Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

3D tekenpakketten

Gestart door Dirky, 25 december 2013, 11:48:12 AM

raf

ja je hebt gedeeltelijk gelijk
want ik krijg dat visse kopke dat ik getekend heb niet gedraaid
de frees wil altijd aan de onderkant van de kopke beginnen frezen wat ik er ook mee doen

de tekening is in inventor en het cam programma is estlcam (aangekocht)
en ik krijg da kopke niet gedraaid
het licht altijd met de neus naar beneden
https://www.dropbox.com/s/38tow95ewzlcytd/17920_Clown_Fish_baby_V1_v4%20%28Cut%202%29.ipt?dl=0
hier de file je mag je der altijd eens op loslaten als je het voelt kriebelen
de smalste breedte van de kop juist onder de ogen moet een 6 cm breed worden

ik kijk er naar uit
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Kris

Hallo,
Normaal moet u het in uw estlcam kunnen draaien ( dit programma ken ik niet ) in deskproto ... Kan dit wel
Indien dit niet kan dit kan wel helpen denk ik
Steek uw tekening in inventor in een samenstelling en constrain hem tov het xyz vlak en sla een nieuwe stl op , kijk in uw freesprogramma hoe u stuk ligt , indien niet juist  pas de constrains in inventor aan en sla de stl opnieuw op

Kris

raf

kris dat is het probleem
in inventor sla ik het op maar er komt geen stl file
inventor geeft een error want hij geeft aan "no valid solid bodies to output to stl file"
ergens heb ik iets niet juist in inventor maar ik wet dus niet wat

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marc goovaerts

No valid solid bodies... Zit er niet ergens een gaatje in het 'vel' van je ontwerp ? Want dan heeft stl er wel problemen mee. 3D-printers ook.

Kris

Hallo,
Ik zal hem eens bekijken
Kris

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

In het draadje VAERWEG DOK stel ik de vraag of er hier gebruikers zijn van de pro-versie van Draftsight...
Vanwaar mijn vraag?

Ik heb nu sedert begin dit jaar een subscription van de "Inventor Suite" die ook de allernieuwste versie van Autocad bevat.
Superkrachtig omdat je eveneens parametergestuurd kan tekenen maar gezien ik ook de nieuwste Inventor heb lijkt me die Autocad een beetje overkill.
Vandaar zou ik durven overwegen om af te slanken en Draftsight Pro te gebruiken...

raf

is er een topic waar er maar over 1 pakket uitleg gegeven word
ik heb inventor en nanocad maar om er nu echt uit wijs te geraken is niet zo eenvoudig
nanocad voor 2D tekenen en inventor voor3D
het zou misschien interessant zijn voor sommige onder ons dat mensen die reeds een tijdje met deze pakketten werken een beetje beginners uitleg konden geven .
ik krijg getekend wat ik wil op dit ogenblik maar sommige zaken moeten mijns inziens gemakkelijker kunnen
BV hoe verdeel ik een cirkel in 15 en zet op elke punt een cirkel van 3 mm die 4 mm van de kant zit

nu maak ik die cirkel (100 mm) en daar binnen in eentje van 92 mm
daar binnen in een veelhoek met 15 kanten
dan zet ik een rondje van 3 mm en Copier dat elke keer en plakken op de hoeken

dit moet gemakkelijker kunnen volgens mij

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Raf,

Een goed boek of een cursus gaan volgen doet soms wonderen: bekijk eens het gebruik van een 'array' om jou probleem op te lossen.
Groetjes, Peter


raf

peter bedankt dat was het wat ik zocht

kijk een boek of een manual hoe goed die ook geschreven zijn als je niet weet waar je naar moet zoeken of zelfs hoe het heet
kun je daar in blijven lezen tot je dood zijt van verveling

gewoon de hulp die je nu reeds gegeven hebt leiden bij mij tot een resultaat
een cursus ja als bruggepensioneerde moet je die zelf bekostigen
na de foerd wilde ik dit allemaal gaan leren maar ik was te oud .
ik heb wel autocad gedaan 30 jaar geleden zeg maar en dat is niet meer te vergelijken met wat er nu allemaal kan
evenwijdige lijnen trekken is ook zo iets zoals BV om dat hekwerk roeselare terug te maken maar dan mooier en juister dan een jaar geleden
het moet kunnen dus ik ga op zoek er naar
nu teken ik een balk en die kopier en plak ik naargelang ik hoop dat het goed uit komt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirky

Je kan het snelst tekenen met een (parametrisch) tekenpakket.
Je opdracht Raf, zal sneller gaan door een body te tekenen met 15 gaten in INV dan door met een 2D tekenpakket de schets te maken. Je hebt dan bovendien nog het voordeel dat een wijziging "peanuts" is...
welke versie van INV draai je?

raf

dirky ik heb de professional 2014

maar ik maak 2d zaken in nanocad
waar ik die gaten voor nodig heb is als led houder
duikboten zijn buizen en in die buizen komt een tech rek met allerhande materialen op
vooraan komt een camera en daarlangs zitten dus de leds in alu houders die dus in een pmma plaat zitten


dit is allemaal 2D want alle gaten zijn even diep en in estlcam kan ik dit mooi instellen en word alles goed gefreesd
dit is dus de kop spant en het is geen pmma maar alu met daartussen een laag weet ik veel van kunststof
de alu dient om de led's te koelen want ze branden op 12 volt pwm (daar hebben we het nog eens over gehad )
de 4 kleinere gaten dienen om draad stangen door te steken zodat alles demontabel blijft
deze zitten in al de spanten op dezelfde plaats want anders word dat techrek niet recht en dan kan het niet in de buis

voor dit vind ik dus nanocad sneller om te tekenen dan inventor
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

rgp

Raf,

Ik weet niet wat je betaalt hebt voor je professioneel tekenprogramma, maar een avondcursus bij CVO (inclusief cursus) kost 60 euro en een tekenpakket (autocad+inventor) 120 euro.

Met de uitleg ben je mss wel geholpen, maar die oplossing hangt "los", met een cursus zie je ook het "waarom".

En sorry voor wat volgt: maar dat van Ford is afgezaagd en éénzijdig.

Roland

raf

#43
ik ben gaan kijken en inderdaad die  cvo cursus is betaal baar
wel erg dat ik dit via het forum te weten kom en niet via de vdab (dit terzijde)
inventor heb ik reeds aangekocht dus daar zit ik reeds goed mee en autocad heb ik ook nog maar versie 15 dacht ik
het staat niet meer op de pc maar ik heb de dvd's nog wel liggen
eens kijken hoe en wanneer die cursusen terug beginnen

maar das nu wel afwijken van het topic


en het waarom is dat zo belangrijk ik denk het niet
ik hoef ook geen sterkte berekening te maken en de materiaal keuze licht reeds vast
een metser heeft ook geen interesse in hoe bakstenen gemaakt worden als ze maar goed van vorm zijn hij metst ze wel op elkaar volgens plan
waar hij dan ook weer niet over wakker licht hoe het getekend is .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#44
@ roland

info over die cursus ingewonnen en der is maar een klein minimaal probleempje
en ja het is misschien afgezaagd en éénzijdig maar als je info wil geven doe het dan volledig
als ik die cursus doe dan verlies ik ongeveer 50% van mijn prepensioen en ben ik terug beschikbaar op de arbeids markt volgens de RVA
terwijl ik nu volledige vrijstelling heb
dus als er mensen in hetzelfde geval zijn als ik dan is de keuze gemakkelijk denk ik maar die moet iedereen voor zich zelf uit maken

het belachelijke is dat als ik 65 of 67 jaar ben geworden ik wel die cursus mag gaan doen want dan ben ik op pensioen en dan als het tegen dan nog mogelijk is krijg ik er zelfs subsidie voor (terug betaling van het cursus geld)
en zou ik nog reisvergoeding krijgen om naar daar te gaan .als ik met het openbaar vervoer ga dan betaalt de staat 80% terug en met de auto 45%

welkom in beglikistan zullen we maar zeggen

dus alle info over nanocad of inventor is meer dan welkom want als ik nog 7 jaar moet wachten voor ik aan die cursus kan beginnen is het misschien niet meer nodig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.