Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mijn eerste N Baantje

Gestart door 59erke, 31 januari 2014, 14:23:07 PM

59erke

Ben al een tijdje aan het volgen op dit forum dus wordt het eens tijd mijn baantje in bouw in de groep te gooien  ;)
Ik heb vroeger een grote HO baan gebouwd maar na een verhuis is alles verkocht en is het een hele tijd stil geweest.
Een jaartje terug begon het te kriebelen en is de modelspoorhobby terug opgepikt zei het nu wel in N schaal.

Het betreft een fictief N baantje naar Belgisch voorbeeld met een vette knipoog naar de Belgische Ardennen.
Omwille de beperkte beschikbare ruimte meet het baantje ongeveer 60 op 130cm, volledig analoog opgebouwd met fleischmann rails. Railplan is een enkelsporige lijn met een kleine dubbelsporige stopplaats,een klimspiraal verborgen onder de heuvel en een zeer klein 2 sporig schaduwstation. Scenery zal bestaan uit hoofdzakelijk groen met enkele huisjes in de typische "ardennen" stijl, op de heuvel komt een toeristische trekpleister dat nog bepaald dient te worden.

Rollend materieel zal uitsluitend bestaan uit motorwagens en/of korte treinsamenstellingen van de NMBS tijdperk IV


De eerste foto's



totaaloverzicht van de baan.



het korte "paradespoor" op het diepst gelegen punt van de baan.





Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Gezien de zeer beperkte oppervlakte toch een leuk baantje, vrij sober sporenplan dat vrij rustig overkomt. Goed ontwerp. Jammer dat je schaduwstation zo erg klein is, anders had je best een leuke veriatie aan treinverkeer kunnen krijgen. De rotsen zien er goed uit, maar klauteren zo vlak naar de spoorweg? Foei!  ;D

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JohoMapi

Heerlijk zo'n ingetogen thema. Vooral de rust die je, denk ik, op zo'n klein oppervlakte weet te bereiken is mooi. Ik ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Groet,
Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Dirkh

Wordt een leuk baantje, niet teveel rails, simpel baantje. dat zie ik graag.
Nog veel plezier met het bouwen

59erke

Een kleine update van de vorderingen van het baantje.

Ik heb mij nu bezig gehouden met enkele hoekjes verder af te werken.



Een weide met enkele grazende koeien, de dienst baan van de NMBS is momenteel ter plaatse om een kleine inspectie van het spoor te doen en eventueel het startschot te geven voor eventuele werken. Let niet op het vw busje, het is de bedoeling deze te vervangen door een gepast exemplaar van de NMBS. Iemand suggesties waar ik dergelijk bestelwagentje kan vinden ?



Op het kleinste hoekje een stuk van een sparrenbos nagemaakt met wat boompjes gekocht op een beurs.
Ineens een mooie reden om mijn nieuwste aanwinst te tonen. Een mooie bolle neus van Minitrix met dank aan JC2180.

Volgend stukje wordt waarschijnlijk de perrons. Heeft er iemand een idee hoe je een mooi perron maakt (liefst zo eentje met van die rode zavel en witte boordstenen). Heb al geprobeerd in gips maar door gebrek aan siliconen mallen is dit niet echt gelukt  :-\
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Zoals ik het zie op de eerste foto, maak je opeen beperkt oppervlak best een flink hoogteverschil, Koen  8)
Hoe doe je dat? ???
Het gebruik van een klimspiraal lijkt me niet van toepassing, maar het kan zijn dat er nog een soort acht onder het landschap is? :-\

De rotsen en de arcade zijn goed gelukt!!
Groet van Frank

59erke

#6
Citaat van: Frank_N op 21 februari 2014, 18:58:19 PM
Zoals ik het zie op de eerste foto, maak je opeen beperkt oppervlak best een flink hoogteverschil, Koen  8)
Hoe doe je dat? ???
Het gebruik van een klimspiraal lijkt me niet van toepassing, maar het kan zijn dat er nog een soort acht onder het landschap is? :-\

De hele baan is eigenlijk een klimspiraal Frank, enkel de sporen thv waar het station moet komen liggen redelijk vlak. Onder de heuvel ligt een groot klassiek rond klimspiraal die het grootste hoogteverschil moet overwinnen. De rest wordt gewonnen door de rest van de rails hellend te maken en met een lus te leggen onder de rest van het landschap. Dit kan je trouwens zien aan het paradespoor waar je een klein hoogteverschil kan waarnemen. Dit is ook één van de redenen waarom ik geen groot schaduwstation kon herbergen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

#7
Knap werk, Koen: chapeau!! 8)

Als je nog wat wilt veranderen aan de afwerking van  FLM rails (zou ik doen!!), raad ik je aan eens te kijken naar de baan van ERVIN (Erwin).
Een link naar het betreffende draadje heb ik even niet :-[
Erwin is H0 spoorder, maar voor N zijn de opties ten aanzien van het verfraaien van die rails erg goed bruikbaar, in mijn optiek!

Edit; tekst toegevoegd.
Groet van Frank

Dirkh

Het ziet er al goed uit koen, de bergen en arcades zien er prachtig uit.
Waarom geen schuimkarton gebruiken voor de perrons.

59erke

Weeral een beetje verder geraakt met de bouw van het baantje.

Zoals eerder gezegd ben ik nu begonnen aan de bouw van de "halte". Inderdaad een gewone stopplaats zonder stationsgebouw.
Omwille van de grootte van de gehele baan en de beperkte perronlengte leek mij een stopplaats meer realistisch. Bovendien zag ik de bouw van een stationsgebouw niet zitten  :-\

De stopplaats is dan ook omgedoopt tot de fictieve stopplaats "La Gleize".  Kwam ik onlangs bj het doorbladeren van oude Spoorwegjournaals toch geen artikel tegen over het verdwenen station La Gleize.  Jammer genoeg niet veel gelijkenis met mijn stopplaats.

De perrons zijn bijna klaar juist de overkappingen naar de ondergrondse voetgangerstunnel moeten nog verder afgewerkt worden.
Voor de rest de perrons nog wat bevolken en misschien voorzien van zitbanken.

Naar aanleiding van de reactie van Frank_N heb ik de rails ook aangepakt.

Enkele sfeerbeelden ...







Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: 59erke op 20 april 2014, 17:31:38 PM
Bovendien zag ik de bouw van een stationsgebouw niet zitten  :-\



anders eens een belletje aan stream.N die draait daar zijn hand niet voor om !  ;D Fraai werk, trouwens zonder stationgebouw maakt het net iets interessanter !

Groeten Peter ;)


Redskin

 Leuke plaatjes, lekkere sfeer op de baan. Prima idee zo'n halte zonder stationsgebouw! Goed bezig hoor ;)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Steam.N

Leuke opstelling, en tof uitgevoerd.
Werk je de zijkant van het perron nog af ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Citaat van: Steam.N op 20 april 2014, 20:38:03 PM
Werk je de zijkant van het perron nog af ?

Hoe de zijkanten van het perron worden ben ik nog niet helemaal uit.
Zoals je ziet op de foto's zijn de zijboorden van de perrons verschillend. Het achterste perron is gewoon de rand van het schuimkarton (waaruit het perron opgetrokken is) dat wit geschilderd is. Deze manier heeft een beetje weg van betonstructuur vindt ik.
Bij het dichtsbijzijnde perron heb ik een papieren rand op de zijkant gekleefd en deze wit geschilderd.

Welke het nu juist gaat worden weet ik nog niet echt, ofwel zijkanten insmeren met gips in steentjes krassen ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Mooi simpele halte, pas best op dat baantje.
Misschien in schuimkarton steentjes krassen en die gebruiken voor de zijkanten van het perron.
Voor de rest mooi gemaakt.