Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modulebouw in Z

Gestart door Pascal Michiels, 07 februari 2014, 18:46:46 PM

Pascal Michiels


Pascal Michiels

Hoe zou ik best de verlichting maken van de verschillende bakken? Ik dacht eraan om per bak een transfo te gebruiken met 12V spotjes die je tussen 2 draden kan ophangen. Vraag is ook hoeveel wat dienen de spotjes te zijn of zouden kleine TL lampen beter zijn?
De fries is 10cm hoog (om de lampen aan het oog te onttrekken) en de afstand tussen niveau 0 en de onderkant van de fries is 40cm.

mahtoska1

Ik ben niet direkt verlichtingsexpert

Op onze Z baan "Drakenburg" hebben we TL lampen gebruikt. Dit gaf een redelijk goede verlichting. De lampen waren een beetje gelig gekozen.
Op mijn minibaantje van 2008 heb ik ooit spots gebruikt dit gaf soms nogal felle schaduwen.
Ik weet dat er sommigen hier LED strips gebruiken. Bij een toekomstige baan willen we dit ook gebruiken, maar dit zal nog een tijdje duren.

Mischien kan je je vraag eens een ander draadje stellen.

gardevil

Ik zou voor ledstrip gaan. Makkelijk, licht en goedkoop, bovendien wit in combinatie met RGB een oneindig aantal kleuren en tinten.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Pascal Michiels

LED strips had ik nog niet aan gedacht. Lijkt me wel een interessante oplossing en naast zuiniger ook veel minder gewicht in de fries.

mahtoska1

Pascal, hoe is het afgelopen met dit project?

Pascal Michiels

Ha, een tijd stilgelegen. Vorige week eindelijk nog eens wat rails besteld en 3 wissels die ik nodig had voor de opstelsporen aan de achterkant. Vandaag nog het laatste stuk hout geplaatst voor de bocht rechts die naar het hoogste niveau gaat.
Volgende stap is de kurk leggen en dan 2 van de 3 opstelsporen achteraan monteren.
Daarna ga ik eens kijken naar de rechtse bocht die naar niveau 0 moet gaan. Wss dat ik niveau 0 naa +1 verhoog omdat hij anders te snel moet dalen.

depovero

Goedenavond,

In het begin van ons modulebaan 'Baerechum'hebben wij ook tl's gemonteerd op de fries. Enkele jaren later en uitbreidingen verder, hebben wij nu voor LED verlichting gekozen. Ne serieuze gewichtsverschil. Jullie moeten weten dat wij met een lengte van 3m63 begonnen zijn en nu is onze baan zo'n 6m lang geworden.

Kom ons club expo kijken.

MTD tentoonstelling - Hangar 27 - Parklaan 161 - 2650 Edegem
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

depovero

Ons expo van MTD gaat door op 21 en 22 oktober 2017

Denis Zettist
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Ronald

#69
Pascal, je draadje is leuk om te volgen maar nog leuker als je je foto's tussen img tags zet. Zo zie je direct jou foto's en hoefven wij niet eerst te klikken op een link ;)  Dus tussen [img ]http://link foto[/img ]

Pascal Michiels

Thx zal er rekening mee houden. Wat de MTD expo betreft, is het nu 21-22 of 22-23 (zoals in de signature). Heb wel zin om te komen.

Klaas Zondervan

Citaat van: depovero op 25 september 2017, 21:22:34 PM
In het begin van ons modulebaan 'Baerechum'hebben wij ook tl's gemonteerd op de fries. Enkele jaren later en uitbreidingen verder, hebben wij nu voor LED verlichting gekozen. Ne serieuze gewichtsverschil.
En hoe zit het met de lichtopbrengst? Ik gebruik nog steeds TL, meer licht voor minder geld. Je moet ook niet de ouderwetse armaturen nemen met een smoorspoel, maar een met een elektronisch voorschakelapparaat, die wegen ook niet veel.

SteamMike

Het is wel degelijk zaterdag 21 en zondag 22 oktober telkens van 10:00 to 18:00. Op het gekende adres (voor de tentoonstelling toch) in Edegem.

Kom daar ook de mini-diorama's bewonderen die gemaakt warden op een bierkaartje. Niet alleen in Z maar ook op andere schalen.

Tot dan,

Michel
 

SuSke

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 september 2017, 11:23:03 AM
Citaat van: depovero op 25 september 2017, 21:22:34 PM
In het begin van ons modulebaan 'Baerechum'hebben wij ook tl's gemonteerd op de fries. Enkele jaren later en uitbreidingen verder, hebben wij nu voor LED verlichting gekozen. Ne serieuze gewichtsverschil.
En hoe zit het met de lichtopbrengst? Ik gebruik nog steeds TL, meer licht voor minder geld. Je moet ook niet de ouderwetse armaturen nemen met een smoorspoel, maar een met een elektronisch voorschakelapparaat, die wegen ook niet veel.

Die lichtopbrengst is meer dan behoorlijk Klaas. Op de Z-baan zijn Led-buizen gebruikt, geen led-strips.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

"Meer dan behoorlijk" klinkt een beetje vaag. Op tentoonstellingen let ik vaak op de verlichting, en het valt me steeds op dat banen met leds een teleurstellend laag lichtniveau hebben. Ik kan soms van grote afstand in een hal al voorspellen wat voor verlichting er boven een baan zit. De mooiste verlichting krijg je bij een doorlopende rij TL. Vandaar dat ik zelf nog steeds vasthoud aan TL. Zoals ik zei: meer licht voor minder geld.