Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

raf

wacht eventjes de bouw uitleggen


de blokken worden tussen spanten gezet en in vorm geschuurd


de spanten gaan er nadien tussen uit omdat bij het vlak schuren deze anders zichtbaar blijven in de romp zelf
nadien komt over dat schuim een laag gips gemengd met hout lijm
dit is om het schuim zeker af te sluiten van de polyester die er op gaat komen
die polyester vreet namelijk het schuim weg
hier heb ik geen foto's van
na de gips komt er een laag epoxy met weefsel om het geheel een stevigte te geven
daarna gewoon polyester plamuur en schuren raf schuren tot het glad is
als alles glad is polyester spuitplamuur er over heen (2 komponenten )
daarna worden details aan gebracht zoals lasnaden en klinknagels en dies meer
daar na gaat er weer een laag spuitplamuur overheen en een laag 2K vernis

heel de halve boot word op een bouwplank vastgeschroefd met lange parker vijzen (20cm)
dit langs onder zodat de romp los gemaakt kan worden na het maken van de mal

de volgende bewerking wijkt dus af van wat ik vroeger altijd deed

er is met het spuitpistool een laag los lak aangebracht en deze zou 2 keer aan gebracht zijn geworden
nadien is er zwarte gelcoat aangebracht (1 dikke laag)
dan is er begonnen om 4 lagen mat met polyester nat in nat aan te brengen
eerste laag 2% hader en zo elke laag 1 % meer harder
de laatste laag was 5% mek harder
dan is de kader er opgezet en is deze ook vastgezet met polyester met katoen vezels in verwerkt waarna er dan weer 2 lagen doek zijn overheen gezet om de kader stevigte te geven

dit heeft dan heel de nacht mogen uitharden en was s'morgens rond 8 uur kei hard

dan de jiraff aan een kant opgekrikt en de mal kwam met het tussen kloppen van een paar spieën gewoon goed los zoals te verwachten was en inderdaad veel gekraak
maar we hebben niet echt veel kracht moeten zetten dus dat ging goed


maar toen de eerste blok er uitgehaald was en ik dus de laag epoxy met de klinknagels wilde verwijderen uit dat gat ?????? daar liep het verkeerd
die laag kwam er gewoon weg niet uit juist of ze was er in gekleefd

de rest is reeds verteld

maar dus de kollega's die reeds meer dan 20 jaar ook rompen maken hebben GEEN wax gezet wat ik wel altijd doe
de reden dat ik daar niet aan geholpen heb was plaats en tijdsparen
hun hebben de ruimte om deze 6 meter boot te bewerken en ook de ervaring om met polyester te werken

na dat de gelcoat was gezet (plakkend hard)zijn we dus maandag begonnen met het lamineren daar was dus niets verkeerd aan want al de lagen zitten muur en muur vast aan elkaar

morgen met de stoom agregaat proberen de rest er uit te krijgen want meer kan er nu niet aan gedaan worden

gr raf
amaj wat een bult text

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Pech,
Het slangetje van mijn Badger airbrush is gescheurd, na vele jaren trouwe dienst te hebben gedaan.
Dus een van de dagen weer naar de stad om een nieuw te halen. Hopelijk hebben ze dat in voorraad, want tegenwoordig..... :( :( :(
Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Citaat van: Peter op 11 mei 2018, 10:58:36 AM
Pech,
Het slangetje van mijn Badger airbrush is gescheurd, na vele jaren trouwe dienst te hebben gedaan.
Dus een van de dagen weer naar de stad om een nieuw te halen. Hopelijk hebben ze dat in voorraad, want tegenwoordig..... :( :( :(
Als je wat schrik hebtr aangaande het voorradig zijn, kan je misschien beter naar http://www.artobi-airbrush.be/ gaan?
Vanuit "uw" Hoboken is dat misschien zelfs sneller dan, naar 't stad?
Groet,
Paul


Peter

Meeste slangetjes bij Artobi zijn met snelkoppeling. Die van mijn Badger is nog met schroefdraad
Is dat 1/8 draad?? Mijn Badger 200 zal ondertussen wel meer dan 30 jaar oud zijn, en werkt voor de rest nog steeds perfekt
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Bij mij was het slangetje ook eens gescheurd, nabij de koppeling. Toen het slangetje van de koppeling gehaald, wat ingekort en weer vastgezet, weet niet meer precies hoe ik het deed maar als het ingewikkeld was had ik het wellicht wel onthouden... is dus wel te doen.

Metpetergaathetbeter

afplakken met heel goede tape lukt dat niet ? (al is het voor te behelpen tot ..)

Peter

#3216
Slangetje is afgebroken ne na  het koppelstukje en is met geen middel uit dat stekkertje te krijgen.
Zal dus moeten wachten en echt een ander  kopen
PS: Artobi vermeld geen verzendkosten. en is van hier nogal moeilijk te bereiken met openbaar vervoer.
Met vriendelijke groeten
Peter

Ben

Citaat van: Peter op 11 mei 2018, 13:32:00 PM

PS: Artobi vermeld geen verzendkosten. en is van hier nogal moeilijk te bereiken met openbaar vervoer.


Ik lees dat ze telefoon hebben. Wellicht wat ouderwets maar het wordt best nog veel gebruikt. Effe bellen dus, vragen naar prijs en verzendkosten en het zou zo maar kunnen dat de postmeneer het morgen nog aan de deur vergleuft. 8)

Dirky

Peter, het koppelstukje bestaat uit twee delen. Als je "huls" kunt naar achter drukken, desnoods zeep aan doen om beter te glijden, dan kan je zoals Floris zegt het dampje inkorten en weer monteren.

zie https://www.youtube.com/watch?v=96pJL_XwO8U

raf

update over het slecht uit de mal komen van die romp

gebeld ja Ben inderdaad gebeld LOL
maar het probleem is de spuit plamuur
deze is niet lucht dicht en de styreen uit de gelcoat kruipt door de los lak en zet zich dan vast in die plamuur
die begint dan op te zwellen en zo komt alles vast te zitten
4 a 5 lagen los wax zetten en daarna een tip van hun die menigeen kan gebruiken
een stuk tesa papier tape van 20 cm vast plakken op of in de mal en dan in de lengte trekken
deze moet loskomen dus niet blijven plakken
als dit gebeurt dan 2 lagen los lak aan brengen en dan zou het goed moeten gaan

hopelijk
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Hersteld!!!
Bedankt Dirk voor de link.
Je moet het maar weten dat je dat zo moet doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

Nice! Nu ben je klaar voor airbrush-bushrepair level 2: hele airbrush is verzopen in de thinner dus nu zijn alle rubbertjes kapot. Je hebt nog ergens een stuk oude fietsbinnenband, een boortje en een schaar, succes! ;D

raf

vandaag met stoom aggregaat aan de gang gegaan en de mal is volledig ontdaan van rest stukken die bleven plakken
man man dat ging echt goed met dat ding binnen een uur had ik meer gedaan dan anders op een hele dag
een eerste proefstuk gaat van daag de mal in en dan  kijken wat het word
indien deze proef goed gaat dan gaan we heel de boot maken

da was het
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbouwpatrick


D_Loc

Mooi spul zo'n Windows 10 update... >:(
Mijn videobewerkingsprogramma (Magix Video Deluxe) importeert nu het geluid niet meer van m2ts bestanden. Probleem is inmiddels erkent en er is een workaround beschreven maar die workaround werkt bij niet. Zal dus moet wachten op een software-update van het programma.

Het filmpje van de trams in Luxemburg is dus voorlopig het laatste filmpje
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk