Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mijn Roco V 60

Gestart door Peter, 22 februari 2014, 14:17:23 PM

Peter

Heb eens uitvoerig de Miba test en de kommentaren op de Duitse forums gelezen over die nieuwe  ESU V 60 / 260  en NMBS 8020 en ik weet niet wat jullie er van denken, maar mij is het ESU model de prijs van +300 euro niet waard.
Al die snufjes voor een rangeerlok (piepende wilen in bochten, remmen, rook installatie enz.

Nee, ik heb al jaren mijn V 60 (en in mijn kast de 364) van Roco.  Veel goedkoper, en zeker zo mooi. Rijdt uitsteken en kan zeer traag rijden, wat tenslotte belangrijk is voor een rangeerlok. De enige vergissing die ik heb begaan was dat ik een Faulhaber in de tijdperk V  364 heb gestoken in plaats van in die tijdperk III V 60. Veranderen is nogal moeilijk want dan moet ik ook de wielen veranderen en dat enkel omdat de lok met Fauli een betere uitloop heeft. Maar hij kan er zo ook wel tegen.

Hierbij een paar foto's van mijn oude trouwe V 60 van Roco, en zeg nu zelf of hij niet zeker zo mooi is ( ik vind alvast van wel)

DSCN1167 by Peter Verlooy, on Flickr



Met vriendelijke groeten
Peter

Mattias

In mijn ogeninderdaad een verstandig standpunt, Peter!
Die Roco's zijn zeker en vast meer dan de moeite waar.
Veel plezier voorts met je V60'ers!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Catje

Peter,

Uw V 60 van Roco is een prachtig machine.

Groeten,
Willy

doomslu

Het is zeker een mooie, die van Roco, maar de evolutie kan je niet tegenhouden.
Ik vermoed als je er de ESU zou naast zetten, dat er dan verschillen merkbaar zullen zijn. (let wel, "ik vermoed"...).  ;)

Dat je al die tierlantijntjes van de Esu niet nodig hebt, kan ik begrijpen, zoals ik ook de mensen begrijp die deze dingen wel leuk vinden.
Ik sta er in ieder geval in bewondering voor. Vooral voor een klein rangeerbaantje lijkt het me interessant om te hebben.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

ja dat is waar.
Alles is relatief. Als je veel materieel nodig hebt kan je voor een gelijkaardig bedrag beter enkele Roco's kopen (eventueel met Krois-koppelingen uitgerust), maar zeker als je geluid en verregaande details wil en niet echt zin hebt in grote werken kan je dan weer beter de ESU aanschaffen.

Onlangs heb ik zelf de 'Belgische' 215 gekocht (na een artikel in MSM  :) ), maar achteraf gezien wel wat teleurgesteld omdat door al die
toeters en bellen inbouwen van een koppeling niet evident meer is. Heb er dan maar voor gekozen om een oude Roco 215 te pimpen tot een redelijk evenwaardig uiterlijk (lang leve de airbrush en de onderdelenservice van Roco) en die als dummy bij de ESU te hangen om toch ook afstandskoppelen aan de 1001 functies toe te voegen.

Wat me ook is opgevallen is dat ik zonder veel schroom Roco's durf te weatheren en er onder geen beding bij die dure 215 ga aan beginnen, die gaat de rest van z'n carrière oeBr dagelijks zogezegd net uit revisie komen  8)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Peter

#5
Als je de Duitse forums goed bekijkt en leest blijkt er niet zo veel verschil tussen de Roco en de ESU V 60
Een van de problemen van het ESU model is o.a. dat ze alles tot de limiet gedreven hebben waardoor bv. de trappen en de onderste lantaarns steeds scheef gaan staan (mee door de wel zeer dunne railing en geleiders)
Maar ieder moet zelf zijn keuze maken natuurlijk. Ik spaar liever dat bedrag tot dat de nieuwe Brawa V 100 en de umbauwagens (eindelijk, eindelijk) op de markt komen.
Wat het geluid betreft: ik heb een tiental loks met geluid, en eens een enkele keer staat het geluid van 1 (EEN) van die loks aan. Als zo'n lok een tiental minuten heeft rondgereden ben je blij van het terug uit te schakelen.. maar nogmaals...smaken verschillen
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Ik begrijp en deel uw standpunt, Peter,
De ontwikkeling van nieuwe dingen (en dit in het algemeen), doet een honger naar allerlei snufjes ontstaan.
Maar of het stillen van die honger dan echt wel nodig is om voldoening te krijgen ...?
Paul

Alex

Tja, de Roco V60.
Ik heb er ook één waar ik zeer blij mee ben. Ik heb even de ESU versie afgewacht, omdat sound in zo'n locje wel heel deftig is.
Helaas heeft ESU besloten er een digitale haakkoppeling op te steken, zonder dat deze te vervangen is door een NEM koppeling.
Daar ik met Fleischmann Profi-koppelingen rijdt, heb ik dus niets aan de loc. Ook de stoom die voor rook moet doorgaan ziet er in mijn ogen niet werkelijkheidsgetrouw uit.
Ik hoef dus geen digitale koppeling en ook geen rookgenerator.

Ja, dan blijft de Roco over. Ik heb dus de stoute schoenen aangetrokken om te kijken of ik er dan een sounddecoder van ESU in kan monteren.
Na inspectie van de loc zag ik wel mogelijkheden. Ok dat zou moeten lukken. Een ander voordeel van de ESU loc is het powerpack. Zou dat er ook bij in passen was de volgende gedachte. Wordt wel erg krap. Je kan wel alle extra gewichtjes uit de loc halen, maar dan heb je geen trekkracht meer. Ook wil ik vrije doorkijk in de cabine houden.
Dit lijkt een onmogelijke opgave.

Maar....

schijn bedriegt!

Er werd een ESU Loksound micro met een ESU powerpack besteld en de uitdaging werd aangegaan!
Hoe gaat dat allemaal in een klein locje als de V60, nou gewoon, er in frotten!
Alles blijkt in de korte huif te passen (al moet de condensator van de powerpack van het printje losgesoldeerd worden). Ok, het is een paar uur puzzelen, maar het kan!
Er past zelfs een ø 23mm 4 Ohm 2W speakertje in! Deze ligt in de cabine, net onder raamniveau, dus een vrije doorkijk blijft bestaan!
Zie het filmpje voor een korte impressie van het resultaat.

http://youtu.be/G7iaCJGvy7s

Groeten Alex