Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

raf

ja Johnny daar zorg ik wel voor
ik loop ook niet heel de dag met een plakkerke van pokemon rond mijn duim Hé
het is juist als ik met polyester en dergelijke bezig ben dat ik het wat wil afschermen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

dedjuu dedjuu.....    ik mag mijn projecten niet zo lang laten stil liggen of moet beter notities maken ....

De werk-rook uit mijn WiFi module is zonet ontsnapt !
Ik had alles mooi gemonteerd en gesoldeerd en het zag er goed uit .  Tot ik de 5Volt er op zette, en er ineens rook uit kwam.

Met mijn dom bakkes vergeten dat die ESP8266 liever  3V3 heeft dan 5V.    dus ik was vergeten er een LM1117  tussen te monteren zoals ik bij de vorige wel had gedaan.
Bij deze dus, straks een busje blue smoke gaan kopen, en dan het sub-printje vervangen.   
En misschien ook meteen een nieuw master printje maken, deze kan ik dan recupereren voor een andere loko die ook nog digitaal moet worden

Zo zie je maar, het loont altijd om eerst nog even je notities van vorig project even door te nemen alvorens na lange tijd een nieuw te beginnen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Dat is helaas heel herkenbaar, Dani.
Gelukkig nog niet al teveel schade, maar wel véél tijdverlies ("hoe zat het ook weer")
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

bwah, dat tijdverlies valt mee...  Ik heb de meeste van die dingen wel ergens "gedocumenteerd", maar ik kijk er niet altijd naar.  Daar zit mijn fout.

Binnen een uur of 2 heb ik een nieuw printje, eens ik er aan begin.
Maar inderdaad, het is weeral een (wijze) les !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 10 november 2018, 09:10:04 AM
Met mijn dom bakkes vergeten dat die ESP8266 liever  3V3 heeft dan 5V.
En dan te weten dat jij mij dat meerdere malen op het hart gedrukt hebt.
sterkte Piet.

dani

3 stuks 1N4007 diode in serie klaren de klus :)
De 5v wordt dan 3,2v en we kunnen verder met het printje
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Toch ook nog wel een weerstandje er bij, om die 1.8volt weg te krijgen, zeker?

dani

Weerstandje ? Neen hoor....  3 diodes, klaar
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ja in de modelbouw doen we dat ook .regelaar is 9.8 volt max en 3 S lipo is 11.11 volt dus een serie diode's er tussen en klaar .diode als die voldoende amps aan kunnen worden niet warm een weerstand wel
en in een duikboot wil je geen warmte

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Citaat van: raf op 11 november 2018, 11:15:07 AMdiode als die voldoende amps aan kunnen worden niet warm een weerstand wel

Sorry Raf, (stroom x spanning) = vermogen = warmte. Misschien omdat je het beter spreidt met die diodes, maar als je 1.3V wil droppen over een weerstand of diode dan gaan die alle twee net evenveel warmte produceren.

Een diode heeft 2 voordelen:
- de spanning erover is bijna onafhankelijk van de stroom erdoor
- het geeft ook wat beveiliging tegen het verwisselen van plus en min.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

Johan, daar zeg je eat...  stroomval is BIJNA onafhankelijk van de stroom.
Ik heb het eens gemeten en onbelast had ik wel 6 diodes nodig om van 5v naar 3.4 te zalken maar eens de wifi print aangesloten werd had ik maar 1.2v meer.   3 diodes zorgen voor 3.2v
Dis inderdaad in het "normaal" werkbereik geldt de stelling wel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Daarom dat ik voorstander ben van een echte regelaar te gebruiken. Tegenwoordig hebben die aan 0.2-0.6 volt drop genoeg om te werken, de spanning is absoluut constant en je hebt ook nog stroombeveiliging en temperatuurbeveiliging erbij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ja ok daarom dat het in een boot geen probleem is
de weerstand is wel een probleem daar dan de warmte op een plaats word opgewekt en nu is ze inderdaad meer verspreid

ik meet altijd onder belasting anders krijg je geen juiste meting
wat nog mee speelt is plaats waar alles in moet geraken en dan is meestal een echte regelaar met anex koelplaatje meestal te groot

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Dedju toch... ik wou vandaag mijn 2e rolbareel van het kitje van Paul bellon gaan solderen zodat alles af was. Vol enthousiasme begonnen en een beetje te enthousiast geweest. De rolbareel volledig gesoldeerd en was af, en wat zie ik ... VERDOMME de stijlen van de bareel langs iedere zijde op mekaar gesoldeerd terwijl deze kruislings over mekaar moesten gesoldeerd worden zodat er zich een kruis vormde. Lap rolbareel naar de vuilbak. Heb dit nog nooit meegemaakt ... even afgeleid en t'is naar de bom. Had het moeten weten want had de eerste bareel was al reeds in mekaar gesoldeerd zonder problemen en deze is identiek. Het verwonderdt me ook dat ik dit reeds helemaal op het einde heb gezien toen de bareel 'af was'. Dus nieuwe bestellen maar er zijn ergere dingen die je kunt meemaken. Spijtig van de tijd dat ik erin heb gestoken maar is misschien een goede leerschool voor de volgende keer.

Met verdomde groeten.

755philippe

59erke

misschien domme vraag, maar kan je de boel niet terug los solderen, beetje reinigen en opnieuw beginnen ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan