Piko gelijkstroomrijtuigen op wisselstroombaan

Gestart door BernhardDM, 21 maart 2014, 10:06:40 AM

BernhardDM

Dag lezer,

Piko gelijkstroomrijtuigen op een wisselstroombaan.
Is dat een goed idee?

Ik heb mijn oog laten vallen op 4 Piko dubbeldekrijtuigen (57621, 57620) maar weet niet of deze inzetbaar zijn op mijn Märklin M-rails.
Ik vermoed dat het enige probleem zal zijn dat indien ze voorzien zijn van verlichting dat deze dan niet gaat branden.
Of zijn er nog andere zaken die ik uit het oog verlies?

dank voor uw reactie

Metpetergaathetbeter

in principe heeft Piko toch ook wisselstroom-assen, proberen te ruilen (in de winkel)?

Groeten Peter ;)

Olivier77

Beste Bernhard,

Ter info: Piko 3 rail assen hebben dezelfde afmetingen als Märklin 3 rail assen.
Of in de winkel vragen om (gratis) om te ruilen.
Wel kun je normaal geen Märklin kortkoppelingen gebruiken bij Piko wagons.
Deze komen hoger dan dat van andere merken en haken in de bochten onder
de buffers van de wagons met meestal ontsporingen als gevolg.
Even proberen en goed kijken of het toch goed gaat.
Je kunt ook de onderzijde van de buffers iets wegvijlen, valt niet op en dan lukt het wel

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bekie

Verlichting zal niet branden, maar waarschijnlijk zelfs kortsluiten!
 

OlivierV

Ik denk niet dat er verlichting in zal zitten en gelijkstroomrijtuigen en wagons kan je probleemloos op wisselstroombanen gebruiken ...
als je er dan verlichting in wilt, dan moet je die rijtuigen maar voorzien van wisselstroomassen en een sleper.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PietB

Citaat van: OlivierV op 22 maart 2014, 09:54:31 AM
als je er dan verlichting in wilt, dan moet je die rijtuigen maar voorzien van wisselstroomassen en een sleper.
Is ook om een andere reden aan te bevelen, vanwege de flenshoogte willen sommige gelijkstroom wielen nog wel eens bij wissels ontsporen.

grt Piet.

erik de noorman

Ik laat de gelijkstroomassen er onder zitten. Ik verklein de afstand tussen de wielen een beetje. Daarna lopen ze perfekt op M of K rails.

Erik.

Olivier77

Beste Erik,

Dit gaat inderdaad maar dan hobbelen de wagons wel over wissels en engelse wissels wegens de te lage flenzen.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

erik de noorman

Nog nooit problemen mee gehad. Je moet ze wel juist afstellen.

Erik.

Klaas Zondervan

Het gaat niet alleen om het juiste afstellen. Märklin wielen rijden in de puntstukken van wissels op de flenzen. "Gelijkstroom"wielen hebben een iets lagere flens en zullen dus een stukje naar beneden zakken. Het is maar 0,15 mm, maar net genoeg om het te kunnen opmerken.

PietB

Je hebt nu een paar mooie rijtuigen en dan op het cruxiale moment zorg je er niet voor dat ze ook mooi rijden.
Ik heb pasgeleden onder mijn NS Plan W (Roco 4232) Piko wielen 56061 10.3 mm gezet en ze lopen nooit meer uit de rails.
Een setje van 2 assen kost 4,05 bij ANW, een hele investering voor 4 rijtuigen met 2 assen boogies maar het is echt de investering waard.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Piet, waarom Piko wielen onder een Roco rijtuig? Die hebben een verschillende aslengte.

PietB

#12
Hoi Klaas,
Inderdaad 0.3 mm, dat werd me geadviseerd.
Ze passen prima in de aspotten hebben een heel klein beetje axiale en daardoor ook radiale speling.
Maar ze lopen wel mooier door bv een engelse wissel dan de zelfde rijtuigen met de originele Roco wisselstroom wielen.
Die echt stroever lopen.

grt Piet.


Olivier77

#14
Beste Piet,

Is het je ook opgevallen dat Piko wielen kleiner zijn dan Roco wielen.
In Duitsland kun je via het net assen bestellen voor 0.75 € het stuk.

Voor Erik: die 015 mm doen inderdaad de wagons schommelen, vind ik geen zicht.

Mvg

Olivier 
3rail, Krails, Ecos2, Koploper