Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Cursus Modelspoorfotografie

Gestart door Gerolf, 25 maart 2006, 08:24:46 AM

DelticPower

Hoi Johan, heb je het wel eens geprobeerd met tussenringen tussen lens en body. Enkele jaren terug stond er in SJ een reportage over modelfotografie. Daar werd gebruik gemaakt van een "Pinhole" lens.
Zal morgen eens zoeken of ik ze nog kan vinden.
Groeten van Jan

locomotion

Wanneer je met een kleine digitale camera werkt dan heb je het probleem dat de lens vaak van een te slechte kwaliteit is om 6 tot 8 megapixels weer te geven. Daar kan Sony met zijn zeiss lenzen niets aan veranderen. Er is een limiet. Ze moeten dus grotere lenzen gebrruiken op kleine camera's. Anderzijds heb je het voordeel met kleine camera's dat zij een veel groter bereik hebben qua dieptescherpte. De dieptescherpte van de meeste huishoudcamera's is vaak beter dan deze van een technische camera (zonder scherpstelvlak-correctie) met een lens van 10 cm of meer, of van een 6 x 6 camera. En dit ondanks het feit dat deze minicamera's maar een diafragma van max.  f-11 hebben.
Natuurlijk moet je fotograferen met de macro stand  en moet je de dichtst toegelaten afstand respecteren. Daarnaast fotograferen met zoveel mogelijk licht om het kleinste diafragmaopening te kunnen verkrijgen en dus ook de grootst haalbare scherpte.
Tussenringen plaatsen help niet veel. Ook voorzetlenzen gebruiken heeft geen zin.
Je kunt ook photoshop gebruiken om te verscherpen, maar dat is riskant als je er niets van kent. Eigenlijk krijg je dan hetzelfde effect dan wanner je via de camera de instelling "scherper" gaat gebruiken.
Waar ik het meeste problemen mee heb ik de witbalans. Ondank dat je die zelf kun instellen heb ik vaak kleurzwemen en die krijg ik niet weg.
Ik gebruik een sony cybershot, en daar ben ik best tevreden mee. Maar veel treinenfoto's heb ik er nog niet mee getrokken.
Locomotion

Havoc

citaat:
heb je het wel eens geprobeerd met tussenringen tussen lens en body....Daar werd gebruik gemaakt van een "Pinhole" lens.


Tussen ringen voor mijn digitale camera heb ik niet. Zo'n pinhole heb ik jaaaaren geleden eens gemaakt met tussenringen en alu-folie. Dan heb je belichtingstijden van minuten nodig. Ik weet niet of dat gaat met moderne cameras, met die oude was dat geen probleem, dan schroefde je zo'n "fiets-rem-kabel" op de ontspanner en die kon je vastschroeven. Heb ik nog de gloeidraad van een lamp mee gefotografeerd.

Wat licht en diafragma aangaat, dat is een ander paar mouwen. Het diafragma van die lens gaat misschien wel tot f.29, maar dan zal ik moeten wachten tot het nog eens een echte zomer is. En bijlichten, dan kom je het witbalans probleem tegen. Je bent niet alleen Loco met problemen met witbalans.

Waar ik ook al aan gedacht heb zijn trillingen door het opklappen van de spiegel. Ik dacht dat er een instelling was om daar een vertraging te krijgen tussen het opklappen van de spiegel en het openen van de sluiter.

MAW: er is nog genoeg te proberen.

Vraag voor iemand die veel van fotografie kent: als je het diafragma dichtdraait, krijg je dan meer scherpte naar achter toe, naar voor toe, of is dat ongeveer gelijk langs beide kanten? Ik vraag dit omdat dit bepalend zou zijn waar je op scherpstelt. Als je door het diafragma dicht te draaien meer scherpte naar achter krijgt, dan moet je scherpstellen op het meest dichtbije stuk dat je scherp wil. (en andrsom)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower



Hallo Johan, in Railhobby 1-1989 staat een artikel over het fotograferen van modeltreinen. Komt er op neer dat meestal gewerkt wordt met een macro-objectief op F 32 voor een goede diepte. Experimenten met Pan-focuslens met een vaste opening van F 64. Dit diafragma met een doorsnede van 1 mm werd vervangen door een van 0,4mm. Nu opnames maken vanaf 5 cm van het opject. Altijd een statief gebruiken en belichting, afhankelijk van de ruimteverlichting 4 tot 6 sec. Proefondervindelijk te bepalen.
Goedkope lenzen zijn meestal van kunststof en niet opgewassen tegen de extreme lichtverhoudingen. Aldus de auteur Klaus Schubert.
Groeten van Jan

vlummens

Een interessante link over fotografie en het bepalen van de scherptediepte is de volgende
http://www.photocrack.com/pages/artikelen/200202/scherptediepte.shtml
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

janjozef

maar dat gaat niet over digitaal fotograferen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef
maar dat gaat niet over digitaal fotograferen
... en het probleem dat ik heb met mijn digitale Nikon Coolpix 4800, is dat ik geen diafragma-instelling kan doen. Uit zichzelf heeft hij enkel 2.8 en 4, veel te weinig dus voor een goede scherptediepte bij macro's [:(]
Alleen door zeer veel licht te gebruiken kan ik een beetje aanvaardbare foto's maken. Nachtfoto's (zoals van die tunnel in een ander draadje) zijn een echte 'pain in the aXX' [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kedeng Kedeng

Dit staat te lezen op Treinfoto 2000

De VRT is op zoek naar een treinspotter tussen de 16 en 18 jaar.
Ben je kandidaat om mee te werken aan een programma?
De uitzendingzou zo'n 5 minuten duren.
Verder inlichtingen op e-mail van Willy Peyskens :willy6019@hotmail.com


Havoc

Bedankt voor die link. Interessant was dit:

De scherptediepte strekt zich ruwweg twee keer zo ver achter het brandpunt uit als ervoor, dus om de scherpteidepte te maximaliseren zet je de lens op de kleinste opening (hoog diafragma getal) en focus je ongeveer 1/3 in het tafereel.

Dit geld even goed voor digitaal als analoog fotograferen, want het is een eigenschap van de lens.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

locomotion

Klopt, maar bij elke diafragmawaarde en bij elke afstand tot het object is dit anders. Vroeger stond dit min of meer aangeduid op een losse lens die je op de body zette. Bij een zoemlens zag je dan van die donkerrode lijntjes op de lens staan naast de diaframawaarden en gaven een redelijke indicatie van de dieptescherpte. Bij een vaste lens waren het alleen maar rode strepjes. Eigenlijk zou je een tabel moeten maken voor elke lens met alle diafragmawaarden en alle afstanden in kolommen en rijen. Ik heb dit nog gedaan voor een 100 mm lens. Die had een waarde van f32 en nog een zeer goede sherpte bij f22.
Locomotion