Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

zoektocht naar vuil (NMBS type 90 en de Baureihe 58 )

Gestart door Baureihe 103, 05 januari 2014, 19:07:22 PM

centauri167

Citaat van: milepost48 op 13 januari 2015, 21:14:59 PM
een fotootje van mijn schaal 0 Union Pacific Challenger geweatherd door een vriend van mij.

 


Paul

Die foto is alvast prachtig getrokken !

Metpetergaathetbeter

mits een fraaie achtergrond niet van echt te onderscheiden  :o

Baureihe 103

#47
Beste Vervuilers.

In mijn fotoalbum nog wat foto's geselecteerd van wederom een stoomlok namelijk de Baureihe 65.10 van de DR.
Deze lok is nog steeds bedrijfsvaardig en u kan deze nog in zijn huidige staat bewonderen.

























































En dat was het weer voor deze keer

Groetjes Bert

Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

#48
Citaat van: Michiel op 13 januari 2015, 07:51:17 AM
Lambert, heeel mooi gedaan! Ik hou wel van die zacht pattine die de details accentueren, zoals die erg uitgesproken op de Nederelandse 2200 is aangebracht. Er is meteen zoveel meer te zien op zo'n model. Ook de Duitse E193 is zo echt prachtig geworden. Onze HLD60 is mooi met die pattine, maar de lekstrepen en roetvlekken zijn té soft. Deze details mochten iets strakker, minder wazig zijn. Net zoals de stoomloc, prachtige pattine, maar kalkafzet en roest mochten iets plaatselijker en strakker.

Maar hoor mij! Alsof ik het beter kon. Geen sinds! Ik ben een rund in het verweren! Je verweert buitengwoon súper. Prachtig werk! Telkens een plezier om je werk hier te zien verschijnen.  8) 8) 8)

En, Lambert, zou je eens kunnen uitleggen hoe je die pattine zo mooi zacht aanbrengt? Gebruikte materiaal, gebruikte techniek. Een kort handleiding zou ik erg waarderen!  ;)

Allemaal bedankt voor de reacties. Dit is een leuk stukje om lekker op te reageren dus bij deze:

Ik probeer van elk model dat ik verder wat foto's te verzamelen roest en kalk wat plaatselijker is lastig te beantwoorden.
Bij de VSM reed afgelopen jaar de BR 65 van de SSN met ongeveer gelijksoortige wit achtige strepen op de zijkanten.
Nieuwsgierig als ik ben heb over het witte uitslag van de echte lok een zakdoekje gehaald en wat denk je behoorlijk donkergrijs en niet wit. Wat blijkt door de donkere kleur van de lok krijg je door het grijs een ogenschijnlijk witte waas.

De HLD 60 zolas u omschrijft met softe patine . Ik probeer niet elke lok tot een schrootlok te deformeren en zeker niet door egaal te vervuilen de details weg te nemen wat je maar al te vaak ziet.
Natuurlijk heb ik zwaarder vervuilde locomotieven maar ik probeer altijd variatie aan te brengen in de intensiteit van de vervuiling. Dus net als bij het grootspoor de ene lok of wagen is in een pot met verf gedoopt en de volgende is een stuk schoner.

Om schrijven hoe ik het doe is al in diversen MSM artikeltjes beschreven maar ik zal binnen kort de foto's voorzien van wat teksten om het duidelijker te maken. Daarnaast is er binnenkort een workshop Bij de Amsac in Gent en eentje in Dronten bij de modelspoorvrienden aldaar.

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Metpetergaathetbeter

#49
Ja, 't wordt nog eens tijd dat we ook weer eens gaan oefenen ! Trouwen hebt een PM

Groeten Peter ;)

PS en weeral  zoveel fraais!

Baureihe 103

Bestaat er een andere hobby.

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

Baureihe 103

Beste Peter,

Dit is een model van Brawa

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

hier volgt nog een CE 6/8 van de Zwitserse spoorwegen in een iets grotere schaal namelijk spoor I

Het model volgt later











Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

Beste Allemaal,

Bijgaand een aantal foto's van de vervuilde krokodil. Ik kreeg via de winkel een aantal foto's met hoe de klant het zou willen hebben. De foto's heb ik in een eerder topicje geplaatst. De mate van vervuiling was op de foto's niet echt eenduidig van redelijk vervuild tot een lok met zeer schoon drijfwerk en redelijk verwaarloosde staat boven zijde. Dit is natuurlijk niet volgens de werkelijkheid het drijfwerk is over het algemeen altijd redelijk vervuild. dat dit hier niet zo is komt doordat het foto voorbeeld een opstelling was (stationair) bij het depot in Gersfeld.
Al met al geen makkelijke keus dus nog maar eens vragen hoe het model e uit zou moeten zien.
Reactie was van net voor de revisie van 1963 dus redelijk vuil. Na een eerste poging waarbij ik er van uitging dat de Zwitsers redelijk zuinig zijn op hun materiaal dus matig vervuild, de lok nogmaals bij de winkel gehaald voor een extra vervuiling met name er moest dik rost op komen te zitten.

onderstaand het resultaat waar men wel tevreden mee is.

Groetjes Bert


































Bestaat er een andere hobby.

Michael

Bert, dat ziet er meer dan fantastisch uit. Hoop binnen kort alle "geheimen" te mogen horen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Baureihe 103

Citaat van: Michael op 18 januari 2015, 22:06:23 PM
Bert, dat ziet er meer dan fantastisch uit. Hoop binnen kort alle "geheimen" te mogen horen.

Jean en Michäel bedankt voor de leuke reactie.

Michäel (niet alle geheimen hoor anders kan je het straks ook allemaal ;)

Groetjes Bert


Helaas voor de Belgische rijders die hier toch niet zijn op dit forum  8) maar het volgende slachtoffer is een BR 58 met echt werkende 3e cilinder en drijfstangen. Ik heb maar één Belgische stomer een type 12 en die mag schoon blijven.
Als ik nog eens een leuk voordelig model tegenkom schaf ik die aan en zal die dan voor de paar aanhangers van het Belgische stoomwezen verouderen of doe mij er eentje toekomen

Groetjes Bert :)
Bestaat er een andere hobby.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

C.B.

Die Be 6/8 is fenomenaal gedaan.
Zet die een afgewerkt decor , en je kan hem niet van het echt onderscheiden , denk ik. :)
Groetjes.
Claudio.