Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kurk voor onder de rails

Gestart door BD1701, 15 december 2004, 17:36:56 PM

BD1701

Best mensen ik heb een klein vraagje i.v.m. de kurk die gebruikt wordt om onder de rails te leggen, bij de spooraanleg op een modelbaan namelijk: kurk van 3mm dik is die ook zeer geschikt voor HO-sporen, of zal dit nie echt realistisch overkomen, later bij de afwerken? Waar kan je trouwens geodkoop kurk vinden? Namen van winkels ofzo? Zijn de sporen makelijk vast tel leggen door te nagelen, of is dit ook geen goede methode?

Bedankt alvast voor de reacties
 

guy holbrecht

De kurk ooit gekocht op rol in een Brico, zowel 2 of 3 mm als 5 mm. Deze rolletjes gaan al jaren mee. 5 mm is m.i. beter, omdat je spoor dan reeds op een mooie  verhoogde bedding ligt. Als je daarna gaat ballasteren krijg je een perfect liggend spoor.

n/a

De officiele kurkstroken uit de modelspoorzaken zijn akelig duur en dat hoeft inderdaad niet. Ikea heeft pakken kurken placemats te koop onder de naam Duga (6 stuks van 43 x 32 cm en 3 mm dik). Zo'n set kurkplaten kosten ongeveer 3 euro, zijn mooi fijn van struktuur en kunnen heel eenvoudig op maat gesneden worden met een scalpel. Het enig dat lastig is is om de zijkanten van een strook af te schuinen, maar als je toch gaat ballasten is dat niet zo'n punt.


depovero

Dag treinliefhebbers,

Uitgaande van 5mm kurk voor Ho-schaal, en wetende dat Z-schaal ca. 2,5 keer kleiner is, dan zou een hoogte van 2mm ruimschoots genoeg zijn. Ben ik verkeerd bezig. Ik weet dat er andere zetters op deze forum langstreinen [:D]
Op dit ogenblik, gebruik ik materiaal gebruikt om onder de parketten te zetten - om te isoleren -, enige minpunt is dat het een beetje te soepel is. Dit merk ik bij het naar omhoog willen trekken van de spoorberm, voor hogerop te gaan. Door een stuk karton eronder te plakken, zou het beter kunnen gaan. Wordt vervolgd.

Groetjes van Denis,

Een minizpoorder.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

matti


                  Funky, Die schuine kanten heb je toch niet nodig ?
 Door de balaststeentjes met een borsteltje in een afgeschuind profiel te strijken bekom je hetzelfde effect als die schuine kant aan de kurk . Je zal alleen een beetje meer balast gebruiken .

         [8]

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door depovero

Dag treinliefhebbers,

Uitgaande van 5mm kurk voor Ho-schaal, en wetende dat Z-schaal ca. 2,5 keer kleiner is, dan zou een hoogte van 2mm ruimschoots genoeg zijn. Ben ik verkeerd bezig. Ik weet dat er andere zetters op deze forum langstreinen [:D]
Op dit ogenblik, gebruik ik materiaal gebruikt om onder de parketten te zetten - om te isoleren -, enige minpunt is dat het een beetje te soepel is. Dit merk ik bij het naar omhoog willen trekken van de spoorberm, voor hogerop te gaan. Door een stuk karton eronder te plakken, zou het beter kunnen gaan. Wordt vervolgd.

Groetjes van Denis,

Een minizpoorder.



Hoi Denis ,

2 mm dikte is inderdaad het maximum voor Z.
Wat u ook kan gebruiken is karton van 1 mm dikte.  Maar dat is pas- en knipwerk.

Alleen stel ik mij de vraag wat er gebeurt met de lijmtechniek / karton ? Voor kurk gebruiken we een 'mengeling' van houtlijm , water en druppeltje zeep (Dreft).  Maar wat zou het effect zijn met dat deel water op het karton ?

Persoonlijk opteer ik voor 2 mm kurk.

Groetjes ,

Tom.

depovero

Dag Tom,

Ja karton ballasten met het alombekende recept, die zal volgens mij gaan onduleren.
Wie weet dat er soms iemand een hint hieromtrent heeft? Misschien met velpon of pritt?
Komaan, de knutselaars onder ons, uwen advies,

Tuut, tuut, puf, puf,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

Zelf gebruik ik 2mm kurk, van de rol, gekocht in de plaatselijk doe-het-zelf zaak. Die lijm ik in stroken van 2cm breed links en rchts van de hartlijnen van het spoor. Bovenop komt een tweede laag kurk van 2 mm. Ik lijm dit met kontaktlijm (Bison-tix) op de houten ondergrond - dit werkt sneller dan houtlijm, maar je moet wel goed verluchten.
De reden waarom ik twee lagen gebruik: om op een prototype hoogte te geraken, maar ook omdat de 2mm-stroken makkelijker te plooien zijn in bochten. Bovendien wordt de tweede laag iets verschoven t.o.v. de eerste, zodat de bovenkant van de kurk veel minder onregelmatigeheden vertoond. Dit is beschreven op mijn website.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BD1701

Trouwens welke methode wordt het meest gebruikt om de sporen vast te leggen op de kurk: lijmen, nagelen of vijzen? Of zijn er nog andere methodes? Laat het me weten a.u.b.
 

guy holbrecht

Om de sporen op de kurk te fixeren, gebruik ik nageltjes. Deze worden niet volledig vastgetimmerd. Nadat het spoor gelegd is, wordt alles met echte steenslag geballasteerd. Deze steenslag wordt vastgelijmd met een oplossing van 2 delen water en 1 deel houtlijm, waaraan tevens een druppel afwasmiddel wordt toegevoegd. Met deze oplossing wordt het gehele ballastbed behandeld. Ik gebruik daarvoor en oude injectiespuit waaruit ik de oplossing op het ballastbed laat druppelen. Wees niet te gierig. Het hele ballastbed moet voldoende doorweekt zijn met de oplossing. Daarna is het wachten, wachten tot al het water verdampt is en de lijm volledig is opgedroogd. Daarna kunnen alle nageltjes zonder problemen verwijderd worden, zodat je enkel nog dwarsliggers, sporen en ballast ziet en geen storende nagelkoppen.
Als je de lijm gebruikt van Anita Decor (een nederlandse leverancier) dan blijft je ballastbad na het lijmen nog licht indrukbaar en is het nog gemakkelijk te bewerken (als je bv. wat ballast moet verwijderen)
groeten,
Guy

Gerolf

Ik gebruik ook verdunde houtlijm, zoals Guy hierboven beschrijft, maar fixeer de rails met zelfgemaakte klemmetjes (vijsjes van 3x20mm, doorheen een voorgeboord stukje afvalhout van ongeveer 10x30mm) die de rail tijdelijk op zijn plaats houden. Na ongeveer twee dagen is de lijm voldoende uitgehard en kunnen de klemmetjes verwijderd en gerecycleerd worden. De gaatjes die de vijsjes achterlaten verdwijnen daarna onder het ballast.
Ik heb intussen een doos met ongeveer 50 van die zelfgemaakte klemmetjes, dus rails leggen gaat vrijwel continu zo.
Om de 8 ? 10cm een klemmetje plaatsen (niet te hard aanvijzen, anders druk je de rail te diep in de kurk en krijg je een deuk).

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

karthuizer

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Om de sporen op de kurk te fixeren, gebruik ik nageltjes. Deze worden niet volledig vastgetimmerd. Nadat het spoor gelegd is, wordt alles met echte steenslag geballasteerd. Deze steenslag wordt vastgelijmd met een oplossing van 2 delen water en 1 deel houtlijm, waaraan tevens een druppel afwasmiddel wordt toegevoegd. Met deze oplossing wordt het gehele ballastbed behandeld. Ik gebruik daarvoor en oude injectiespuit waaruit ik de oplossing op het ballastbed laat druppelen. Wees niet te gierig. Het hele ballastbed moet voldoende doorweekt zijn met de oplossing. Daarna is het wachten, wachten tot al het water verdampt is en de lijm volledig is opgedroogd. Daarna kunnen alle nageltjes zonder problemen verwijderd worden, zodat je enkel nog dwarsliggers, sporen en ballast ziet en geen storende nagelkoppen.
Als je de lijm gebruikt van Anita Decor (een nederlandse leverancier) dan blijft je ballastbad na het lijmen nog licht indrukbaar en is het nog gemakkelijk te bewerken (als je bv. wat ballast moet verwijderen)
groeten,
Guy



Komen die rails na verloop van tijd dan niet los, als je bv een paar keer de baan uit elkaar gehaald hebt om naar tentoonstelling te gaan ofzo?

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

bartie

Op zichtbare plekken gebruik je railspijkertjes die je na het ballasteren weer kan verwijderen, op de niet-zichtbare plaatsen gebruik je het best railschroeven met een druppel watervrije lijm op, zodat deze niet lossen door het trillen.
Ik gebruik om te ballasteren geen verdunde houtlijm maar HEKI 3342.Het produkt word vloeibaar bij bewerken en in rusttoestand onmiddelijk weer zwaarder zodat het produkt niet van de bedding loopt of onder spoorstukken kruipt. Als ballast enkel natuursteenslag.
In het begin lijkt het niets maar na twee dagen drogen ontstaat er een mooie,natuurlijke bedding. Dat komt door de gewijzigde lichtbreking door verdamping.
Groetjes Bart.

guy holbrecht

Bruno,

Mijn baan is nu al een aantal keren gemonteerd en gedemonteerd, waarbij telkens van de zolder door een vrij smal mangat het zaakje omlaag of omhoog getild moet worden. Daarna de auto in en hop naar ??n of andere activiteit. Nog nooit zijn die sporen losgekomen. De baan is nu zo'n vier jaar oud en is in totaal reeds een tiental keren gemonteerd en gedemonteerd. Vrij veel slijtage aan het landschap (vooral de beplanting en zeker de bomen), dat wel, maar verdorie niet aan de gelijmde sporen.

en om af te sluiten met de woorden van Gerolf,
Guy uit Zelebeke

karthuizer

citaat:
Geplaatst door guy holbrecht

Bruno,

Mijn baan is nu al een aantal keren gemonteerd en gedemonteerd, waarbij telkens van de zolder door een vrij smal mangat het zaakje omlaag of omhoog getild moet worden. Daarna de auto in en hop naar ??n of andere activiteit. Nog nooit zijn die sporen losgekomen. De baan is nu zo'n vier jaar oud en is in totaal reeds een tiental keren gemonteerd en gedemonteerd. Vrij veel slijtage aan het landschap (vooral de beplanting en zeker de bomen), dat wel, maar verdorie niet aan de gelijmde sporen.

en om af te sluiten met de woorden van Gerolf,
Guy uit Zelebeke



Dit zal ik zeker onthouden wanneer ik begin aan mijn baan! In onze club worden de rails steeds vastgenageld, en ik vind dat toch een beetje storend, telkens die "puntjes" in het midden van de biels.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..