Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Mijn eerste N Baantje

Gestart door 59erke, 31 januari 2014, 14:23:07 PM

59erke

#15
Weer een heel tijdje geleden dat ik hier nog iets gepost heb, daarom kleine update

Ondertussen is er heel wat gebeurt, de halte is verder afgewerkt (perronboorden, nodige signalisatie, overkappingen zijn klaar).
Juist nog wat bevolken hoewel veel reizigers op dergelijke halte niet hoeven te zijn

Voor de rest ook wat breekwerk gedaan, het volledige hoger gedeelte achteraan is gesloopt. Dit was nodig omwille de beperkte bereikbaarheid van het klimspiraal. Het geheel is nu vlakker met een uitneembaar gedeelte en een grote rotsformatie. Bovenaan de rots heb ik dan als achtergrond een kasteel geplaatst. Bedoeling was deze meer op de voorgrond te plaatsen, maar omwille van de toch kleine afmetingen (Mannetjes van Preiser zijn groter dan de toegangspoort) is deze verdrongen naar de achtergrond. Aangezien de baan zich situeert in de Belgische ardennen vond ik dat de Belgische driekleur niet mocht ontbreken.

Ook heb ik ook geëxperimenteerd om een mooie asfaltweg te maken, na verscheidene pogingen is dit dan toch gelukt. Al vlug volgde er een bushalte met een (zeg ik zelf) zeer mooie realistische bus van de NMVB.

Enkele sfeerbeelden



de bushalte



het kasteel op de achtergrond





overzichtje (juist nog wat teveel naaldbomen, vind ik)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Die NMVB-bus ziet er inderdaad heel goed uit. Daarover mag je van mij gerust een draadje openen...

Voor de perrontunnels zou ik een wat strakker dakje zoeken. Nu lijkt het nogal erg alsof er een canvasdoek over ligt.

Gerolf

Schaal N en macrofoto's: ongenadig  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Baantje gedemonteerd !!!! R.I.P. 
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

niko

Citaat van: 59erke op 14 juli 2015, 15:34:25 PM
Baantje gedemonteerd !!!! R.I.P.

Hoe komt dat het baantje gedemonteerd is ?

mvg Niko
mvg Niko

59erke

Treinen reden niet goed, te wijten aan stroomproblemen, slechte railverbindingen en te hoog stijgingspercentage
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

niko

Enkele ergernissen die samen tot 1 grote ergernis lijden dus , ja dan kan je beter op nieuw beginnen en er met het volgend baantje er rekening mee houden in plaats van je er altijd aan te ergeren. Zijn er plannen voor een ander baantje ?

mvg  NiKo
mvg Niko

59erke

Er komt zeker een ander baantje, met de ervaringen opgedaan uit het vorige.

Eerste plannen zijn in de maak, zie topic sporenplannen maar alles zit nog in de ontwerpfase
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Beter dan door klooien, Koen 8)
Eigenlijk jammer want het zag er goed uit.
Als advies kan ik je vast geven aan ieder stukje rails een stroomaansluiting te solderen, liever niet aan de schoentjes!
Ik spreek uit ervaring :o : was zelfs gewaarschuwd door de oudgedienden hier op MSM forum.
Soldeer ook niet de rails aan elkaar via de schoentjes, dat werkt ook niet.
Beter is juist de rails wat speling in de rijrichting te geven.

Bezig met een Time-Saver plus testbaantje (60 cm x 120 cm) heb ik dat gedaan en de rails zeer nauwgezet gelegd (tijdrovende bezigheid), het werkt veel beter nu. Dat betekend wel dat mijn "grote" baan vrijwel helemaal opnieuw moet worden gelegd, en aangesloten :-[
Groet van Frank

59erke

Citaat van: Frank_N op 14 juli 2015, 19:13:57 PM
Beter dan door klooien, Koen 8)
Eigenlijk jammer want het zag er goed uit.


Dank u wel Frank, maar als de trein niet rijdt, is het zinloos om verder te werken

Citaat van: Frank_N op 14 juli 2015, 19:13:57 PM
Als advies kan ik je vast geven aan ieder stukje rails een stroomaansluiting te solderen, liever niet aan de schoentjes!
Ik spreek uit ervaring :o : was zelfs gewaarschuwd door de oudgedienden hier op MSM forum.
Soldeer ook niet de rails aan elkaar via de schoentjes, dat werkt ook niet.
Beter is juist de rails wat speling in de rijrichting te geven.


Ga dat zeker doen alleen weet ik nog niet juist hoe, de ene spreekt van voeding te geven op de schoentjes, de ander zegt op de rails. Denk dat het bij N eerder aangewezen is op de rail te solderen. Zijn trouwens die originele aansluitklemmen van fleischmann een optie ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Die aansluitklemmen van FLM zijn volgens mij bedoeld voor een speel-baantje. Ik zou die dingen dus maar niet gebruiken, afgezien van dat het redelijk kostbare geschiedenis word.......Je hebt dan een klem- contact (niet duurzaam). Solderen lijkt me beslist beter.
Op deze site is (ergens????) te vinden hoe je draadjes onder FLM rails met bedding kan solderen:
http://www.nproject.org/nl/ (site)
http://www.nproject.org/nl/solderen/solderen-van-rails.html
Maar dat is aan de zijkant, Hoeft ook geen probleem te zijn, solderen aan de onderkant zie je er helemaal niks meer van 8)
Groet van Frank

ERVIN

Bij mijn wissels en kruisingen kan ik niet anders dan de draden aan de railschoentjes te solderen , Fleischmann Profi ( HO) heeft een harde plastic onderkant , dus dat kan niet anders , al de " gewone " rails zijn flex , en die hebben een rubberen bedding , aan de onderkant van deze bedding snij ik een klein stukje weg en soldeer vervolgens de draden rechtsreeks aan de onderkant van de rails.  ;)

Zoals Frank zegt , een beetje speling geven tussen de rail-aansluitingen.

Veel succes met de afbraak en de wederopbouw. Hou ons op de hoogte hé. ;)

59erke

Citaat van: ERVIN op 14 juli 2015, 20:02:43 PM
Veel succes met de afbraak en de wederopbouw. Hou ons op de hoogte hé. ;)

Bedankt voor de tips Frank en Erwin. Zodra er een baanplan is komt er een nieuw draadje in de N rubriek.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Hoewel een heel gepruts is het met Minitrix GEWONE wissels wel te doen, Erwin. (ballasteren is dan weer een andere kwestie :-\)
MTX Kruiswissel en driewegwissel nog niet naar gekeken, maar volgens mij lukt het daar ook niet :(
Bij een (van 4) ontkoppelaars lukte het me niet de draadjes aan de rails te solderen.
Zeer waarschijnlijk ander materiaal. Dus daar zitten hier de soldeerverbindingen ook aan de schoentjes.
Niet zo deftig, maar de stroomtoevoer is op deze manier beter dan langs 2 of 4 aansluitingen.
In mijn nieuwe testbaan annex Time-saver zitter er over de 30 soldeerverbindingen.....

Trouwens: dat hard plastic zou toch weg te snijden moeten zijn???
Ik bedoel je hebt toch maar (met wat oefening) een paar vierkante millimeter nodig om een draadje aan te solderen?
Het hoeven geen dikke kabels te zijn, immers. Gaat om de herhaling van het aantal soldeer verbindingen.
Groet van Frank