Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

Metpetergaathetbeter


PeterC

Citaat van: dani op 26 juli 2015, 20:33:56 PM
...Daar zou ik persoonlijk ook wel heel vrolijk van worden... gewoon wat beweging terwijl je aanhet klussen bent, toch fijn !

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 26 juli 2015, 20:38:37 PM
en meteen vervuild ook !  :-\ ;)

Treintjes laten rijden tijdens het werken (= hobby werken) NA de verbouwingen hé  ::)
Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: PeterC op 26 juli 2015, 20:58:08 PMTreintjes laten rijden tijdens het werken (= hobby werken) NA de verbouwingen hé  ::)

... maar 't is wel leuk om al wat te dromen van het vervolg  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Zie pas je draadje opnieuw (ben ook aan 't verbouwen) en je hebt overschot van gelijk, ouwe elektriciteit beter vervangen, je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Ik volg ook jouw principe in mijn aanpassingen, een kabel van 4mm² per verdiep en telkens een verdeelkast per verdiep.  M'n netwerk en domotica volgen hetzelfde principe.  Heeft als groot voordeel als je later nog iets wil wijzgen, je steeds een punt hebt per verdiep waar je kan gaan aftakken.

PeterC

#184
Citaat van: Sattrickske op 26 augustus 2015, 19:32:52 PM
Ik volg ook jouw principe in mijn aanpassingen, een kabel van 4mm² per verdiep en telkens een verdeelkast per verdiep.  M'n netwerk en domotica volgen hetzelfde principe.  Heeft als groot voordeel als je later nog iets wil wijzgen, je steeds een punt hebt per verdiep waar je kan gaan aftakken.

Inderdaad.  Ik ben van plan om maar één keer grondig te renoveren vandaar die aanpak!  In plaats van 4mm² opteer ik wel voor 6mm².  Die kabel is nog net 'werkbaar' (met een 10mm² moet je al te vaak 'vechten' om die ergens deftig te krijgen).

Mijn verlof bijna om en nog heel wat werk voor de boeg...




Toch enkele dagen ervan tussen uit geglipt en met Michiel en mijn 2 goeie maten een 'men-only-weekend' in de Hoge Venen doorgebracht.  Net zoals vorig jaar terug een stukje Vennbahn bezocht en ideeën opgedaan voor de museumbaan van Altenheim.  Oa de tunnel van Bleialf, het voormalig station van Pronsfeld en het station (of wat er van rest) van Raeren .  En een aanrader: Arstechnica in Losheim.  Enkele leuke dagen en de batterijen terug even opgeladen...




Heel wat foto's genomen maar dat is voor als de tijd het toelaat...

Groetjes, Peter


Sattrickske

Citaat van: PeterC op 26 augustus 2015, 21:38:04 PM
Inderdaad.  Ik ben van plan om maar één keer grondig te renoveren vandaar die aanpak!  In plaats van 4mm² opteer ik wel voor 6mm².  Die kabel is nog net 'werkbaar' (met een 10mm² moet je al te vaak 'vechten' om die ergens deftig te krijgen).
Amai, op welk verdiep ga jij 32A doorjassen?  Of heb jij één kabel die je telkens doortrekt naar elk verdiep? 
Ik heb één kabel van 4mm² (20A) per verdiep (4 verdiepen = 4 kabels) en eentje van 6mm² voor de kookplaat en oven.

Voor het bekabelde netwerk: zelfde principe, 10Gbit per verdiep met telkens één switch die dan verder gaat met 1Gb kabels.  De bekabeling is OK, de switches nog niet (10 Gb is nog veel te duur).

PS.  Ik vind die 6mm² al een serieus karwei om goed in z'n plooi te krijgen...

Gerolf

Ik dacht dat je (met automatische zekeringen) 20A bij 2.5mm2, 32A bij 4 en 50A bij 6 mocht  :-\
Wat niet weg neemt dat ik 6 zeker genoeg vind, en inderdaad ook moeilijk om mee te worstelen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Sattrickske op 27 augustus 2015, 20:58:30 PM
Citaat van: PeterC op 26 augustus 2015, 21:38:04 PM
Inderdaad.  Ik ben van plan om maar één keer grondig te renoveren vandaar die aanpak!  In plaats van 4mm² opteer ik wel voor 6mm².  Die kabel is nog net 'werkbaar' (met een 10mm² moet je al te vaak 'vechten' om die ergens deftig te krijgen).
Amai, op welk verdiep ga jij 32A doorjassen?  Of heb jij één kabel die je telkens doortrekt naar elk verdiep? 

Neen, effectief telkens een afzonderlijke 6mm² per 32A automaat naar iedere subkast.  Ik had meteen rol van 50 meter gekocht en kan die maar beter opgebruiken.  Beter iets te dik dan iets te dun (bij elektriciteitskabels...).




Citaat van: Sattrickske op 27 augustus 2015, 20:58:30 PM
...Ik vind die 6mm² al een serieus karwei om goed in z'n plooi te krijgen...

Citaat van: Gerolf op 27 augustus 2015, 21:21:18 PM
...Wat niet weg neemt dat ik 6 zeker genoeg vind, en inderdaad ook moeilijk om mee te worstelen ...

Vier boterhammekes met choko als ontbijt voor ik er mee begin te worstelen...  ;)  :D :D :D
Groetjes, Peter


philippe_007

En waarom op elk verdiep een sub-kas ?

Ik heb overal 2,5mm² gebruikt afgezekerd op 16 of 20A en naar het tuinhuis 5x 10mm² (380V,  XFVB (met bewapening) dit is pas vechten :-) )

Sattrickske

Citaat van: philippe_007 op 27 augustus 2015, 22:08:04 PM
En waarom op elk verdiep een sub-kas ?
Omdat je dan veel minder kabel nodig hebt.  Hangt ook wel een beetje af van de indeling van je woning.  In mijn geval gaat het om 4 verdiepen (garage en washok staan op de 0, zolder studio is het 3e verdiep).  De meter en centrale kast staan in de garage; als ik alle kabels telkens naar dat hoekje in de garage moet brengen heb ik veel meer kabel nodig.  Tel daar nog eens de domotica bij en je zit met een serieuze besparing qua bekabeling.
Stel dat je later ook nog eens de woning zou willen opdelen in appartementen, heb je alles al propertjes opgedeeld...

PeterC

Ik kan bijna van een baantje beginnen dromen...

(wat) bloed, (veel) zweet en heel veel tijd later:



Groetjes, Peter


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


marc goovaerts


TBCédric

Het is een hele metamorfose!
Knap werk Peter! Nu traintime!  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.