Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

70°C, 80°C of 90°C

Gestart door janieburton, 07 februari 2014, 15:20:01 PM

janieburton

Mijn CV  brander heeft zojuist een onderhoud gehad.

En mijn temperatuur instelling stond op 85°, de technicus die het onderhoud heeft gedaan van de ketel zegt dat het geen nut heeft om de ketel te laten opwarmen tot 80°C, 85°C of 90°C en dat het beter is om de ketel op 70° te zetten.

Nu ik had de ketel op 85° gezet om de volgende redenen:
-als de temperatuur van het water 85° is gaat dit meer warmte afgeven in de radiators.(de pomp blijft nog 5minuten het water rond pompen na het afspringen van de brander als het water de 85° heeft bereikt in de ketel)
- het gaat langer gaat duren voor dat het water afkoelt van 85° naar de drempel temperatuur waar de ketel terug zal opspringen om het water te verwarmen(dit natuurlijk ook gestuurd door een buitenvoeler of sonde)

De onderhoudstechnicus zegde dat bij 70° men het zelfde bereikt.

Maar volgens dat ik denk gaat 70° watertemperatuur in de ketel vlugger afgekoeld zijn en vlugger de drempel temperatuur bereiken waarop de ketel terug begint te verwarmen.
En water dat 70° is geeft ook minder warmte af dan water van 85°

De tijd dat men nodig heeft om water tot 70° op te warmen zal korter zijn maar door vlugger afkoelen zal de ketel, volgens mij, ook meer moeten opwarmen, en als men het water tot 85° opwarmt zal dit langer duren maar het zal dan ook langer warmer blijven en daardoor zal de ketel minder rap terug moeten opwarmen.

Of zie ik dat verkeerd?



 

Rangeerduivel

Weet dat water een vloeistof is die veel energie vraagt om te veranderen van temperatuur
ttz van koud naar warm of van warm naar koud.
Eens een bepaalde temperatuur behaald,blijft die ook gemakkelijk behouden om dezelfde reden.
Dit in het achterhoofd...
Het is ook geweten dat hoe hoger de temperatuur,hoe hoger de kans op kalkafzetting

;)

just4fun

Citaat van: janieburton op 07 februari 2014, 15:20:01 PM
Mijn CV  brander heeft zojuist een onderhoud gehad.

En mijn temperatuur instelling stond op 85°, de technicus die het onderhoud heeft gedaan van de ketel zegt dat het geen nut heeft om de ketel te laten opwarmen tot 80°C, 85°C of 90°C en dat het beter is om de ketel op 70° te zetten.

Nu ik had de ketel op 85° gezet om de volgende redenen:
-als de temperatuur van het water 85° is gaat dit meer warmte afgeven in de radiators.(de pomp blijft nog 5minuten het water rond pompen na het afspringen van de brander als het water de 85° heeft bereikt in de ketel)
- het gaat langer gaat duren voor dat het water afkoelt van 85° naar de drempel temperatuur waar de ketel terug zal opspringen om het water te verwarmen(dit natuurlijk ook gestuurd door een buitenvoeler of sonde)

De onderhoudstechnicus zegde dat bij 70° men het zelfde bereikt.

Maar volgens dat ik denk gaat 70° watertemperatuur in de ketel vlugger afgekoeld zijn en vlugger de drempel temperatuur bereiken waarop de ketel terug begint te verwarmen.
En water dat 70° is geeft ook minder warmte af dan water van 85°

De tijd dat men nodig heeft om water tot 70° op te warmen zal korter zijn maar door vlugger afkoelen zal de ketel, volgens mij, ook meer moeten opwarmen, en als men het water tot 85° opwarmt zal dit langer duren maar het zal dan ook langer warmer blijven en daardoor zal de ketel minder rap terug moeten opwarmen.

Of zie ik dat verkeerd?
Het is al vele 10-tallen jaren geleden, maar dus 'lang geleden' werkte ik bij een CV-installateur.
Ook die stelde de temp op ongeveer 70° en zo is het bij mij thuis ook (ik vermoed zelfs nog iets lager).
Als ik me goed herinner kost het veel meer energie om van pakweg 80° naar 85° te verwarmen dan van 50° naar 70° (getallen zijn voorbeeldgewijs gekozen).
De curve die dit laat zien, verloopt logaritmisch en dus zit je voor 50 tot 70 nog in het rechtlijnige stuk, maar vanaf dan begint de curve af te buigen.
Je steekt dus veel meer energie om die laatste graadjes d'r uit te persen en gebruikt die niet (tenzij je uw living tot 80 wil opwarmen  ;) ).
Bij een lagere instelling duurt het wat langer, gebeurd het geleidelijker aan, maar zuiniger.
Een neveneffect is ook dat de buizen niet 'gloeiend heet' aanvoelen. Op plekken waar je (al is het per ongeluk) een buis kan vastpakken scheeld dat een hoop. Een buis van 70° kunt ge vasthouden, één van 85 zorgt voor brandwonden (da's eigen ervaring van dus lang geleden).
Maar ik kan verkeerd zijn, 'k zeg het nog eens: 't is lang geleden.
Paul

bellejt

je ziet het verkeerd.Een mderne centrale verwarming geeft het meeste rendement rond 65 à 75 graden warmte van het water.Moderne installaties (ketels) zijn daarop berekend.Mijn vader heeft sinds 2 maand ook een neiuwe installatie en die verbruikt stukken minder met het water op 70 graden.Vergeet ook niet het effekt van kalkvorming.een ander pintje is de temperatuur in huis niet lager dan 17 graden in te stellen.Dit is nl de ideale temperatuur waarbij het minste energie moet verbruikt om op te warmen.Ideale kamertemperatuur is eigenlijk 22 graden maar voor de meeste mensen is dat een graadje meer.

Peter

Ook bij mij is de ketel afgesteld op 70°C.
Als je echt wil besparen neem je een kondesatieketel.
Bij ons maakte dit alvast een serieus verschil in verbruik.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Citaat van: just4fun op 07 februari 2014, 15:58:08 PM
Als ik me goed herinner kost het veel meer energie om van pakweg 80° naar 85° te verwarmen dan van 50° naar 70° (getallen zijn voorbeeldgewijs gekozen).
Dat klopt niet. Elke graad temperatuurverhoging kost evenveel energie. Maar er is een andere reden om op een lagere watertemperatuur te stoken. Bij een lage watertemperatuur is er een groter temperatuurverschil tussen het vuur en het water. Dat geeft een betere warmteoverdracht, waardoor je zuiniger stookt.
Ik ben het dus eens met de monteur die de watertemperatuur op 70 graden heeft ingesteld. Verder zal het moeten blijken of je het gewenste comfort haalt. Zoals verondersteld kan een radiator bij een hogere tempeatuur meer warmte afgeven. Als het gaat vriezen zou het kunnen dat je daardoor de woning niet warm genoeg krijgt, dan kan je altijd nog een hogere waarde instellen.
Bij het installeren van mijn eigen CV heb ik opzettelijk de radiatoren overmaats genomen, waardoor ze bij een lage watertemperatuur toch voldoende warmte afgeven.
Het totaal vermogen van de radiatoren is ongeveer 50% groter dan het vermogen van de ketel.

ceuleer

Ik heb een Viessmann condensatie gasketel, de keteltemperatuur staat bij mij op 65° C.
Mij hebben ze ook verteld dat de energie die nodig is om het water 20° heter te stoken verloren energie is.
Ik heb in het oude gedeelte van het huis convectoren, in het nieuwe vloerverwarming.
In de praktijkruimte van mijn vrouw(gezondheidstherapeute) moet het ongeveer 26° zijn, dat is aan de andere kant van het huis, het verste van de ketel, en dat is geen probleem met 65° C.
Op de vloerverwarming staat een thermostatische kraan, ingesteld tussen de 27° en 29°, en zo haal ik een kamertemperatuur tussen de 22° en 24° in die kamer.
Deze gasketel is nog maar 3 jaar oud, met een ouder systeem zal de ketel wel hoger moeten staan denk ik.

grz,
Gunter

Klaas Zondervan

Citaat van: ceuleer op 07 februari 2014, 16:58:38 PM
Mij hebben ze ook verteld dat de energie die nodig is om het water 20° heter te stoken verloren energie is.
Dat is onzin, die energie komt in je water terecht en uiteindelijk in je woning. En als het al verloren is, dan zou het wel handig zijn als "ze" er bij vertellen waar die energie dan verloren gaat.

Stieven76

We hebben hier sinds een paar maanden ook een condensatieketel en deze staat door de installateur ingesteld op 65°C. Voldoet ruimshoots en het is hier altijd snel lekker warm, +- 21°C, soms 22°C. Wanneer we niet thuis zijn of 's nachts staat het hier op 18°C.

ceuleer

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 februari 2014, 17:16:21 PM
Citaat van: ceuleer op 07 februari 2014, 16:58:38 PM
Mij hebben ze ook verteld dat de energie die nodig is om het water 20° heter te stoken verloren energie is.
Dat is onzin, die energie komt in je water terecht en uiteindelijk in je woning. En als het al verloren is, dan zou het wel handig zijn als "ze" er bij vertellen waar die energie dan verloren gaat.

Ik weet het niet dat het onzin is, maar onnodig water 20° bij verwarmen, is toch verloren energie denk ik dan.
Bij een condensatieketel zoals ik heb blijkt dat het retourwater onder de 55° moet liggen om zijn beste rendement te halen, dus zoals ik gezegd heb zullen oudere systemen wat hoger moeten staan.
Hier nog een interessante link over rendement uit je cv halen :

http://www.praktischduurzaam.nl/haal-maximaal-rendement-uit-je-cv-installatie/




Snobby Crash

90 graden?

Stel dat je thermostaat in je ketel enkele graden afwijkt, en er is net een lagedrukgebied over onze landen, dan zou het wel eens kunnen dat je water gaat koken, stoomvorming, druk die stijgt in je leidingen, met schade aan je ketel en leidingen tot gevolg...

90 graden ?

Je verwarmingselementen worden zo warm dat je je eraan kan verbranden, en tevens hoe hoger je watertemperatuur, hoe warmer je verwarmingselementen, hoe meer stof dat er gaat verbranden dat achter je elementen zit, hoe meer zwarte roetuitstoot boven je verwarmingselementen, en hoe sneller je muur boven het element alsook het plafond grijs wordt.

Je watertemp op 70 graden brengen is al veel te hoog, rond de 60 graden is perfect.

Beter nog lager te gaan en gebruik te maken van vloerverwarming. Water tot een temp brengen van 45 graden voor je boiler, en dan via een mengkraan aftakken naar de vloerverwarming is het meest zuinige.

Niet iedereen heeft vloerverwarming, maar wees maar zeker dat binnen 10 jaar je verplicht zal zijn bij nieuwbouw deze te installeren, gewoon omdat je huus verwarmen met lage temp water veel goedkoper is dan op hoge temperatuur.

Geert

Kris

Hallo,
Het is tamelijk simpel de energie die nodig is om water te verwarmen is nagenoeg liniair , dus van 40 naar 60 graden of van 40 naar 80 graden is ongeveer dubbel zoveel energie toevoegen , hoe groter het temperatuurverschil , hoe meer energie je ook kan afgeven (als u radiator groot genoeg is , anders is uw retourtemperatuur hoger

MAAR hoe hoger het temperatuurverschil met de omgeving waar je niet wenst te verwarmen (stookplaats , plaatsen waar de leidingen lopen .... ) hoe hoger de verliezen op die plaatsen
Dus indien uw installatie groot genoeg is , beter een lage temperatuur

Kris


conducteur

Een technieker die zegt dat energie verloren gaat kent de wet van behoud van energie niet....


Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bruureke

eventjes reageren, zal wel beroepsmisvorming zijn maar daar kan ik niks aan doen. Ik ben al 14 jaar actief in de HVAC sector en heb dus al het 1 en ander gezien.
Radiatoren geven een bepaalde afgifte in Kw naargelang de aangevoerde CV temperatuur. Regime 70-50 en 60-40 of andere (90-70 en 80-60). condensatieketels van tegenwoordig geven een bepaald maximum vermogen volgens regime 80-60 en 50- 30. de temperatuur werd vroeger gestookt tussen 90 en 70, die tijd is voorgoed voorbij, de kost om de keteltemp op 85° te houden is te hoog om hetzelfde te bereiken bij 70°. als de radiatoren in de woning goed zijn gedimensioneerd mag het geen probleem zijn om de woning warm te krijgen. 70° is dus voldoende, condensatieketels hebben het beste resultaat bij 58°. Feit is echter dat in woningen waar oude radiatoren staan het niet voldoende is om op 58° te draaien, aangezien de radiatoren niet het vermogen halen omdat ze voor hogere temperaturen zijn ontworpen
Een condensatieketel dus opstoken tot 70° is dus ook zinloos omdat het gegeven 'condensatie' niet meer zal optreden.
Hetzelfde geld voor thermostatische kranen, iedereen draait eraan, maar je moet er gewoon afblijven en die kranen doen het werk wel voor je, ook zie je dikwijls dat er een kamerthermostaat gebruikt wordt in combinatie met thermostatische kranen. dit is helemaal zinloos. swat, dat is een ander verhaal.

gewone Ketel op 65- 70°,  bij een condensatie ketel 58° 

janieburton

Ik heb een HR ketel van meer dan 25jaar oud en convectoren(ik denk dat het rendement hoger is met gewone radiatoren) en ik heb de indruk dat soms mijn temperatuur in de living  niet altijd op 22° krijg, daarom had ik de temperatuur verhoogt tot op 85°.