Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Uit nieuwsgierigheid

Gestart door Hapag Lloyd, 15 december 2004, 05:02:37 AM

Hapag Lloyd

Waarom heeft u voor schaal Z gekozen ?

Hapag Lloyd

Waarom ik voor Z gekozen heb ?

Dat was ongeveer 11 jaar geleden.  Ik was verkocht door de kleinschaligheid en de details van die Z-treintjes.

Maar wegens problemen met de wissels , de toen 3-polige motoren en gebrek aan deftige scenery (huizenbouw ,...) heb ik mijn kleine collectie verkocht.  En mijn baan afgebroken.  Bij deze had ik vaandelvlucht gepleegd met naar N over te stappen.[:I]

Tot ik een jaar of 3 geleden toevallig een Marklin-catalogus in mijn handen kreeg.  En oude liefde roest niet ! N buiten gesmeten en terug begonnen met Z.

Ondertussen heb ik zwaar geinvesteerd in rollend materiaal (ongeveer 300 stuks).  Ook heb ik vele contacten gemaakt met andere Z-liefhebbers.  

Maar helaas heb ik nog geen module.  De plannen zijn klaar en ik hoop binnenkort aan de bouw te beginnen.  Ik heb trouwens een grote kamer tot mijn beschikking.

De module : tijdperk V , thema : Rijnstreek , lengte = 4,30 m , breedte = 0,90 m.
De module zal bestaan uit een dubbel hoofdspoor (elektrificatie) en een station met 1 uitwijkspoor , 2 rangeersporen en een aansluiting.  Met een dorp , 2 tunnelingangen , bossen , wijngaarden en een stukje Rijn.  

Voil? , mijn Z in een notedop.



loco

Z lijkt me een hele uitdaging. Meer nog dan schaal Nul. Ik ben benieuwd hoe je al die details in schaal op een aanvaarbare wijze gaat weergeven. Het moet voor mij niet allemaal perfect zijn, maar je zou niet mogen zien dat het schaal z is wanneer je het van een redelijke afstand bekijkt. Dus zonder met je neus op de details te zitten pieren.
Ik heb onlangs nog een schaal N baan gezien, en ik stond verstomd wat je hiermee kunt bereiken. Het landschap wordt veel groter en biedt meer mogelijkheden. Met z moet dat nog grootser worden.
Maar vergeef me, ik ben wel verkocht aan schaal Nul. Daar kan ik mij echt in uitleven als het om details gaat.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Havoc

Begonnen ergens in 1978 of zo. Vooral dat het echt klein was sprak toen aan. Je kon op een tafel veel doen. Na wat uitbreiden bleek al snel dat Z niet geschikt is voor 's weekends eens een baantje op te zetten en wat te spelen. Gevolg is dat het toen wat aan de kant geraakt is. Ergens midden jaren 80 is het dan helemaal gestopt.

En nu sinds een jaar of 2 heb ik bij een verhuis die dozen terug gevonden en besloten er iets mee te gaan doen. Tot daar ben ik geraakt, maar er is nog niets gebeurd... Buiten de aankoop van wat rollend materiaal.

Omdat ik vooral in tijdperk IV interesse heb, en marklin dit systematisch afbouwt is de tweede heropleving weer wat afgenomen. Des te meer omdat er zo weinig andere fabrikanten zijn. En zelf iets doen lijkt echt te ver gezocht.

Het idee was eerst om gewoon een baan langs de muur te maken. Maar de laatste tijd zijn modules op de agenda gekomen. Een baan met alle details is niet echt voor mij. Rijden is het voornaamste.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

depovero

Dag aan de zetters,

Tof, een forum in tweehondertwintigers [?]

Ik heb voor deze schaal gekozen, zo'n 20 jaar geleden. We waren krap thuis, mijn tante werkte toen bij Gomark, en de keus was genomen. Dan viel het treintjes rijden in een dode hoek wegens sportieve en culturele bezigheden. En, zo'n jaar geleden begon het terug te kriebelen. Een baan is in wording, de realisatie is begonnen.

Mijn materiaal is een dik 12 jaar hoog en droog in dozen gebleven, en, mijn verassing was groot als de locs na een paar minuutjes terug op gang gingen. Dit zonder een opknapbeurt - olie in  motor en sporen proper maken. Dat is goed materiaal.

Mijn droom, een baan naar belgisch invloed maken, tegen de duitse grens - om mijn aktuele materiaal te kunnen justifici?ren [:p]. Dit is al gepland, maar eerst mijn hobby-handjes wat soepeler maken, natuurlijk.

Nog een klein vraagje, weet iemand van jullie wat de referentie is voor metalen assen, die plastieken, dat is een ontsporingsgeval, dat het niet te noemen is.

By the way, er zijn heel interressant Z-sites te vinden in de links-pagina van Havoc, ik heb er trouwens al een reactie in geleverd.

Greetz (al ergens anders gelezen),

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

n/a

hallo,misschien zullen deze vragen niet zo op hun plaats zijn maar ik had geen zin een nieuw mapje te openen, sorry.Ik ben met de treintjes begonnen in H0 maar totaal in de vergeethoek geraakt wegens andere hobbys (sport en muziek spelen)en dan door immigratie alles verkocht.Nu begint het weer serieus te kriebelen maar wegen plaats gebrek moet ik kiezen tussen N en Z schaal (en nu mijn vraagjes)
Misschien nog iets over mijn plan, een dubbel geelektrificeert paradespoor, met een klein persoonen station een grote industriezone met daar bij rangeeremplacement.

Wat is op termijn financieel het voordeligst?(wat niet onbelangrijk is)
Kan in Z serieus rangeren? (veel trein bewegingen)
Welk merk bovenleiding zo je da voorkeur geven voor zowel in N als in Z?
Digitaal of niet digitaal? Thats the question

Alvast bedankt voor de antwoorden.Het forum heeft me al goed geholpen om weer op niveau (maar ik ben nog ver af)te geraken met de modeltrein wereld.

zappa [:D]

Havoc

Een nieuw onderwerp openen is toch zo moeilijk niet...

Eerlijk gezegd, moest ik herbeginnen zou ik naar N gaan. Maar ik heb al vrj veel spullen, dus doen we maar voort. De bedoeling is dan ook meer met het materiaal iets te doen dan echt er mijn hoofdhobby van te maken. Doch dit terzijde. Daar ik echter totaal geen ervaring heb met N is een directe vergelijking maken niet te doen, maar wat ik als voordelen van N (tov Z zie) zijn de volgende:
- veel meer fabrikanten en dus meer keuze. Bovendien uitstekend gestandardiseerd. Meer accesoires daardoor.
- iets groter, dus toch wat meer mogelijkheden (of minder problemen). Denk maar aan digitaal rijden (het kan in Z, maar het is niet echt ideaal), de koppelingen in Z zijn een probleem (rangeren is niet altijd evident), stroomafname kan een probleem zijn in Z.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Hoi ,

Ik moet me aansluiten met Johan (Havoc).
Ik heb N gehad , maar ik ben overgeschakeld naar Z.  Omdat Z mijn grootste liefde is , op mijn vrouw na.

Maar indien ik in uw schoenen zou staan met uw idee van plan , zou ik kiezen voor N.  Trouwens Z is goed voor een paradebaan.  Niet echt voor een industriecomplex met bijkomende rangeermogelijkheden.

Met vriendelijke groeten.

Tom.

marctje

hoi hapag en de andere z'ers

bij ons in de club MTD mortsel hebben we 2 leden die z doen depovero en nog iemand deze laatste persoon heeft in eigen beheer een z projectje op gestart en hierop is wel degelijk een industrie zone met de nodige behandelingen voorzien op donderdagavond zijn we in de club bezig met treinen dus kom  eens af  wel ff op voorhand melden want we zijn geen duivenkot melden kan op mijn e-mail
mdg007@hotmail.com



marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

n/a

Marc zijn er foto's van die baan of een sporen plan?

zappa

janjozef

er bestaan foto's en een sporenplan met wat uitleg van http://users.telenet.be/mtdtreinenclub/pages/z-baan.htm
De baan staat wel al iets verder dan de foto's laten zien. Alle sporen liggen en zijn aangesloten en ook de is scennery is veel verder dan de foto's laten zien
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

dankuwel Janjozef

heel informatief Precie wat ik ik mijn hoofd heb (parade spoor en veel rangeer mogelijkheden) maar dan in een L vorm.
Toch twijfel ik nog of het eigenlijk wel goed te doen is "het veel rangeren" in Z.

janjozef

Wel als ik de gerard bij ons bezig zie is dat heel goed te doen, hij heeft een speciaal haakje (zonde bijteltje of hamerke) om ze vlot los te krijgen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Hallo , ik heb nog een vraagske zenne.
Gebruiken jullie exclusief de rail en de boven leiding van marklin of zijn er nog andere merken op de markt.
Alvast bedankt

zappa

Havoc

Er zijn nog rails van Peco die redelijk vlot te krijgen zijn, maar dat is enkel een flexrail recht.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.