Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

aan het blok systeem bezig
relais door pic vervangen maar nu de vraag
kan dit werken???

treinen rijden van rechts naar links
rood zijn de stop secties
oranje zet het signaal terug op rood na verlaten van de stopsectie
de groene zetten het achterliggende signaal op groen
klopt deze volgorde

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag de pendel TGV in een doosje gestoken en de stekker bedraad
normaal kom ik nu 1 pennetje te kort op de stekker
maar ik ga het stukje programma van de flits in de servo pic integreren en dan kom ik juist toe
het programma eventjes aan passen zodat er 1 led ook meteen dient om de wissel pic info te geven dat hij kan om gaan zonder dat er een trein over heen raast

papiertje gemaakt en in de plastiek gezet zo gaat dat een mooi bundeltje worden tegen dat de baan af  is
denk er nog over het programma ook uit te printen en op de achterkant mee te drukken zodat ik als het nodig moest zijn steeds het programma bij de hand heb

alleen de printer doet het niet ?? hij geeft een error op de inkt en toch zitten er volle patronen in
iemand een idee ???

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

twee pakketjes toegekomen van daag



nu nog de loc voor hier voor te spannen

en het andere zakje waren 5 wissel sturingen zodat ik er een paar kan vervangen die defect zijn geraakt
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

ander probleem met de pendel TGV
de pic werkt perfect op een accu maar op een voeding wil hij niet werken
het is een 12 volt blok met extra condensatoren er over heen maar alsnog werkt hij niet meer
waar hij voorheen wel gewoon werkte
morgen eens de scoop aan de voeding hangen want ik heb een vermoeden dat er daar ergens iets verkeerd mee is
anders heb ik nog een computer voeding liggen die ik dan maar moet gaan ombouwen
hopelijk is het dan opgelost en heb ik een stabiele voeding voor heel de baan
de treinen zelf worden door een lima trafo gevoed maar alleen de massa is door verbonden maar dat was voorheen ook

gr raf en als iemand een idee heeft hoor ik het graag
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

 ik denk dat ik het gevonden heb
het probleem doet zich voor als de trein gaat rijden
trein en pic sturing gebruiken dezelfde voeding dus ik dacht het printje is de boosdoener
maar als ik dan de events processor opstart had ik het zelfde probleem dus ????
alles los gekoppeld en de voeding beneden op een test strook met de print aangesloten en nog het zelfde probleem dus  ????
een nieuwe print was geen optie dus de voeding na gekeken en ik vond nog steeds geen probleem
dikke elco van 8800µf er over heen maar nog steeds geen oplossing
opeens jaits vinger verbrand ????aan een weerstand in serie met de voeding
was dan datte die hoort helemaal niet warm te worden
nu kort maken de weerstand verlaagt de rij spanning tot 12 volt anders is de TGV echt heel snel maar ook de spanning naar de pic (7805)gaat door die weerstand dus in de voeding naar de pic een 7809 gesoldeerd en de trein dan maar wat sneller laten rijden en probleem opgelost
dus ik vermoed dat de weerstand als die te warm word contact breuk kreeg en zo de pic steeds terug opstartte.
op de test strook werkt het terug en als het zo kan opgelost worden is er geen probleem
die 7809 kan blijven zitten tot de computervoeding is omgebouwd en dan heb ik daar 12 volt van om al de processoren van stroom te voorzien
de 7805 kan van die 12 volt mooi 5 volt maken zonder gloeiend heet te worden
en de trein krijgt toch zijn eigen regelbare voeding want dit nog in de pic maa programmeren is geen probleem maar dan moet er een nieuw printje gemaakt worden en dat kan misschien later nog maar nu moet het gewoon werken zodat ik dit gedeelte kan afsluiten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

eof de pendel werkt weer zoals voorheen
nu verder met het aan sturen van de wissel
door de lima trafo rijden de treinen nu een klein beetje langzamer dan voorheen maar dat kan geen kwaad
nu de wissel programmeren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag de display aan het werken gekregen
ook geen gemakkelijke opdracht hoor maar nu werkt hij
er kwamen geen letters op te staan dus ?????
ja dan zie je dus niks hé
dus opzoek en nu blijkt er een kabel voor contrast te zijn die je via een 10 k potmeter
aan de plus en de - leggen en dan draaien tot je beeld hebt en hola plots was er beeld

nu kan ik een progje gaan schrijven om een servo te bedienen
voor de display was het gokken en her programmeren tot het juist was
dat was soms 30 keer op en neer naar de zolder
met het progje wil ik de servo manueel bedienen en dan kijken naar de uitkomst van de links en rechter stand en dan kan ik deze meteen in de juiste pic programmeren
allee das het idee er achter LOL en hopen dat het werkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Raf, je bent een bezig bij!
En bovendien nog sportief ook. 30 keer op en neer naar de zolder.  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

Ja Luc voor de hobby moet je wat over hebben
alleen ik krijg er sterke been spieren van maar mijn buik wil maar niet weg gaan LOL

ja het instellen van de TGV wissel was een probeersel ook wat programmatie aan gaat
hij werkte maar ik was nog niet tevreden met het resultaat
ik heb voor de TGV drie pic stellen nodig en dat was een beetje overdreven
nu zit in een pic het rijden en de stop tijden in verwerkt
als de trein in de tunnel staat geeft hij de wissel vrij
nu moet ik gaan zien wat ik als teller ga gebruiken
ik kan de flits als teller gebruiken maar ook de stoprail in de tunnel
de flits word alleen maar door de TGV bedient de andere trein bedient deze niet dus heb ik alleen maar de stoprail als detectie
nu moet ik zien want de stoprail in de tunnel gebruik ik dubbel voor de twee trein stellen
de pic heeft er geen probleem mee maar of de teller gaat door tellen als er reeds een trein staat op de stoprail moet ik nog bekijken
anders komt er een lichtsluis te staan die ik als reset kan gebruiken
maar we zien wel
ik heb in het pendel doosje nog 1 pen in de stekker over dacht ik en dat kan dan de reset worden
kijken hoe het verder loopt met de programmatie want het kan zijn dat ik me zorgen maak voor noppes

gr raf en ja nu beelden maken is wat onzin hahahaha
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de verloren gegane deuren van de loc loods zijn uit de rubber maar nu willen de afgietsels niet goed lukken???
de servo van de tgv werkt en het was veel makkelijker om dit in te stellen nadat ik dus de goeie waardes had kunnen aflezen
een nieuwe afgietsel gemaakt en hopelijk wil het nu wel lukken zodat ik morgen de deuren een kleurtje kan geven en beginnen aan de locloods deuren met servo's
ik wil de drie deuren tegelijk in een pic programmeren
dat wil zeggen 6 uitgangen en 6 ingangen minstens voor de hele loods
dan nog een oplossing vinden voor de TL lampen die in de loods moeten komen te hangen
maar daar kan ik dus het reeds geprogrammeerde flikker programma voor gebruiken

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

railtjes uitgelegd van het smalspoor baantje en het moet wel een rare kronkel maken om de twee wissels te kunnen gebruiken .
maar juist zulke baantjes waren nu niet het schoolvoorbeeld van hoe het moet
maar zo kan ik met de twee wissels toch doen wat ik voor ogen had
namelijk en de slakken kuil bedienen en twee bedrijfjes
of ik het spoor nu ook nog tussen een hoofd spoor ga laten lopen moet ik nog bekijken
straks foto's
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

juist kaveltje gewonnen voor 97 euro + onkosten
madam gaat weer tevreden zijn mijn gedacht
2 x 2161 paar wissels(elektrisch)
1 x 2170 (driewegwissel) (elektrisch)
2 x 2167 een paar bochtwissels
1X 2167 linkse bochtwissel
2 x 2264 massief profiel, handwissels
1 x 2161 linkse wissel ( elektrisch)
15 x rechte rails 2100
electrische moeten er toch vanaf gesloopt worden dus liever hand wissels
al met al geen slechte koop en kan ik beginnen met het uitdenken van het gebruik in het tweede station wat deze winter gaat gebouwd worden
maar eerst het schaduw station af werken want daar is nog veel werk aan maar ook nog veel sporen voor nodig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hoikes

een fout gevonden in het tgv systeem
daar ik met twee treinen op haast 90% van het zelfde traject rij is die 10 % de boos doener
het traject is een Y met dus een wissel
ik heb maar twee sensoren gebruikt om te stoppen en een van de twee word dubbel gebruikt en daar zit de fout
sensor A zit onder aan de Y en word door beide treinen gebruikt om daar te stoppen
sensor B zit aan de twee bovenkanten van de Y  en de wissel bepaald welke trein er terug vertrekt
maar als de tgv dan onderaan bij de A stopt dan staat trein 2 op de B sensor en dan denkt de pic dat de trein reeds aan gekomen is en de pendel schakelt weer om
dus nu op zoek naar een oplossing en ik ga geloof ik niet anders kunnen dan nog een pootje van de processor moeten gebruiken maar dat gaat wreed moeilijk worden of had ik er eentje over ???? eens kijken hoeveel ik er nog in de stekker heb zitten
het stond op een papiertje wat ik in folie had gesmolten maar waar is dat gebleven

morgen gaan zoeken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

papier gevonden en software aangepast nu kijken of het ook nog gaat werken

de egger baan aan het laten rijden geweest na 36 jaar
en de loco wilde geen meter rijden en de wissels deden raar en noem maar op
loco volledig open gehaalt en gepoetst en de rails ook een beurt gegeven en nu rijd hij dus wel

ik ga haast dezelfde software zoals de TGV kunnen gebruiken alleen zitten er twee wissels in het traject maar er rijd maar 1 loco dus het is eenvoudiger wat deze instellingen betreft
de pwm van de pic ga ik hier ook gebruiken om de snelheid van de loco te regelen inplaats van met de spanning zo is de loco een beetje steviger wat rijden aan gaat zonder te hoge snelheid

morgen proberen een filmpje te maken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

vandaag deze twee mooie loco's mogen ontvangen


een serie 600 en een serie 55
nu kijken hoe deze beide kunnen ingezet worden en met welke wagons

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.