Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

RP25 - Een nieuwe vriend!

Gestart door Binco, 14 januari 2014, 14:54:54 PM

Binco

Lang geleden dat in deze rubriek nog een draadje gestart is!

De laatste tijd ben ik wat in aanraking gekomen met RP25 wielen. Een ontmoeting die misschien beter niet had plaatsgevonden!
Ze zien er werkelijk fantastisch uit, opeens zijn die NEM wielen toch enorm groot!  ;D

Vooraleer ik er mij op zou storten had ik toch graag nog wat geweten van de mensen die hier ook mee werken.

- Waar kopen jullie jullie wieltjes?
- Is dit een kostelijke ingreep? (bijvoorbeeld in vergelijking met de prijs van een doorsnee Roco wagon)
- Zijn er dingen waar je je zeker van bewust moet zijn alvorens je hier me begint?


Ik zou zeker niet heel de collectie aanpassen, maar toch een paar wagons, waar ik al eens fijn me kan rangeren. Je zit er dan met je neus op en dan geeft het toch een meerwaarde denk ik!  ;)

Alvast bedankt voor jullie inbreng!


argilla

Citaat van: Binco op 14 januari 2014, 14:54:54 PM
Lang geleden dat in deze rubriek nog een draadje gestart is!

De laatste tijd ben ik wat in aanraking gekomen met RP25 wielen. Een ontmoeting die misschien beter niet had plaatsgevonden!
Ze zien er werkelijk fantastisch uit, opeens zijn die NEM wielen toch enorm groot!  ;D

Vooraleer ik er mij op zou storten had ik toch graag nog wat geweten van de mensen die hier ook mee werken.

- Waar kopen jullie jullie wieltjes?
- Is dit een kostelijke ingreep? (bijvoorbeeld in vergelijking met de prijs van een doorsnee Roco wagon)
- Zijn er dingen waar je je zeker van bewust moet zijn alvorens je hier me begint?


Ik zou zeker niet heel de collectie aanpassen, maar toch een paar wagons, waar ik al eens fijn me kan rangeren. Je zit er dan met je neus op en dan geeft het toch een meerwaarde denk ik!  ;)

Alvast bedankt voor jullie inbreng!


Paul bellon PB messing
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ik heb ze gekocht bij een Duitser die op Eurospoor stond. Geen idee hoe die firma heet. Kosten daar € 1,80 per as.

Verder heb ik een aantal wielen zelf afgedraaid.

Er is overigens bijna geen verschil meer tussen RP-25 en NEM. Volgens NEM is de maximale flenshoogte 1,2 mm, maar de minimum maat is 0,6 mm. En dan zijn ze praktisch gelijk. (RP-25 is 0,635 mm)

Je moet er wel op letten dat je baan goed vlak ligt, want die lage flenzen klimmen makkelijker over de spoorstaaf als er ergens een hobbeltje zit.

GVL

Totnogtoe bij Weinert gebleven.  Huidige prijs 3 euro/as (en nogal forse verzendkosten).

erwin9

Stephen,

RP 25 is inderdaad mooi, en de vergelijking met sommige flenzen of pizza-snijders van bepaalde merken is groots.
Heb je dan al eens Fine-Scale wielen gezien, daar hanteert men een norm van 0,2 à 0,3 mm voor de flens. Hier is het echter wel belangrijk dat de sporen mooi pas egaal liggen, en de wielassen geveerd worden of een driepunts-ophanging hebben.
Voor de fans van Belgisch en Nederlands materiaal ; wheelwrights  : http://ddw.coffeecup.com/
Goed kijken om de "flens" te vinden !  Exact op schaal.  Heb zelf al enkele wagons "gepimpt" naar een Fine-Scale versie. Hééél mooi !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Binco

Citaat van: erwin9 op 15 januari 2014, 18:22:27 PM
Stephen,

RP 25 is inderdaad mooi, en de vergelijking met sommige flenzen of pizza-snijders van bepaalde merken is groots.
Heb je dan al eens Fine-Scale wielen gezien, daar hanteert men een norm van 0,2 à 0,3 mm voor de flens. Hier is het echter wel belangrijk dat de sporen mooi pas egaal liggen, en de wielassen geveerd worden of een driepunts-ophanging hebben.
Voor de fans van Belgisch en Nederlands materiaal ; wheelwrights  : http://ddw.coffeecup.com/
Goed kijken om de "flens" te vinden !  Exact op schaal.  Heb zelf al enkele wagons "gepimpt" naar een Fine-Scale versie. Hééél mooi !

Zou je dat eens willen tonen Erwin, dat gepimpt exemplaar?

Fine-Scale wielen zijn denk ik nog een brug te ver, voor mezelf zou dat misschien nog gaan, maar neem nu nog maar onze clubba(a)n(en). Ik geloof nooit dat die daar zonder problemen op gaan rijden.
Bij RP25 zie ik dat wel nog mogelijk, en is ook al een stap in de goede richting.


Gisteren nog met een bevriend modelbouwer een ideëenwissel gehad omtrent Finescale toestanden. Hij vroeg me wat ik dan zou doen met de koppelingen.
Schroefkoppelingen zoals ze in spoor1 worden gebruikt? Klinkt wel mooi natuurlijk. Ik dacht dat Hornby deze had, maar die vind je precies niet zo gauw.
Is dit een verstandig idee?

Ik spreek hier over Belgisch materiaal Tp IV en V. Denk daarbij aan een 77 van Mehano (die waarschijnlijk al geen andere assen gaat/kan krijgen), wat moderne goederenwagons ...
De reden is het rangeren ed. wat aangenamer te maken, het gebeurt meestal op een kleine oppervlakte en dan komen details meer naar voor! Je wilt dan de 'ergste' dingen eerst verbeteren, en dan kom jij de gigantische koppelingen en 'grote' wielen uit ...

Dennis1984

Citaat van: Dirky op 14 januari 2014, 14:59:05 PM
http://www.luck-feinmechanik.de/

niet duur en goede service...

Ik heb daar ook nieuwe RP25 Fine Scale assen besteld voor mijn LS Models rijtuigen. Prima assen, inderdaad snel geleverd en passen perfect. Ik ben het helemaal met u eens dat eens je een RP25 as gebruikt, een NEM-as opeens erg lelijk is :D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Dirky

eerst Erwin een beetje tegenspreken  :)

De sporen moeten echt niet egaal pas liggen. De spoorbreedte moet echter wel juist zijn... Op mijn hobbelig Proto87 baantje in aanbouw (enkele jaren geleden) heb ik wagonnen laten rollen aan snelheden die je met de pizzasnijders nooit kan halen... Bijzonder is zeker de driepuntsverdeling van het gewicht...

Voor de koppelingen, surf eens naar Alex Jackson couplings... worden in Scalefour veel gebruikt!

Binco

Bedankt Dirk, voor de inbreng!

Je bedoelt dit neem ik aan:

Ziet er simpel maar daarom niet slecht uit!
Wordt eens bekeken!  ;)

Wat bedoelen jullie precies met de 3puntsophaning?
Dat is me niet helemaal duidelijk.
Waar is dat 3de punt? (De andere 2 zijn de aspotten vermoed ik?)

Dirky

om iets simpel voor te stellen:

Een wagen met 2 assen zoals een gewone Marklin, Roco,... heeft 4 steunpunten. Op een vlak spoor is dit geen probleem.
Stel nu die wagen op een hobbelig spoor dan bestaat de kans dat één wiel gaat zweven,

Bij Proto e.d. heeft de ene as de 2 klassieke steunpunten (aspotten) en wordt de tweede as in het midden gesteund. Hoe het spoor ook ligt, het gewicht drukt ALTIJD de vier wielen op de sporen.

Surft een beetje op Scalefour e.a. , je zal er veel voorbeelden van vinden!

en ja... idd die koppeling!

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirky op 15 januari 2014, 23:17:06 PM
Een wagen met 2 assen zoals een gewone Marklin, Roco,... heeft 4 steunpunten.
Hierop zijn uitzonderingen. Roco heeft een aantal twee-assige goederenwagens in het programma met een vrij lange wielbasis. Daarbij zijn beide assen gelagerd in een subframe. Eén van die subframes rust tegen een richeltje op het midden van de wagenbodem, waardoor dit frame een beetje zijdelings kan kantelen. Dus ook een soort van driepunts oplegging. Bovendien worden beide subframes door de koppeling enigszins gestuurd zodat de assen zich in bogen kunnen richten.

erwin9

Dirk,

je hebt overschot van gelijk. De sporen moeten inderdaad op de goede "spoorbreedte" liggen. Dat bedoelde ik ook, maar heb me blijkbaar wat verkeerd uitgedrukt !  Bedankt voor uw correctie.
Zelf rijden wij (op enkele modelbanen) ook met de Alex Jackson koppelingen.  Deze kan je (zelf) maken in alle schalen. Wij hebben ze in UK zelfs gezien in schaal N  !!! En ze werken prima, en vallen bijna niet op !   De afstelling vraagt wel wat precisie.
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Davy

Hallo!
Blijkbaar zijn er veel mensen bezig met die RP25 wielen als ik dit allemaal lees. zeer interesant hoe sommige mensen zelf hun wielen omvormen naar RP25 formaten.
Het zou leuk zijn als er wat foto's geplaats werden van de RP25 wielen :)
ik heb mijn eerste RP25 wielen gekocht voor de UP kolenwagons. Kga ze er onder zetten als al mijn Tillig sporen liggen zodat ik al mijn materiaal kan testen erop.
Ik zal er foto's van nemen en ik neem ook even foto's van mijn Athearn stomers met RP25 wielen. Echt mooi om te zien ;)

groeten davy