Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

raf

Hallo

HIer zal ik proberen een verslag bij te houden van de vorderingen aan mijn baan.
Daar treinen en aangelanden alleen mijn winter hobby is zal er in het jaar dus weinig gepost gaan worden maar in de winter des te meer.
het staion is een doorgans station met 5 sporen.
Twee Noord en drie zuid sporen welke ook toegang gaan hebben naar een verzorging depot  met een draai schijf en een ring locloods.
Ook nog toegang naar een fabriek en een smalspoor baantje om assen en dergelijke te vervoeren waar ze daarna in een wagon kunnen geladen worden.
Het smal spoortje is een egger dieseltje maar ik moet op zoek gaan naar de wagentjes en anders zelf bouwen .

Ik heb geprobeerd de layout te maken in zo een programma maar dat lukt dus voor geen meter.
Hoe jullie het klaar krijgen vind ik tof maar dat is dus echt niets voor mij.
De baan is in baanvakken opgebouwd en heeft nu op het ogenblik twee lussen zodat ik rond kan rijden.
Deze lussen schuiven mee op naargelang de baan vordert door de jaren heen.
Zo kan ik blijven proef rijden en blijft het ook plezant om te doen.
Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hier enige foto's van wat ik reeds gedaan heb.







Word vervolgd want nu ben ik mensjes en dieren aan het verven zodat er wat leven op de baan komt.
En ja ik weet het ik ga der seffens met de stofzuiger over heen maar eerst moet alles nog een beetje drogen .
Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stieven76

Ziet er leuk uit Raf!  ;D


Eén puntje misschien, had het niet beter geweest om tussen de verschillende sporen ook een stukje te voorzien met zand en wat lichte begroeiing? Lijkt me een klein beetje eentonig nu. Alé, ik vraag me af of er in het echt ook zoveel ballast tussen de verschillende sporen zou liggen. Ik dacht dat daar meestal wel een padje tussen ligt.
Kan zijn dat ik mis ben, negeer mijn opmerking dan maar  ;)



OlivierV

In 't echt in stations ligt er meestal overal wel ballast hoor, 't is vooral door de railgeometrie van Märklin dat er zoveel ruimte is tussen de rails en er bijgevolg ook een heel breed ballastbed tussen ligt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

#4
Hallo Stieven

Geen probleem dat kan nog aangepast worden maar dar wil ik gaan doen nadat de rails gespoten zijn geworden.
Dan komt dat zand paadje een beetje beter tot zijn recht en gaat het ook meer opvallen.
nu verder met het stukje van de bekoling en slakken kuil want daar moet nog eens tuk hout ingezet worden en dan kan er ook aangevangen worden met het leggen van de egger baan.
Deze moet dus de vuile slakken naar een hoger gelegen punt brengen vanwaar de slakken in een wagon kunnen gestort worden.
Maar ze gaat ook nog via een wissel naar een industrie die daar in de buurt ligt
Ik zit te denken aan 3 rails te gaan gebruiken zodat de egger loco de grote wagons kan verplaatsen op het industrie gebied.
Of is dat in het groot bedrijf nooit gebeurt ????Dan graag info daar over.
Hier het sporen plan zoals het er voorlopig ligt.
Er zitten nog wel twee lussen aan de de twee banen met elkaar verbinden.

Het kleine spoortje links onder loopt dus naar de bekolings installatie.
En als je dan de X wissel hebt(links aan het kolenspoortje) dat spoortje loopt naar het verzorgings station.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Ook eens de oude dozen boven gehaald en ik heb mijn lantarenpaal terug gevonden .
Dus ze kunnen weer in productie gaan ,want ik ga der heeeeeeeel veel nodig hebben.
Nu de kerst voorbij is geraken we weer goed koop aan led verlichting dus ik heb mijn voorraad opgedaan vandaag.
Bij VKB in opglabbeek was het solden dus een paar strengen gekocht van 200 ledjes.

Seffens foto van de lantarenpaal.
Gr Raf.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo.
Klein vraagje "zou ik de smalspoor baan die toch vast blijft liggen ook in shoteren "?
Ik weet niet of die vroeger gedaan werd maar als zo een baan door een dorpje uitliep dan liepen de rails toch ook mee in de straat.
Een fabriek met een smalspoor aan sluiting had toch ook dat spoor mee in de klinkers liggen.
Eens kijken of ik het klaar krijg met dat dubbel spoor Maar een wissel dat gaat moeilijk zijn mijn gedacht.
Gr raf en geen foto's want er staan nu overal gewichten op om te drogen en dat is geen zicht.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

Weer wat verder met de baan .

De egger op zijn spoortje.

Begonnen met het plaatsen van de kabel geleiders van de wissels.

Preisertjes beginnen de baan te bevolken.

Beetje aan poken die sintels .

Rangeer loco aan het water innemen.

Een lantarenpaal zodla ze hier bij ons met 100 hebben gestaan.

Verder met de kabelspanners .
Dit was weer de update voor vandaag.
Nu verder met het maken van de kabel geleiders.
Daar gebruik ik evergreen profielen voor en daarna een spuit verf er over heen alleen moet de roest er nog op komen maar dat gebeurt als ze allemaal op de baan staan en dan ook onder de kabels nog een spoortje zwart en wat onkruid.
Zo komt het tussen de sporen toch nog vol te staan met allerhande.
De goten voor de gas verwarming voor de wissels moeten ook nog gelegd worden en de kabelgoten voor de signalen moeten er ook nog komen.
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

hallo

Juist een 60 tal 1 mm ledjes besteld en nu wachten tot ze aan komen.
Dan kan ik met de licht signalen beginnen .
Ja belgische signalen hebben zo hun eigen seinbeelden dus moet ik ook de processoren er op aan passen.
Maar eerst eens zien dat ik signalen klaar krijg.
Ik moet er voorlopig 5 hebben voor mijn station dus die komen eerst aan bod.

Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hallo

ik heb geprobeerd om de signalisatie aan te brengen en hoop dat het zo goed is.

Al moeten de rangeer signalen er nog tussen komen.
De ledjes voor de signalen zijn reeds besteld (0.8 mm).

Als er iemand iets ziet dat niet juist is roepen maar.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Ik vermoed dat men iets meer informatie nodig heeft betreffende het sporenplan. vb: die pijlen, duiden die op een expliciete rijrichting, of kan er ook in de andere zin gereden worden? Op welke stationssporen komt lijnverkeer, en welke sporen zijn opstelsporen? De kruising, is dat een engelse wissel, een halve engelse wissel of werkelijk een kruising (wat onwaarschijnlijk is)? Is er tegenspoorverkeer mogelijk op je dubbelsporige hoofdlijn, of niet? Wat betekenen de groene driehoekjes onder sommige seinen?

En een andere opmerking, is dit een heen en weer baantje, of komt er links (later) nog een aanvulling?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

Hallo Michiel

dit is een Belgische baan dus ik rij linker spoor.
De kruis wissels zijn engelse wissels en ondingen maar ze besparen plaats.
Op de bovenste twee sporen (4/5)is er maar in een richting verkeer er gaat ook niet op gerangeerd werden.
De drie onderste sporen is er het derde(3)spoor is doorgaand spoor maar er kan ook op gestopt worden indien nodig.
De twee andere zijn opstel en rangeersporen .
Daar gaat dus dubbel op gerangeerd worden .
VB
Belgische Trein komt binnen (spoor2)en loc koppelt af en gaat via de wissel en de kruiswissel naar het rangeer station(stukje spoor dat links verdwijnt achter de X wissel)
Loc 2 (DB)die op het kleine opstel spoortje staat gaat naar de stilstaande wagons en koppelt daar aan en de trein is weer klaar voor vertrek.

Op spoor 1 het onderste daar kunnen de wagons ontkoppeld worden (goederen) zodat via het verzorgins station de aldaar gevestigde industrie kan bevoorraad worden.
Of de rangeer loc kan langs dat spoor om rijden.Of de loc zelf kan dat ook nog om zo de wagons op te drukken en deze samenstelling uit elkaar te halen.
Ik heb er nummers bij gezet dat is misschien gemakkelijker.


Op spoor 1/2 is dus tegen spoor mogelijk .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

En betreffende de hoofdbaan en het station bovenaan: rij je hier heen en weer tussen de stations langs de rechter bocht in beeld, of kan je links ook verder rijden, buiten het plan?

Ik stel die vraag omdat op het moment, volgens het plan, je niet links (belgisch) kan rijden, maar op elk spoor van de hoofdbaan dubbelrichting heen en weer moet rijden. De signalisatie ontbreekt ervoor, en in het station hoef je dan geen tegenspoorsignalisatie te hebben, want er is geen "tegenspoor".  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

Hallo Michiel

Ik kan door rijden maar nu licht daar in de twee gevallen een lus.
Vanachter is een schaduwstation (fifo gestuurd)en dat heeft dus geen invloed op de rest van de baan.
De baan word nog veel langer al is het meer landschap dan baan want veel sporen zie je der niet op.
Maar ik krijg het niet klaar om in die rail programma's mijn baan te tekenen want ik word er knetter van LOL.
Dus in paint dan maar het noodzakelijke gemaakt.
De twee keer lussen schuiven op naargelang de baan verder vordert.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Raf,

ik kom tot deze situatie:


Toelichting:
Op de hoofdlijn wordt links gereden, maar men rijdt er nooit tegenspoor. Hierdoor vervallen alle keperbakken. Op de perronsporen op de hoofdlijn is geen snelheidsbeperking, dus ook geen cijferbak. Op de zijsporen zijn wel cijferbakken voorzien. De twee onderste sporen in het station zijn expliciete opstelsporen. Deze kunnen beveiligd worden met een dwergsein, met 1 gemeenschappelijk hoofdsein voor het oprijden van het hoofdspoor. Het spoortje dat van de rangeerzone komt, kan met een vereenvoudigd sein beveiligd worden.

Rangeren is hier niet opgenomen. Je zal alle mogelijk rangerbwegingen eens moeten uitzetten, en dan de rangeerseinen toevoegen om het rangeergebeid te bewaken.

Maar ook ik ben geen expert. Dit is een voorzet voor de specialisten, maar ik denk dat ik met mijn versie dichter bij de werkelijkheid zit.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)