Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Koen

Inderdaad Michel. Ik vond het niet meer in de catalogus van Viessmann maar zo te zien nog leverbaar  ;).
Bedankt om mee te denken / zoeken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

PietB,

Wel een Duitse, maar die minder uitstoot dan een tweejaar oude benzine ;D

Roland

Metpetergaathetbeter

die VW waren ook Duitse, die vervuilden ook niet,tot men het zaakje eens ging onderzoeken  :)

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 21 november 2018, 15:14:28 PM
die VW waren ook Duitse, die vervuilden ook niet,tot men het zaakje eens ging onderzoeken  :)

Er is zoveel dat er niet aan de neus van de mensen wordt gehangen in naam van het gewin.
En wees gerust dat diegenen die het hardst over iemand anders roepen, meestal zelf het meeste boter op het hoofd hebben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: rgp op 21 november 2018, 13:55:45 PM
Wel een Duitse, maar die minder uitstoot dan een tweejaar oude benzine ;D
Zijn die er dan?
Alle Duitse automerken hebben zich aan deze fraude schuldig gemaakt.
Want het 'foutje' zat in het motor management van Bosch.

SuSke

Citaat van: PietB op 21 november 2018, 16:03:23 PM
Citaat van: rgp op 21 november 2018, 13:55:45 PM
Wel een Duitse, maar die minder uitstoot dan een tweejaar oude benzine ;D
Zijn die er dan?
Alle Duitse automerken hebben zich aan deze fraude schuldig gemaakt.
Want het 'foutje' zat in het motor management van Bosch.

En dus waarschijnlijk in nog zoveel andere die nu stil zwijgen....


Citaat van: Michiel op 21 november 2018, 15:32:32 PM
Diesel- produceert meer fijn stof dan bezinemotoren? Of is er heksenjacht, lobbywerkt of ander getouwtrek bezig?

http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels
https://www.autogids.be/autonieuws/ontcijferd/analyse-diesel-benzine-welke-brandstof-vervuilt-het-meest-2018.html
http://www.irceline.be/nl/documentatie/faq/zijn-enkel-dieselwagens-vervuilend

Soms kan een en ander een ander licht op gevestigde ideeën werpen en dat kan confronterend zijn.

En je mag niet vergeten dat elektrisch rijden het probleem gewoon verlegt van de lokale energiebron naar de gemeenschappelijke productie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

Inderdaad, voor mijn electro vélo moet er in mijn gebuurte (Den Doel dus) een kerncentrale staan draaien anders kan ik mijn batterij niet chargeren, krijg daar nen floeren van hé.
Den Eric.

loebaske

En je mag niet vergeten dat elektrisch rijden het probleem gewoon verlegt van de lokale energiebron naar de gemeenschappelijke productie.


Plus dat dit erg mileu vervuilen is elektrisch rijden, vuiler dan om het even welk product....

doomslu

Citaat van: loebaske op 21 november 2018, 19:13:17 PM
En je mag niet vergeten dat elektrisch rijden het probleem gewoon verlegt van de lokale energiebron naar de gemeenschappelijke productie.


Plus dat dit erg mileu vervuilen is elektrisch rijden, vuiler dan om het even welk product....
Hier wil ik toch wel eens een wetenschappelijke uitleg horen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh


loebaske

#3476
ewel Luc, als men de kern afval in uw tuin mogen dumpen...
als het via zonnepanelen zijn zoals die studenten, misschien, want de afval die zonnepanelen veroorzaken is veel
slechter dan asbest, maar daar kraait geen enkele over....dus de komende jaren zal de afval berg toren hoog zijn dankzij
de zonnepanelen van de eerste generatie....en dan nog van de volgende generatie's ?????

Duidelijke info van Dirk, wat als.....

Dirky

"De media" is op en top specialist om uit eender welk rapport passages te citeren die in hun kraam passen. Die priet-praat is meestal uit de context gerukt.
Wat ik weet is dat onze vervoersmiddelen properder worden. Wat ik ook weet is dat het "vuil" morgen niet zal weg zijn (en dat is wat de groene mensen willen en geloven dat het kan moesten zij aan de macht komen).
Wat ik dan ook nog weet is dat openbaar vervoer een klucht is. Ik geraak nergens met trein, tram of bus. En neen, ik ben niet van plan te verhuizen naar een plaats dichter bij mijn werk >>> Tot eind Februari werk ik nog op 12 auto-minuten van mijn deur (staat gelijk aan 63 openbaar vervoer-minuten) en de baas heeft beslist de burelen te verhuizen naar Kortrijk. Dat zijn dan 55 auto-minuten of 85 openbaar vervoer-minuten)!

En elke nieuwe technologie heeft weer nieuwe uitdagingen om "ander" afval kwijt te geraken. Ook dat zal altijd een probleem blijven...

Zorg ervoor dat het verbetert. Selecteer je afval nog beter, probeer plastiek te vermijden, doe minder onnodige uitstappen met het stink-vervoer... en zo zijn er duizend eenvoudige dingen die je kan doen om mee te helpen aan "verbetering"!

Alleen maar discuteren over hoe slecht al het andere is, is een beetje de uitvlucht om het zelf niet beter te moeten doen.

doomslu

Het artikel dat Dirk citeert spreekt - gelukkig - de uitspraak van Eric tegen.

Ik ga nog niet elektrisch rijden hoor, daarvoor zijn de auto's nog te duur. Maar daar komt nu toch wel stilaan verandering in.
En ik ga er van uit dat mijn auto tegen dan mijn teveel aan geproduceerde elektriciteit zal opslaan en geen gebruik zal maken van elektriciteit geproduceerd met fossiele brandstoffen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Citaat van: doomslu op 21 november 2018, 19:55:35 PM
Citaat van: loebaske op 21 november 2018, 19:13:17 PM
En je mag niet vergeten dat elektrisch rijden het probleem gewoon verlegt van de lokale energiebron naar de gemeenschappelijke productie.


Plus dat dit erg mileu vervuilen is elektrisch rijden, vuiler dan om het even welk product....
Hier wil ik toch wel eens een wetenschappelijke uitleg horen.

Wel, elektriciteit moet ergens vandaan komen. De vervuiling gebeurt dus bij de centrale (de gemeenschapelijke bron) ipv de lokale (de verbrandingsmotor). Dat klopt als een bus. Wat er ook nooit gezegd wordt is dat als je een centrale energiebron gebruikt je altijd distributieverliezen hebt. Ook zijn batterijen niet 100% efficiënt. Dus die elektrische wagen verbruikt meer dan je denkt en die vervuilt ook voor elke km dat hij rijdt. Fijn stof produceert die ook want een groot deel is afkomstig gewoon van de banden en remmen.

Het produceren van een chassis en interieur zal niet verschillen van een wagen met een verbrandingsmotor. Samenbouwen gaat ook niet energie efficiënter zijn. Die wagen moet even goed van het fabriek naar de klant gbracht worden. Dus daar winnen we niets. Banden, remmen, glas etc zijn identiek. Misschien slijt je wat minder remmen met recuperatieremmen.

Maar dan komen we bij de zaken die alleen nodig zijn bij elektrische wagens: batterijen, elektrische motoren, regelaars etc. En over wat nodig is om dat te produceren daar zwijgt men steeds over. Batterijen zijn niet millieuvriendelijk in productie en zeker niet in recyclage. Lithium is misschien een veel voorkomend metaal maar de electrolyse nodig om het te bekomen vraagt de nodige elektriciteit. Alles wat elektronica is is zeer vervuilend, zowelin productie wegens de grote hoeveelheden water die nodig zijn alsook bijna niet te recycleren eenmaal uitgediend. De metalen (alu, wolfram, koper, goud, indium,...) die verwerkt zijn en moeilijk te scheiden tenzij met hopen zuur en andere leuke stoffen zoals cyanides maken dat dit meestal in gebieden gebeurt die het niet zo nauw nemen met reglementering en volkgezondheid. Dan is er nog het gebruik van de edele metalen vor de magneten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.