Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

Hallo

Van onder het stof kwam dit nog vandaan.


Eerst alles inelkaar lijmen en losgekomen delen terug vast plakken voor ik er met de borstel over heen ga en ze af ga wassen.
Er is wel veel herstelling werk aan maar het ziet er nog best mooi uit als het eens terug in elkaar staat.
Ik moet toch malletjes maken dus ik maak er meteen genoeg zodat ik nog een uitbouw aan de loods kan zetten.
Van de deuren zijn er een stuk of 5 weg (dubbelzijdige deuren dus mooie)en daar moet ook een malletje van gemaakt
Dus weer werk zat om alles in orde te krijgen.
Ik weet niet meer van welk merk deze loods was dus een tweede gaat geen optie zijn.
Maar dan zoek ik dus nu naar een rechte loods om de diesels in onder te brengen .
Die gaan niet via de draai schijf maar via het omloopspoor naar de diesel verzorging plaats om te tanken en dergelijke.
We hebben weer werk en eerst de verlichting in orde krijgen voor ik de loods op de baan ga plaatsen want anders kan ik er niet meer aan.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

De loods staat terug in elkaar buiten de dak dele en de deuren.
Ik mis twee deuren dus een malletje in silicone en meteen ook de deuren en vensters er bij voor de boog bruggen.
Nu opzoek naar 2 deuren voor een fabrieks gebouw wat mee aan de loc loods komt te staan.
De deuren hebben er in gezeten maar zijn nu spoorloos ergens in een van de dozen geraakt.
Maar het komt allemaal wel goed eens de deuren klaar zijn kunnen de servo motoren worden ingebouwd.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michael

Raf, in het draadje van Jean gaf je al aan dat je malletjes maakt en met siliconen werkt, als je dit nog een keer doet zou je daar wat foto's van willen maken, ben erg benieuwd naar hoe je dit allemaal aanpakt. Binnen kort start ik ook met zelfbouw van gebouwen en dan kan dit heel interessant worden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Michaël, je kunt al eens kijken in het draadje van Stefan Appelmans, alsook in mijn draadje "Sprong in de diepte". 
In beide vindt je reeds heel wat informatie.

Ik ben wel benieuwd naar Raf's aanpak  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo

Ik gebruik de giet silicone van voss.
Dat is een twee componenten silicone die dik vloeibaar is.
Om de hoeveelheid te weten die je moet afmaken een eenvoudige truk.
Je zet je onderdelen in het bakje en dan giet je der rijst korrels in  tot al je onderdelen onder zitten .
Eventjes goed schudden en den eventueel bij vullen.
Deze rijst giet je in een beker en je trekt daar een streepje op tot waar de rijst komt.
De rijst terug in zijn bakje gieten want die hebben we nu eventjes niet meer nodig.
tot aan het streepje silicone in de meng beker gieten en mengen maar.
Daarna de silicone met een borsteltje over je te gieten deeltjes borstelen zodat er een egaal laagje op zit
Dit hoort niet dik te zijn maar wel alles te dekken.
Zo voorkom je lucht belletjes op je te gieten delen.
Daarna net bakje vullen met de rest van de silicone en wachten tot het uitgehard is.(1  à 2 dagen )
restanten NIET weg gooien.
Soms zet ik onderdelen aan de zijkanten vast onder BV ramen ,boven op een paar deuren maar aan de zijkant heb ik dus de deuren van de loods mee gegoten.
Dus ik gebruik 4 van de 6 beschikbare kanten van de mal.
Maar die deuren willen dus afzakken als je ze horizontaal laat hangen en door nu eerst de deur in de smeren en ze daarna af te steunen met restanten zodat ze zeker niet de onderste delen raken (die stukjes mogen dat wel)want de onderste delen hebben ook reeds een likje silicone gekregen .
Giet je eerst de mal vol tot de bovenkant van de stukjes en dan leg je de deur en dan weer insmeren en dan weer stukjes er op en dan verder ingieten.
De blokjes en de nieuwe silicone worden een geheel na het uitharden dus zo heb je minder silicone nodig en gebruik je restanten op.
Dunnen restjes fijn kutteren of knippen en mengen met nieuwe silicone .
Zo maak ik dus mijn malletjes.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Vandaag de ledjes proberen te solderen en dat is dus niet gelukt.
0.8 mm is echt wel heel klein en we kregen de draden er wel aan maar daarna branden de ledjes niet meer.
Dus ze waren verbrand.
Dan zit er niets anders op dan grotere ledjes te bestellen en opnieuw te beginnen.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Misschien weet je dit wel,maar toch even meegeven dat er soldeersel bestaat dat reeds smelt aan een lagere temperatuur...

;)

raf

Hallo

Ja weet ik maar die hadden we niet bij de hand .Dus het vervolg is dat we eerst van die soldeer gaan kopen maar dat kan morgen pas.
Het probleem is niet alleen solderen maar als er eentje weg springt vind je ze nooit meer terug .
Hier ook een voorbeeld van langzaam rijden met de schakeling zoals het normaal niet zou mogen kunnen.
Hier gebruik ik dus de 2n3055 langs de verkeerde kant door nu de positief te schakelen in plaats van de negatief.
Het is een van de reserve transformatoren die ik gebruik voor de baan is er een vaste voorzien  maar het werkt dus wel.
https://www.facebook.com/photo.php?v=682021978516621
en voor een analoge sturing vind ik dit best nog langzaam genoeg.
Een sleep kan ik er niet achter hangen daar is het stukje rail te klein voor.
Er zit nog een fout in het schema want de trein wilt steeds versnellen maar ik hoop dat het in het eerste analoge gedeelte van de schakeling zit
En die komt te vervallen met de pic sturing.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Raf,

ik hou de ledjes vast op plakband:  je neemt een stuk plakband, hou die met de kleefkant naar boven, draai de uiteinden ervan om naar beneden, en kleef de strip (met kleefband naar boven) op een stuk styreen.
Dan plaats ik de ledjes met de soldeerkant naar boven, op die plakband.
Eerste draadje solderen gaat gemakkelijk, want de ledjes bewegen niet (maar door de warmte (als het iets langer duurt) komt het ledje los van de plakband).
Dan klem ik de bevestigde draad in een derde hand, en het ledje beweegt alweer niet, als je het tweede draadje soldeert.
Gaat echt vlot.
Wat me het meeste tegenhoudt, is het afschrapen van de lak van de lakdraad, en zelfs dát valt nog mee.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean

hebben we geprobeerd met dubbelzijdige plakband maar geen succes.
De ledjes smolten in het plakband weg.
We hebben twee draadjes kunnen solderen maar nadien brande de led niet dus verbrand.
Ik moet morgen toch langs de elektro boer om een paar 7805 ic's dan zien of hij beter vloeibaar soldeertin heeft.
het strippen van de lak draad was geen probleem dat ging zonder moeite in een soldeerbadje .
Dat is een badje waar tin inzit welke reeds gesmolten is en daar dompel je dan het uiteinde van de lakdraad in zodat de lak weg brand en de draad meteen vertint is.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

niet stil gezeten maar ik heb de bogen terug opnieuw gemaakt.
ik vond de steen structuur veel te grof want die in Antwerpen zijn haast eigenlijk voegloos op elkaar gezet.
Nu heb ik er 4 uitgezaagd en van een laagje primer voorzien.
ze zijn nu aan het drogen.
Dus morgen terug bezig aan de boogjes .
Alleen ik vind haast geen afbeeldingen van dat stuk van de pelikaanstraat uit de jaren 50 -70
Alles wat ik vind is veeljonger en dat past niet in het tijdperk.
Iemand een idee waar ik die oude afbeeldingen ga kunnen vinden???

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hallo

Niet stil gezeten

Heel het station is voor 85% met balast gedaan en dat deel is reeds veroest gespoten.



De steun muur is gespoten en de steun pilaren zitten nog in de mal.
De signalen zijn geplaatst daar waar ze moeten komen maar de echte vragen toch nog wat meer werk maar ze komen er aan.
Het zijn maar kleine signaaltjes op de baan maar ze moeten der wel staan.
Dus dan maar eerst dummy signalen gezet om een idee te krijgen hoe het gaat worden.
Eerst beginnen met die het verst verwijderd staan op de baan om die te zetten .
En de boer ploegde verder zou men zeggen.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Ik ga nu aan de straat beginnen door eerst gipsverband op het hout te zetten .
Ik denk dat gips alleen niet voldoende gaat zijn en het op den duur gaat breken en barsten vertonen.
Dus daarom een beetje stevigte door het gips verband in werken.
Het word een straat zoals de oude postelweg.
Het is niet te doen om daar een afbeelding van te vinden dus wat uitleg.
Vroeger op de postel weg hebben ze over de kasseistenen asfalt gelegt.
dit asfalt is op sommige plaatsen zo slecht dat de kasseistenen er terug doorheen komen met putten en gaten als gevolg.
Dit is het soort straat dat ik voor het station ga willen hebben.
Nadien komen de stoepen aan de beurt met dallen of iets anders maar ik dacht dat ze die beton dallen vroeger (60 er jaren)ook reeds hadden .
Dan imitatie blauwe steen als kant van de weg dus nog veel werk.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.