Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Inbouw ESU lokpilot basic in oudere Rivarossi 5209 SNCF BB 67248+67249 dubbelset

Gestart door ceuleer, 28 februari 2014, 17:40:18 PM

ceuleer

Ik ga hier met foto's en tekst informeren hoe ik een ESU lokpilot basic in een oudere Rivarossi dubbelset inbouw.
Het is een gelimiteerde set van 700 stuks, bouwjaar 1995, de BB 67248 + BB 67249, deze locomotieven worden(werden) alleen gebruikt om TGV's op te halen met panne, en sleepten ze naar de plaats van herstelling.

De kap trek je aan de zijkanten een beetje open, de kap opheffen en zo schuift de kap van het onderstel.





Onder de kap vinden we een printplaat terug die met 4 haakjes naast de motor vastgeklemd zit. Eerst alle draden los solderen, en dan de print losklikken.



Ik heb 2 ESU kabelsets 51950 met 8 pin stekker aangeschaft, dan kan ik aan de decoders de 8 pin aansluiting gebruiken zonder alles te moeten afknippen.



Decoder ingeklikt en op de motor was genoeg plaats om hem te bevestigen.



De gemeenschappelijke blauwe draad verbonden met de - pool van de verlichting



De witte draad voor de lichten in de ene rijrichting, wit licht vooraan met groene draad en rood licht achteraan met rode draad



De gele draad voor de lichten in de andere rijrichting, rood licht vooraan met rode draad en wit licht achteraan met groene draad



De wielen links verbinden met rood, rechts met zwart, de motor verbinden met oranje en grijs.
Wanneer je de loc test en de lichten branden verkeerd met de rijrichting, gewoon de oranje en grijze draad omwisselen en dan is de verlichting juist volgens de rijrichting.







Alles goed op zijn plaats duwen en de kap er terug op, en rijden maar.

Zo, dit was het dan, het is niet zo moeilijk, een beetje durf en geduld, en de oudere loco's rijden dan ook digitaal, en ze rijden dan zelfs zeer goed.

grz,
Gunter

Dennis1984

Hallo Gunter,

Leuk dat je dit deelt met iedereen!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Opa-Bullcat

Kijk mooi werk, en bedankt voor de beelden erbij, ik mag dadelijk diverse rivarosi's gaan ombouwen ( big boy's ) en hopelijk heb ik dan wat aan deze handleiding.

Hans

ceuleer

Graag gedaan mannen :)
De esu kabeltjes met stekker kosten ongeveer 3 euro/stuk.
Het voordeel is dat je de decoder terug kan uitpluggen als er iets mis is, en kan je hem bv. met de lokprogrammer terug uitlezen. Is alles dan nog normaal, dan zit het probleem in de loc.

Grz,
Gunter

Stieven76


B_Modelbouw

Je zou de gloeilampjes ook nog kunnen vervangen door LED's en een voorschakelweerstandje...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Rangeerduivel

Veel hulp met foto's over de werkwijze kan je ook vinden in Pfeiffer,waarvan hier 1 van de vele voorbeelden

http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco.html

Of het nu een Lima,Roco, Fleischmann of om het even welk ander merk is,het principe blijft steeds hetzelfde.
Hoofdzaak is steeds dat de motor electrisch gescheiden is/wordt van het chassis!

Extra funkties werken via in vorige post's vermelde AUX-uitgangen.

;)

loebaske

Goede info, vond ook niet meteen dit draadje terug, kan er ook aan beginnen  ;)


Huugooke

Citaat van: B_Modelbouw op 04 mei 2014, 14:04:06 PM
Je zou de gloeilampjes ook nog kunnen vervangen door LED's en een voorschakelweerstandje...
Ter informatie:
Het grotere formaat gloeilampjes (met schroefvatting) bestaan nu ook in LED vorm.

SuSke

Wel even naar de toegelaten / te gebruiken spanning kijken.
Ik heb die dingen ook al gevonden bij een Sinees maar wel voor het gebruikelijke voltage van leds dus lager dan voor een gloeilamp(je).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

Citaat van: SuSke op 03 september 2015, 17:44:06 PM
Wel even naar de toegelaten / te gebruiken spanning kijken.
Ik heb die dingen ook al gevonden bij een Sinees maar wel voor het gebruikelijke voltage van leds dus lager dan voor een gloeilamp(je).
Die ik gevonden heb lagen in de treinenwinkel en waren goed voor 16 volt (en meer?).