalve wat schilderwerk heb ik ook de koplamp vervangen. Grappig wat je met de onderdelen van een ballpoint kunt maken. Het lampje was eerst een ledje, maar ik heb 'm toch maar vervangen door een gloeilampje. Niet alleen omdat ik alleen witte ledjes heb liggen, maar ook omdat ik bang ben voor doorbranden met te hoge snelheden.


De opbouw staat nog los op het onderstel en zit de cabine (machinistenhuis?) met plakband aan elkaar.

.


Die koppeling was nog een heel gezoek: het zijn complete kortkoppelingen van Fleischmann geworden. De Profi-koppelingen zitten er nog niet op, maar die zijn in hoogte verstelbaar.


De achterzijde blijft open, met aan weerszijden een stang en er komen nog luchtslangen naast de koppelingen.


Dat ronde dak wordt nog wel een verhaal om dat er mooi rond op te krijgen. Ik denk dat ik er balkjes in de lengterichting opzet en het dak er dan omheen vouw.
Op de uitlaat komt nog een rond klepje tegen het inregenen.


Eén van de zijkanten zit er in. Met dunne stripjes toch wat klinknagels aan de zijkant gezet.


Een heel gedoe om te bepalen wanneer je het spul vastlijmt of tóch nog even wacht.


En dat heeft natuurlijk alles met het interieur te maken; als de zijkanten er op zitten, kun je er dan nog wel met een penseel bij.
Enfin, tot zover even.
Groet, Wim Corduwener

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en On30 • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (On30) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Ronald

  • Forumlid
  • Berichten: 1.269
  • OntraXS Layout Division
    • http://www.ronaldhalma.nl
  • Voornaam: Ronald
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #26 Gepost op: 02 april 2018, 17:46:09 pm »
Leuk man! :)
Groetjes, Ronald

www.ronaldhalma.nl

Offline sdz1976

  • Forumbaan
  • Forumlid
  • Berichten: 1.828
  • ho -hoe- on30- 1
    • www.ovmv.be
  • Voornaam: samuel
Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
« Reactie #27 Gepost op: 16 september 2018, 13:06:09 pm »
Toevallig ontdekt dit coole draadje,
meer dan inspirerend dit!!!!


Grtz,


Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1