3D tekenpakketten

Gestart door Dirky, 25 december 2013, 11:48:12 AM

Havoc

Citaat van: minitreintje op 25 juni 2015, 11:29:09 AM
Als Linux gebruiker is er niet veel mogelijk in de keuze van 3D tekenpakketten. Het enige dat in aanmerking komt is: FreeCAD
FreeCAD is opgedeeld in verschillende workbenches met elk hun mogelijkheden en toepassingen.
.............
Ik moet zeggen dat ik er vrij blij mee ben. In het begin was het wat zoeken maar eens je er een beetje mee weg bent gaat het vrij gemakkelijk.

Moet het nog eens proberen. Het is wel de laatste tijd vooruit gegaan en het meeste wat ik normaal gebruik zit erin. Maar om het te kunnen gebruiken... Dat viel in de 1.13 toch nog behoorlijk tegen. Misschien ben ik wel in het nadeel omdat ik redelijk thuis ben in een ander pakket. Het is niet altijd simpel om over te stappen.

Er zijn er nog andere voor linux hoor. Maar Freecad lijkt me de meest belovende maar wel die met nog het meeste werk aan.

Ben even naar die Fusion 360 gaan kijken en al de eerste zin opgegeven: cloud-based.

Dirky: de "groten der aarde"... Catia, Creo (ProE) en NX. Denk niet dat er veel anders is dat tot dat groepje behoort.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

minitreintje

Ik gebruik 0.15 Ubuntu PPA versie, zal bij Windows wel 1.15 zijn.
Ik moet toegeven dat er wel wat functies zijn bijgekomen tov 0.14

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

conducteur

#17
Johan, wat is daar het probleem mee? Je hoeft géén internet te hebben om het programma te draaien, in tegenstelling tot een ander nieuw programma voor pcb-design van de makers van Altium Designer dat ik ook aan het proberen ben.
Als iemand in fusion 360 mij kan uitleggen hoe je van twee aparte tekeningen een samenstelling maakt mag die mij dat altijd uitleggen. Hun systeem met "Joints" is precies niet zoals ik het vroeger gewend was in Solid Edge....

Fusion ervaringen tot nu toe: heel wat mogelijkheden om te ontwerpen en gebruiksvriendelijk... Assembly: ofwel begrijp ik het systeem niet goed oftewel is het gewoon niet krachtig/gebruiksvriendelijk genoeg... CAM gedeelte: nog niet geprobeerd... Geen 2D tekening omgeving, maar dat zou via een omweg wel mogelijk zijn (i.e. van een 3d model een 2d tekening maken)

Deze is ook vrij betaalbaar, toch in vergelijking met grote bekendere paketten zoals Dirk genoemd heeft... Ga ook eens de trial testen:
http://www.zwsoft.com/
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Rian, als ze schrijven "cloud based" dan is er iets dat altijd via het net moet gaan. Ofwel heb je altijd verbinding nodig en/of draait er een deel ginder op servers, en/of moet je je data daar laten. Zo'n oplossingen moet ik niet hebben.

Als Altium die kant opgegaan is dan vind ik dat heel spijtig. Nu ja, zo fameus was Altium nu ook niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Citaat van: Havoc op 26 juni 2015, 20:48:29 PM
Rian, als ze schrijven "cloud based" dan is er iets dat altijd via het net moet gaan. Ofwel heb je altijd verbinding nodig en/of draait er een deel ginder op servers, en/of moet je je data daar laten. Zo'n oplossingen moet ik niet hebben.

Als Altium die kant opgegaan is dan vind ik dat heel spijtig. Nu ja, zo fameus was Altium nu ook niet.
De prijzige versie van Altium, waar ik nog niet mee gewerkt heb, blijft bestaan... Maar ze hebben nu een gratis programma gebaseerd op Altium designer.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

jean-luc

Bij mijn artikels voor MSM zou ik graag nu en dan een 3D-tekening publiceren in plaats van een met de hand gemaakte tekening; Cfr. mijn bijdrage over de 'bollenstamper'.
Welk pakket zou ik dus best gebruiken voor dit doel?
Het mag niet te moeilijk zijn en niet al te tijdrovend om iets te tekenen.

Kan iemand me helpen?  :)

Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Fusion 360 (gratis) is mijn vervanger geworden voor Solid Edge (min 4000€)....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Roderik

Een vraagje voor de eventuele gebruikers van 123D Design: kan ik in maten werken die kleiner zijn dan 1mm?
Elke keer dat een kubus teken, kan ik geen getallen na de komma ingeven.
Iemand een idee waarom dit is?
Is dat gebonden aan 123D of heb ik een of ander instelling niet goed staan?
Alvast bedankt!
Always be modelling!

Havoc

Staan de instellingen van je pc op "punt" of "komma" als decimaal teken?

Kan onnozel klinken, maar bvb mijn bank wil geen "punt" maar een komma als decimaal teken. En met Paypal heb ik ook al gemerkt dat je moet opletten, die laat nl gewoon de komma weg zodat als je 10.00 invult hij er 1000,00 van maakt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirkh

Dat zal wel ergens in de instellingen zitten, ik heb hiermee N schaal signalen en de overweg getekend en dat is allemaal na de komma. Dacht zelfs dat je tot 0.01 mm kon gaan. Het programma staat op de andere PC en mevrouw is daar op aan het werken dus kan ik even niet zien waar die instellingen staan.

Roderik

Dat was het inderdaad.  8)
T programma staat op de Mac dus moet ik een punt zetten.
Man, soms kan ik me dan zo een ezel voelen hè... :-[

Thanks guys!
Always be modelling!

gm567c

Ikzelf ben mij sinds kort aan het verdiepen in de moglijkheden van Freecad, als
algeheel beginner op dit gebied ;D Gelukkig is er een zeer uitgebreide handleiding
bij dit pakket beschikbaar 8)

Heb ooit enige pogingen gedaan met Blender, maar de leercurve is daaar zo
steil als de Eiger-Nordwand :P en het is eigenlijk ontworpen voor het maken
van animaties.

Mvg,

Tis

raf

voor 2.5 D gebruik ik nanocad en inventor voor 3D maar dat wil alsnog niet lukken
ik krijg de kopwanden voor de ar54 maar niet naar mijn goesting
het probleem zit dat ik geen 3D print maar frees en de meeste programma's zijn voor 3D printen ontworpen

in nanocad zit ik ook met het probleem van BV een vierkant hoe verander je de maten eens je dat vierkant heb neer gezet
das dus in de handleiding nergens te vinden en dat zou toch makkelijk moeten kunnen gedaan worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Voor de 3D tekenpaketten maakt het niet uit of je later gaat printen of frezen. Dat is een probleem voor de CAM module die erachter komt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.