Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

roco wagons lopen voor geen meter

Gestart door raf, 30 december 2013, 23:25:11 PM

Peter

Soms zitten de punten van de assen niet juist in de aspotten, maar ietsje scheef. Haal zo'n wielstel er uit en steek het er eens opnieuw in, maar kijk goed of de pin van de as juist in het midden van de aspot zit en niet ietsje op de rand. De wielen moeten zeer soepel draaien. Ik heb nog geen enkele Roco wagen met moeilijk lopende wielen, wel twee waar de as ietsje schuin zat.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Toch wel bijzonder dat Raf 6 wagens heeft die allemaal stroef lopen. Dan zouden alle 12 assen scheef moeten zitten.
Ik denk eerder dat het zit in de wielen. Het zijn 3-rail wielen en die hebben een iets hogere flens. De flenzen lopen wellicht tegen de bodem van de wagen. Het kan ook zijn dat bij het wisselen van de wielstellen een te grote wieldiameter is geplaatst, en dan lopen ze ook ergens aan.

gardevil

Heb er zo 15 hangen in een sleep en geen enkel probleem mee. Wel met dc wielen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 december 2013, 12:07:00 PM
Toch wel bijzonder dat Raf 6 wagens heeft die allemaal stroef lopen. Dan zouden alle 12 assen scheef moeten zitten.
Ik denk eerder dat het zit in de wielen. Het zijn 3-rail wielen en die hebben een iets hogere flens. De flenzen lopen wellicht tegen de bodem van de wagen. Het kan ook zijn dat bij het wisselen van de wielstellen een te grote wieldiameter is geplaatst, en dan lopen ze ook ergens aan.

Dat bedoelde ik nu juist...

;)

Klaas Zondervan

Precies Rudy, zoiets had je ook al gezegd.
Wat Raf nu kan doen is meten welke wieldiameter er in zit. Vervolgens in de bijbehorende papieren kijken welke wielstellen er in horen, en dan dus bepalen of dat met elkaar klopt.

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Die oplossing is alleen maar zinvol als het probleem daar daadwerkelijk zit.
Eerst maar eens zien wat het echte probleem is.

ems

Misschien dat het er iets mee te maken heeft, maar al mijn wagens zijn door Roco of VBV geweatherd. Wat me wel al eerder opviel was dat de koppelingen niet soepel konden bewegen, doordat gewoon het hele model, incl. de koppelingen, door de spuiter onder handen zijn genomen. Als ik tijd heb zal ik er eens naar kijken, maar dat wel volgend jaar worden  ;)
Groet, Edwin

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 30 december 2013, 23:52:19 PM
....want in de as potten zitten messing busjes .
Dat is wel opmerkelijk, want dat heb ik bij wagens van Roco nog nooit gezien. Is dat wel origineel?
Wat is het artikelnummer eigenlijk? Ik kan ze bij Roco niet vinden. Wel in een set met een loc en 3 wagens, maar daar staat geen informatie over de wagens bij.

OlivierV

#24
Klaas er zijn 3 ongeweatherde sets op de markt.

66049 van 2009
66050 van 2009
66051 van 2009

En ook nog 61408, met 4 geweatherde wagons en die vlottende cabine.
Die messing aspotjes zijn origineel.

En steek nu allemaal de link http://www.traintamarre.tassignon.be in je favorieten!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ems

Toch nog even tijd gehad om de wagen te onderzoeken; er zitten inderdaad messing busjes in de aspotten, hieronder een plaatje van zo'n door Roco vervuilde wagen:


De vraag is alleen nog hoe deze goed gangbaar te maken zijn, smeren?

Groet, Edwin

doomslu

Zie ik dat goed dat het messing busje er uit is gevallen?
Misschien zat het er niet diep genoeg in?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

Ik denk dat de AC vervangwielen geen roco's zijn maar van één of ander vervangmerk, en dat de wielassen iets te lang zijn.
Roco wielassen blinken volgen mij altijd, deze zijn precies mat zwart.

raf

Hallo

Het probleem is opgelost.
Met DC wielen liepen ze in de winkel ook reeds niet dus het probleem lag ergens anders.
Eerst er is iemand die het juist had geraden.
Maar het zijn wel degelijk roco vervang wielen die gebruikt zijn geworden.
Maar nu de kat op de koord zit .
De assen zijn 1 mm  te lang .
Als ik ze los op de aspotten leg dan zijn ze reeds breder dan aspotten .
Hoe het komt weet ik niet maar ze zijn dus te lang en daardoor spannen ze als gek in de aspotjes
Er waren trouwens twee wagons waar deze potjes in ontbraken op 1 as
Eens kijken of ze bij te bestellen zijn.
Op de draaibank de asjes dus aan elke kant 0.5 mm  korter gemaakt en nu lopen ze perfect.
De kleine 3000 stoom loco van marklin krijg ze nu zelfs getrokken al zit hij daarmee wel aan de max. van zijn vermogen .
Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Je kan ze ook halfweg doorzagen,dan verlies je al 1 mm door de zaagsnede!!! ;D ;D ;D

;)

Blij dat je geholpen bent Raf