Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Peter

Mijn echtgenote en ikzelf hebben wel geen aaifoon maar een smartfoon van Samsung. Het zijn rotdinges
Ze zitten dan ook nog eens in zo'n bescherm mapje. Als iemand belt, eer dat je het uit je zak hebt gehaald, dat mapje open en dan met je vinger "geswipt" hebt is er al ingehaakt. We hebben die dingen ooit gekregen en het is voor ons een overbodige luxe want we gebruikte die dingen enkel om te bellen of een berichtje te sturen.
Waar is de goede oude tijd van een VEEEEL goedkopere GSM die, voor ons, ook ruim voldeed
Met vriendelijke groeten
Peter

ACFI

Citaat van: Michiel op 22 september 2017, 09:36:42 AM
Het onding van mij is een aaifoon "4". Ik kan je zeggen: eens een aaifoon, nooit meer een aaifoon! Ze zijn ergelijk slecht onworpen, onhandig en gebruiksONvriendelijk. Aairommel is een hype, te duur en ver ondermaats van kwaliteit. Om het even welke Taiwanees, Coreaans of Chinees spul werk beter dan de rommel van het fruitmerk. Sorry, maar dat is ervaring na 6 maanden ergeren. Het ding vliegt buiten, en ik koop nooit meer iRommel.  >:(

(ik ben dus nog steeds boos op mijn telefoon)  ;)
Dag Michiel,

in huis hebben we ook nog altijd een iPhone 4 en 4S. Die werken nog altijd, in tegenstelling tot heel wat andere Android (brol) die we later aankochten. Ik ben het totaal niet eens met je uitspraken. (Met uitzondering van het hype ding dan.)

Het is duidelijk dat een iPhone, in feite een smartphone tout court, niet is wat jij nodig hebt en verwacht van een GSM. En dat is perfect ok.

Mijn schoonouders krijgen onze oude smartphones. Maar niet zomaar. We hebben hun duidelijk gemaakt dat het een complex aparaat is en dat je je daar moet inwerken. Net om te vermijden dat ze om de haverklap in de problemen zitten. En de GSM worden ook gestript van alles wat niet echt nodig is en zou kunnen verwarrend zijn.

Maar voor mijn eigen ouders is het een eenvoudig klapChinees geworden. DIe lijken eenvoudiger in gebruik maar dat is maar schijn. Daar kan je niets verbergen of afzetten. Als je je dan vergist, is het wel paniek. Maar de aan/uit knop is wel betrouwbaar in gebruik.  :)

Maar dit is toch niet alleen voor GSM? Het geldt ook voor fototoestellen bijvoorbeeld. Door miniaturisering kan je steeds meer in een toestel stoppen en voor een lagere prijs. Maar vaak heb je het niet nodig. Marketing boys en girls zijn er van overtuigd dat meer bollekes op de reklamefolder, beter doet verkopen.

ACFI

PS: ik werk al 18 jaar bij een GSM operator en heb dan ook de evolutie van een simpele 5110 naar de laaste iGalaxyNote XXL aan den lijve meegemaakt. En de laatste jaar met steeds vaker kopschudden. Maar dat zal wel aan voortschrijdende leeftijd/inzicht liggen.

PPS: ook de modelbouwwereld is in dat bedje ziek. Kijk maar naar de ESU loks bijvoorbeeld die overslagvonken kunnen simuleren bij electrische locs. Duh.

Ben

Citaat van: Peter op 22 september 2017, 10:43:49 AM

Waar is de goede oude tijd van een VEEEEL goedkopere GSM die, voor ons, ook ruim voldeed


Mijn oude moeder belt hier mee, voor €49 heb jij er ook eentje.


marc goovaerts

Die dingen hebben het voordeel van grotere toetsen (voor wie die nodig zou hebben).
En de mogelijkheden van simpele gsm's die de helft kosten (dure toetsen of een dure marketingtruuk ?)

Ons moeder geraakte er even min aan uit dan aan de goedkoopste...

just4fun

Citaat van: Michiel op 22 september 2017, 09:02:54 AM
Boos Op De Aaifoon!

Deze ochtend ging de wekker af met een luid raplawaai; rap-"muziek" (kan je geen "muziek meer noemen, want het element "melodie" ontbreekt) kwam keihard uit mijn kleine aaifoon (dat ik als wekker gebruik). Hoe het eruit kwam, geen idee, en hoe ik het ding het zwijgen op moest leggen nog minder. Duwen, slepen, wrijven, trekken, schuiven... niets hielp, het ding bleef schreeuwen. Zonder bril ben je met die dingen verloren, en met bril is het niet veel beter. Na 5 minuten en wat verbaal gemoppen van en met vrouw, kreeg ik het ding helemaal uit: een lastige combinatie van lang drukken op een zijknopje en een bolletje verslepen van een positie naar een ander, over een virtueel lijntje... of zoiets.

Ik heb dit mormel overgenomen van de kinderen, en het is aan z'n zevende leven toe, zevende eigenaar dus (waarvan 3 met m'n kinderen). En het is een onding van het bekende iMerk. En dan is duidelijk dat een mythe nog steeds niet is doorboord: de aaifoon-interface is een pure merde. Alleen al om iets te actieveren moet je ellendig veel slepen en drukken. Sluiten van een functie is nog erger, zonder enige logica of aanduiding moet je maar vanalles proberen, met onverwachtte gevolgen van dien. Aaifoonspul is zuivere rommel, product van reklame en verkwisting: niemand heeft het nodig, iedereen moet het hebben; brol in pakskes.

En zoals zoveel gebruiksvoorwerpen tegenwoordig is de telefoon zijn doel voorbij ontwikkeld. Niets is handiger dan een klassieke telefoon: belt ie, neem je de hoorn op, je doet je babbel en haakt terug in. Een kind kan de was doen. En met de draad aan de muur weet je steeds waar ie is. En de kwaliteit van het geluid was ook vele malen beter dan het digitale knetterend en happerend geluid van de gsm. De telefoon is complex geworden waarbij je een bril (vergrootglas) nodig hebt om een eigenaardige opeenvolging van handelingen moet doen om een gesprek te kunnen beginnen. De auto, de televisie... ze zijn allemaal in het zelfde bedje ziek: doorontwikkeld tot onbruikbaarheid en ergernis.

Om te zeggen dat ik boos ben op m'n aaifoon. Het is een echt onding, slecht ontworpen, onhandig en ergelijk. Het enige wat ik ervan vraag is dat ie als telefoon en wekker en beetje doet wat ie moet doen, en zelfs daar schiet het mormel mijlen te kort. De apple is rot; lucht en bellen, meer is het niet.

En ik zoek dus een gewone telefoon met gewone drukknoppen, die doet wat ie moet doen, zonder eigenzinnig tegenpruttelen.


(Sorry voor het gemekker, maar ik moest het even kwijt.)

Citaat van: Michiel op 22 september 2017, 09:36:42 AM
Het onding van mij is een aaifoon "4". Ik kan je zeggen: eens een aaifoon, nooit meer een aaifoon! Ze zijn ergelijk slecht onworpen, onhandig en gebruiksONvriendelijk. Aairommel is een hype, te duur en ver ondermaats van kwaliteit. Om het even welke Taiwanees, Coreaans of Chinees spul werk beter dan de rommel van het fruitmerk. Sorry, maar dat is ervaring na 6 maanden ergeren. Het ding vliegt buiten, en ik koop nooit meer iRommel.  >:(

(ik ben dus nog steeds boos op mijn telefoon)  ;)

Als ik over die ondingen bij mij thuis begin, dan noemen mijn kinderen me oud (of bedoelen ze out).
Heb er zelf enige tijd geleden een gehad van m'n werk (zij willen dat ik ten allen tijde bereikbaar ben) en dat ding kon niet tegen veel telefoneren want na een 10tal telefoontjes op 1 uur was het naar de knoppen (en neen, het lag niet aan de gebruiker, was nog in garantie en ik heb het geruild voor een "baksteen").
Maar ik kan daar mee leven  :D .
Paul

Alberke

Citaat van: Peter op 22 september 2017, 10:43:49 AM
Mijn echtgenote en ikzelf hebben wel geen aaifoon maar een smartfoon van Samsung. Het zijn rotdinges
Ze zitten dan ook nog eens in zo'n bescherm mapje. Als iemand belt, eer dat je het uit je zak hebt gehaald, dat mapje open en dan met je vinger "geswipt" hebt is er al ingehaakt. We hebben die dingen ooit gekregen en het is voor ons een overbodige luxe want we gebruikte die dingen enkel om te bellen of een berichtje te sturen.
Waar is de goede oude tijd van een VEEEEL goedkopere GSM die, voor ons, ook ruim voldeed
Hangt er van af met welk systeem en provider je belt, maar je kan die veel langer laten bellen alvorens die "oplegt".
Ik heb dat probleem ook, en omdat ik met zo'n betaalkaartje werk (ideaal: laat je opbellen, bel zelf nooit) is dat voor mij geen optie, jammer.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Jammer Michiel dat je er zo een slechte ervaring mee hebt.  Waarschijnlijk heb je die rapmuziek aan je kids te danken  8)

(klopt dat de huidige Rap de rap van vroeger niet meer is  ;D )

Ik gebruik sinds 2011 thuis alleen nog maar Appeltjes en heb nog nooit problemen gehad buiten die ene keer dat m'n vrouw de "aaifoon" in het water liet vallen en er niet direct terug uit kreeg...  ::)

M'n Imac en Macbook zijn van 2011 en ik heb nog nooit problemen gehad en die dingen draaien nog altijd even stabiel, snel en gebruiksvriendelijk als vroeger.

Ze zijn duurder, maar de investering was het waard, want met MS en Android had ik waarschijnlijk alles al 3 keer moeten vervangen.

M'n aaifoon valt -tig keren op de grond en gebruik dat in weer en wind en heb nog nooit problemen gehad.

Als je alleen maar wilt bellen of SMS'en dan is een aaifoon wel "over the top" en ben je beter af met een degelijke nokia 3310.

Jammer van de slechte ervaring...

Groepjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#2947
M'n ervaringen met Apple toestellen is inderdaad niet geweldig. Ook op het werk hebben we 2 iMac's (tussen een 20-tal andere type machines op het bureau) . Het zijn echt zonder overdrijven de twee meest dramatische computers hier, en kunnen met geen stokken tippen aan de Linux en zelfs Windows machines. We hebben ze hier als ondergrens- en eigenzinnigheidtest. Deze iMac, zijn uiterst traag, onstabiel, ergerlijk onhandig en regelmatig een technisch probleem mee. Iedereen hier op de dienst heeft dezelfde mening over Apple spul: ondingen die we wel MOETEN hebben om comptibiliteitstesten te doen, want anders zouden ze hier al 10 jaar geleden uit het verster zijn gekeild.

Ik vind het echt vreemd dat er adpeten zijn voor dit merk (oa m'n dochters, maar die vallen snel voor hypes en modelgrillen, opgedrongen door reklame en omgeving). Maar iedereen is vrij om de kiezen wat ie graag heeft.

(Ik heb net een occasie Nokia 3310 gekocht voor 20 euro. Het is wachten op de levering over een paar dagen)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

ik had anders nog wel een Samsung  GSM (geen smartphone) die je van mij mocht hebben ..., maar een  SHG-J700    zo goed als nieuw.
Had die gekocht om mijn dochter van gsm te voorzien, en ze was hem kwijt...    Tot een jaar later bleek dat haar ma (mijn ex) hem had weggestopt zodat ze me niet kon bellen.



Ik ging die verkopen op de rommelmarkt, en een "nieuwe belg" wou er 3 euro voor geven...
Ik heb hem een halve euro bij gegeven en gezegd  "hier, leg dit er bij en ga een hot dog eten, want voor 3€ krijg je deze niet".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Dat is vriendelijk van je Dani, maar de koop is gesloten, ik zal het met de Nokia moeten doen. Maar ik heb vertrouwen dat het een stuk handiger zal werken dan een ifoon.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Zei je "modernere versie". Er is geen hoop meer voor mij: televisie ligt buiten, Cd-speler is omgeruild voor een platendraaier, mijn wrijf-foon zal een knoppending worden... nu nog van m'n auto af geraken, want daarmee mag ik over een jaar niet meer Brussel in rijden. Tof, het moderne wegwerp-tijdperk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Dat van die Nokia dat klopt!
Zelf geen fan van het fruit, simpel omdat ik het niet kan betalen! Een collega van mij heeft alle varianten van dat fruit en is er van in de wolken!
Ooit een GSM gekregen op mijn werk omdat ik ook altijd bereikbaar moest zijn. Was wel met een Pay&Go die ik zelf moest betalen (de gierigaards :D ). Heb dat kaartje nog; zit wel in een gekregen smartfoon van een ander bekend merk. En al mijn kennissen zijn ten zeerste verwonderd dat ik niet constant op FB, Instagram en al die andere "social networks" zit. Soms zelfs verontwaardigd dat ik hun "post" niet gelezen heb. Ja wat nog zeg!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

dani

ik heb ook nog wel een paar ouderwetse maar werkende cassettedecks op zolder staan als je terug in de tijd wil.  :-)
En zelfs nog een ORT  (Open Reel Tapedeck) met spoelen.     Helaas geen buizenversterker meer, dat zou ik nog wel willen.

En zelfs nog een paar heuse fototoestellen met FILM ! 

Nostalgie, ik kan geen afscheid nemen van die dingen.   Zelfs ons pa zaliger zijn eerts video camera  (Philip Explorer met  full size VHS cassette) heb ik bijgehouden.  In de jaren 80 een beest van 65.000 oude Bfr, nu geen knakker meer waard maar ik doe 'm niet weg.  Werkt nog prima, alleen de batterij is om zeep en dat is 30% van het gewicht van de camera.


De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Citaat van: dani op 22 september 2017, 16:39:44 PM
ik heb ook nog wel een paar ouderwetse maar werkende cassettedecks op zolder staan als je terug in de tijd wil.  :-)
En zelfs nog een ORT  (Open Reel Tapedeck) met spoelen.     Helaas geen buizenversterker meer, dat zou ik nog wel willen.

En zelfs nog een paar heuse fototoestellen met FILM ! 

Nostalgie, ik kan geen afscheid nemen van die dingen.   Zelfs ons pa zaliger zijn eerts video camera  (Philip Explorer met  full size VHS cassette) heb ik bijgehouden.  In de jaren 80 een beest van 65.000 oude Bfr, nu geen knakker meer waard maar ik doe 'm niet weg.  Werkt nog prima, alleen de batterij is om zeep en dat is 30% van het gewicht van de camera.
Spijtig, die ORT en die fototoestellen zeggen me wel wat  ;)

PS:die buizenversterker heb ik wel. Ruilen? ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D