Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wisselaandrijving

Gestart door HYA, 12 maart 2014, 22:05:30 PM

HYA

Hoi,

Ik lees dat er problemen kunnen optreden met de eindschakelaars in de Marklin wisselaandrijvingen voor K-spoor. Bij langer gebruik zouden deze eindschakelaars uitvallen.

Wie heeft ervaring met dit probleem ?
Na hoelang treedt het op ?

Mogelijke oplossingen zouden zijn:
- de contacten overbruggen door er een soldeerverbinding te maken
- verwijderen van de microschakelaar en de aansluitingen met een draad overbruggen
- varistor plaatsen

Wie weet meer ?

PietB

Citaat van: HYA op 12 maart 2014, 22:05:30 PM
Ik lees dat er problemen kunnen optreden met de eindschakelaars in de Marklin wisselaandrijvingen voor K-spoor. Bij langer gebruik zouden deze eindschakelaars uitvallen.

Wie heeft ervaring met dit probleem ?
Na hoelang treedt het op ?
Ik heb er geen ervaring mee omdat ik het eerste dat ik doe na het uitpakken is:
Ze openmaken en de schakelaar er uit halen en de contacten doorverbinden.
De enig afdoende oplossing, nooit meer problemen.

Alle andere 'oplossingen' die gepropageerd worden geven op termijn toch weer problemen.
Gebruik daarna wel een wisseldecoder(als je digitaal rijdt) met een instelbare bekrachtigingstijd.
250ms is een tijd die mij goed bevalt.

grt Piet.

Olivier77

Beste Jan,

Mini servo's gebruiken is bij mij al lang de oplossing.
Kost veel/veel minder en functioneert prima.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

wouterdt

Op de clubbaan Aalst 2000 zijn op diegene die problemen gaven de eindafschakeling uitgeschakeld. Nu dat gaat omdat die computergestuurd worden aangestuurd en dat dus niet lang contact gegeven wordt.
kijk hier is:
http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

PietB

Citaat van: wouterdt op 15 maart 2014, 09:07:40 AM
zijn op diegene die problemen gaven de eindafschakeling uitgeschakeld.
Maar dan blijf je aan de gang, want er zullen er dan overblijven die nu 'goed' werken.
Immers het is niet de vraag of ze problemen gaan geven maar wanneer.
En om dat nu voor te zijn is het gewoon verstandig om de schakelaars preventief te verwijderen en door te verbinden.
Dan heb je er tenminste geen omkijken meer naar.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: Olivier77 op 13 maart 2014, 18:29:26 PM
Beste Jan,

Mini servo's gebruiken is bij mij al lang de oplossing.
Kost veel/veel minder en functioneert prima.

Mvg

Olivier

zijn die niet moeilijk af te stellen? en moet men dan niet voor elke aandrijving  een elektronica sturing voorzien? 
 

PietB

Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 10:52:37 AM
en moet men dan niet voor elke aandrijving  een elektronica sturing voorzien?
Nee hoor voor een digitale baan heb je servo decoders, bv. de ESU Switchpilot servo (4 uitgangen).
Daar kun je met CV's de snelheid en de draaihoek(armuitslag) heel mooi instellen, voor iedere uitgang individueel.
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 10:52:37 AM
zijn die niet moeilijk af te stellen?
Voor een puur analoge baan heb je gelijk, maar daar zijn ook weer oplossingen voor.
De ESU is ook op een analoge baan te gebruiken want er zitten 8 ingangen op die de servo's kunnen bedienen.
Als je dan éérst de uitslag en snelheid hebt ingesteld kun je simpel met een omschakelaar je wissels omleggen.

Dat instellen is op een analoge baan natuurlijk een uitdaging, maar misschien kan een bevriende treinhobbyist met een DCC centrale je daar dan bij helpen.

grt Piet.

janieburton

Citaat van: bossie op 15 maart 2014, 11:28:21 AM
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 10:52:37 AM
en moet men dan niet voor elke aandrijving  een elektronica sturing voorzien?
Nee hoor voor een digitale baan heb je servo decoders, bv. de ESU Switchpilot servo (4 uitgangen).
Daar kun je met CV's de snelheid en de draaihoek(armuitslag) heel mooi instellen, voor iedere uitgang individueel.
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 10:52:37 AM
zijn die niet moeilijk af te stellen?
Voor een puur analoge baan heb je gelijk, maar daar zijn ook weer oplossingen voor.
De ESU is ook op een analoge baan te gebruiken want er zitten 8 ingangen op die de servo's kunnen bedienen.
Als je dan éérst de uitslag en snelheid hebt ingesteld kun je simpel met een omschakelaar je wissels omleggen.

Dat instellen is op een analoge baan natuurlijk een uitdaging, maar misschien kan een bevriende treinhobbyist met een DCC centrale je daar dan bij helpen.

grt Piet.

Het relais of motor die de wissel omlegt heeft toch niets te maken met DCC, men schakelt toch de wissels met een schakelaar en dan maak het toch niet uit of de baan DCC of analoog is.
Of kan men die switch pilot van ESU niet met schakelaars bedienen?

Men is toch niet verplicht om wissels mede de handregelaar/centrale "keypad" van je DCC systeem te bedienen.
 

PietB

Allereerst Janie probeer eens wat meer tot the point te citeren en zet niet klakkeloos de gegehel lap tekst van het bericht waar je een vraag over hebt in jouw bericht.
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 12:09:34 PM
Het relais of motor
We hadden het hier niet over relais en motoren maar over servo's, toch?
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 12:09:34 PM
die de wissel omlegt heeft toch niets te maken met DCC,men schakelt toch de wissels met een schakelaar en dan maak het toch niet uit of de baan DCC of analoog is.
Toch wel.
Het besturen van de servo's gebeurt van uit de decoder en ik heb verteld dat je decoder kunt programmeren om de snelheid en de uitslag-hoek in te stellen.
Dat gaat het makkelijkste met de ESU lokprogrammer die kan ook deze switch pilot instellen.
Een andere methode is het gebruik van een DCC centrale, evt met POM mogelijkheid.
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 12:09:34 PM
Of kan men die switch pilot van ESU niet met schakelaars bedienen?
Ja wel dat noem ik ook! Er zitten 8 ingangen op die 4 servo's bedienen.
Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 12:09:34 PM
Men is toch niet verplicht om wissels mede de handregelaar/centrale "keypad" van je DCC systeem te bedienen.
Neen zeker niet maar voor het programmeren is het wel een prettige bijkomstigheid om er één te hebben.

Grt Piet.

janieburton

Piet,

Ik wou je niet op stang jagen!

Dank voor je antwoord.

 

PietB

Citaat van: janieburton op 15 maart 2014, 22:13:40 PM
Piet,

Ik wou je niet op stang jagen!

Dank voor je antwoord.
Ik ben niet zo snel op stang te jagen Janie!
Maar het is vervelend om een lap tekst door te wroeten om daar precies een vraag uit te destileren.

grt Piet ;)

HYA

Hoi,

Vooreerst allen bedankt voor de reacties.

Ik noteer alvast volgende:
- het probleem bestaat wel degelijk
- best de aandrijvingen preventief behandelen

Nu is het nog te bekijken wat de beste (lees eenvoudigste) manier is voor een nitwit als ik.

@ Piet: heb je foto's/schema's van de manier waarop jij de aandrijvingen aanpast ? (nitwit weet je wel  ::))
Inderdaad Piet, bij mij wordt alles digitaal.

@ Wouter: die versie uit je link had ik ook al gevonden en die lijkt me de eenvoudigste methode, gewoon twee lasjes aanbrengen. De vraag is waar zit de catch22. Waarom doet een doorwinterde modelbouwer als Piet het anders? Dien je dan ook de wisseldecoder in te stellen?
btw: ik kom naar de opendeurdag ...


En dan komt de volgende vraag, wie monteert de wisselaandrijving omgekeerd (boven dus, zonder de set voor de "ondergrondse" bevestiging)? Piet ?
Aangezien je verwijst naar de site van Floodland neem ik aan dat jullie dat wel doen Wouter.

Groeten
jan

PietB

Citaat van: HYA op 16 maart 2014, 02:23:39 AM
@ Piet: heb je foto's/schema's van de manier waarop jij de aandrijvingen aanpast ? (nitwit weet je wel  ::))
Inderdaad Piet, bij mij wordt alles digitaal.
Hoi Jan,
ik heb geen plaatjes kunnen vinden van de 'operatie' bij K-wissel aandrijvingen.
Maar wel een duidelijke pagina voor de C-rail versie.
http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving

Maar ik vermoed dat het binnenwerk principieel niet zo heel erg zal verschillen.

grt Piet.

HYA

Dank u Piet, is inderdaad niet dezelfde opstelling, maar wel gelijkaardig.


Zijn er mensen die hun K wisselaandrijvingen omgekeerd monteren rechtstreeks in de wissel (dus niet onder de vloer). Wat zijn jullie ervaringen ?

Olivier77

Beste Jan,

De Esu decoders voor servo's zijn ook analoog af te stellen door middel van drukknoppen op
de decoder. Je hebt dus geen centrale of iets nodig om ze af te regelen en te gebruiken.
Stuur mij een pm. Dan stuur ik wel wat foto's van hoe je servos moet monteren onder K wissels.
De bestanden zijn hier te groot om te posten.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper