boogstralen

Gestart door eddy van loo, 29 januari 2014, 18:49:21 PM

eddy van loo

Hoi,

In het praktijkboek "modelspoorwegen" van Gerard Tombroek las ik dat je best een minimum boogstraal van 3 X de lengte van het langste voertuig ( loc) respecteert . In de praktijk betekent dit dat je voor een loc met een lengte van 280 mm lang een boogstraal van 840 mm ( diameter 1680 mm ) zou moeten hebben . Nu heb ik wel een aantal m² bodemplaat maar steeds met een maximum breedte  van 1200 mm met als gevolg dat ik bij het uittekenen van mijn sporenplan op zware problemen stuit . Dus vraag ik me af of deze boogstraal niet wat kleiner kan . Voor alle duidelijkheid : ik heb bij het uitvoeren van testen al wel vastgesteld dat de loc in een te krappe bocht wel gaat wringen.

Peter

Eddy,

de meeste modellen gaan echt wel door kleinere bochtstralen, zo vanaf 36 cm
of het een mooi zicht is als je 30 cm rijtuigen door zo'n bocht laat rijden is een andere zaak.
De meesten (ik ook) verstoppen de kleinere bochten (bij mij is dat ong. 64 cm (straal) bijvoorbeeld achter huizen, bergen in tunnels enz. Enke in het zichtbare gedeelte heb ik bochten van 90 cm en meer gebruikt.
Natuurlijk heeft Greard gelijk als hij zegt van "zo groot mogelijke" bochtstralen te gebruiken.
Hoe groter de straal, hoe mooier  dit is voor het zicht.
Met vriendelijke groeten
Peter

ToThePoint

Eddy ik had daar ook problemen mee.
Ik heb ooit een schaduwstation gemaakt met 360mm.
Echter 360 is iets te krap.
Omdat 360mm ook van de fabrikant aanpassing vraagt aan modellen produceren sommige fabrikanten echter modellen die enkel rijden op grotere boogstralen.
Ik meen me te herinneren dat het iets was van 450mm. Dus die modellen rijden niet op 360mm.
Soit. Ik heb me voorgenomen om niet minder te gaan dan 480mm en heb daar nog geen spijt van op de nieuwe baan die ik nu aan het maken ben.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

eddy van loo

Hallo,

Bedankt voor de reactie. Ik hou zeker rekening met uw opmerkingen en bekijk hoe ik het kan oplossen ! :D