Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarom rijden mijn treinen niet???

Gestart door Deco en Zo, 23 december 2013, 19:58:38 PM

Deco en Zo

Goedenavond,
Ben nieuw hier,ben net een paar maanden aan het bouwen met mijn Fleischmann modelbaan met modelrails.
Nou heb ik een vraag: Heb alle rails keurig schoongemaakt,en in elkaar gezet {heb een rangeerbaan}
dus lekker veel wissels {nu nog allemaal hand} treinen en wagons geplaatst,transformator aangesloten!!
Maar nee hoor ze doen het niet,een andere loc misschien ook niet,andere trafo dan....weer niks!!
Wat doe ik verkeerd!!!??????? Heb wel 5 trafos en 10 locs geprobeerd! Kunnen toch niet allemaal stuk zijn?
Kan of wil iemand mij helpen!?
Ik hoor het wel

Groet,
Peter

doomslu

Dag Peter, welkom.

Heb je al eens een test gedaan met één klein los stukje spoor, waarop je één locomotief plaatst en één trafo aansluit?
Op deze wijze kan je alle locs testen.

Daarna is het zoeken waarom er niets rijdt op de baan. Ik vrees voor een kortsluiting ergens...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Hallo Peter,

het is natuurlijk moeilijk uit te maken vanaf hier waarom jouw treinen niet rijden. Maar soms zien we iets over het hoofd, dikwijls iets evidents. Vandaar mijn vraag: heb je spanning op je stopcontact? Heb je al andere bedrading geprobeerd? Heb je al eens 2 draden tegen de wielen van de loc gehouden om te zien of ie dan wel rijdt? Heb je al eens van aansluitpunt veanderd?

Indien je 5 trafos en 10 locs hebt geprobeerd, kan je dat al uiitsluiten. Wat blijft er over dat defect kan zijn, of mogelijk fout aangesloten?

Wie weet hebben collegas hier nog andere tips. Succes met de zoektocht,
Michiel

P.S. Van harte welkom!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Welkom op ons forum, Peter

Stap voor stap is de beste methode (en een multimeter een heel nuttig gereedschap)
Is er netspanning? Is er spanning vanuit je transfo (testen met een lampje) ?
Eén loc op een stukje spoor dan: Zoemt hij, branden de lampjes of doet hij helemaal niets?
Alleen licht: je wisselspanninguitgang ipv je rijstroom?

't Is allemaal wat stom om te gissen op afstand. Woont er iemand in de buurt die je kan helpen?
We hebben ook geen idee hoe goed je op de hoogte bent van elektriciteit en dergelijke ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Ik zou systematisch gaan foutzoeken, men zegt wel eens meten is weten.
Niet iedereen heeft een universeel meter, dus moeten we wat anders doen.
1. Met een schemerlamp het 230volt aansluitpunt testen.
2. Is dat goed(de schemerlamp brandt) dan gaan we naar de trafo.
Sluit de trafo aan op het zojuist bepaalde goede 230volt aansluitpunt, sluit geen rails aan.
3. Meet op de trafo met een proeflampje

op de licht aansluiting van de trafo, als die er op zit?
De proeflampjes zijn in de bouwmarkt(brico) te koop.
Geeft het lampje licht dan zijn we al een heel stuk verder.
Zo niet dan is er intern in de trafo wat aan de hand, test dan alle andere trafo's.

Nu is de rijstroom aansluiting aan de beurt.
Zet de regelaar neutraal en sluit het proeflampje aan op de rijstroom (rails) klemmen.
4. Draai de regelaar op(rechts) en kijk of het lampje gaat branden.
5. Draai ook naar (links) dan moet jet lampje ook gaan branden.
Is in beide situaties het resultaat positief, dan komt de baan in beeld.

Houd de proeflamp op de trafo aangesloten en sluit ook de draden van de baan aan.
Doe de test 4 en 5.
Twee mogelijheden:
a. Het lampje gaat uit als je de baan aansluit, dan heb je sluiting.
b. Blijft het proeflampje branden zoals het ook zonder de rails deed?
Zet dan één loc in de baan en doe test 4 en 5 wederom.
Nu heb je ook hier weer twee mogelijkheden.
De loc rijdt netjes weg, dan is het feest.
De loc blijft staan dan moet je het inwendige nakijken, de stoom afname van de wielen tom de aansluitingen van de motor.
Gaat het lampje niet aan dan zit er sluiting in de loc, dan moet ie ook open.

Als je dit systematisch aanpakt moet je er uit kunnen komen.

succes!
grt Piet.




Rangeerduivel

Misschien een domme suggestie,
heb je overal,op ieder stuk rail stroom,zijn er geen onderbrekingen door slecht kontakt van de raillassen?
De wissels zijn toch van een stroomdoorgevend type?
Het principe van eenketting,ze is zo sterk als de zwakste schakel...

;)

philippe_007

Peter,

als ik het zo hoor doet het mij vermoeden naar een kortsluiting of slechte contacten.

1) heb je een keerlus in uw treinbaan ? Indien wel, heb je dan de nodige electronica voorzien om uw polarisatie te wisselen ? Zoniet dan heb je een kortsluiting, dit kan je heel snel testen door er even een stuk spoor van tussen te halen.

2) slechte contacten, om dit op te sporen kan je best een multimeter gebruiken, deze zijn al te vinden voor 10€ in een doehetzelf zaak. Dit is in ons hobby niet te missen, dus zeker de investering waard.
En dan begin je te meten, eerst aan de uitgang van de transfo, nadien aan het aansluitstpoor (waar uw draden aan zijn aagesloten) en dan ga je spoor per spoor rond om te zien waar er wel of geen stroom is.
Om dit heuvel op te lossen leggen de meesten een dikke draad (1,25 of 2,5mm²) onder de baan en worden de sporen op regelmatige afstand (eigenlijk best elke spoor) verbonden met deze draad. Gebruik steeds de zelfde kleurencode vb rood voor + en zwart voor -, maar ik vermoed dat er voor gelijkstroom ook wel een soort standaard bestaat.
Je kan ook elke spoor aan elkaar solderen, maar dan heb je nadien moeilijkheden om uw sporen te wijzigen of te hergebruiken.

Als de bovenste hints niet helpen, dan roep je maar. Mensen genoeg die kunnen helpen hier.

Mss eens een sporenplan en foto's plaatsen, dat maakt het ook al iets simpelder om mee te denken.

succes met de zoektocht
   

Deco en Zo

Bedankt zover voor de reacties!
Een goede  multie meter ga ik kopen. Zal ook de nodige fotos plaatsen,dan word het op afstand misschien wat makkelijker om mee te denken. De treinen en trafos en rails komen allemaal uit 1970/1980 dus is best oud spul {Heb ik zelf het meeste mee}
Als de baan klaar is {wanneer dat ook mag zijn} heeft het de uitstraling van een industriegebied uit de jaren 30.
Best een uitdaging!! Eerst het stroomprobleem oplossen. Nogmaals bedankt,en fijne kerstdagen.

Peter

ceuleer

Dag Peter,
Omdat de treinen zo oud zijn, en vroeger al gebruikt, misschien zijn de wielen niet proper, of de koperen slepers op de binnenkant van de wielflens zijn vuil en kunnen de stroom van de wielen niet doorgeven naar de trein. Want die oudere treinen hebben denk ik geen stroomgeleiders op alle wielen, dus staan ze ook rapper stil als er iets vuil is.

Grz,
Gunter

OlivierV

Dan nog, ik heb hier ook 4 machines uit die periode die het perfect doen.
Echter, denk ik dat je allicht ook ergens kortsluiting moet hebben. Misschien heb je onbewust een keerlus ingebouwd en bij gelijkstroom resulteert dat in een kortsluiting...

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

krispy

Ik vermoed dat er ergens een lus in steekt waardoor er een  kortsluiting op de baan zit

zou het daar gaan zoeken  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Deco en Zo

Heb er wel een handdraaischijf in,maakt dat nog verschil??


philippe_007

probeer deze er even van tussen te halen, je zal het direct zien...

Rangeerduivel

Als je draaischijf rechtstreeks stroom krijgt met een 2 draden van de transfo,kan ze maar enkel kortsluiting geven als een lok half op de sporen en half op de draaischijf staat,zo ja,draai de draaischijf dan 180° en alles moet weer normaal zijn,
Krijgt de draaischijf haar stroom via kontakt met de rail waar ze tegenover staat,dan speelt dit normaal gezien geen rol.
Let wel;als...

;)

Locojam

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je een spanningsverlies hebt doordat je verschillende verlengsnoeren na mekaar hebt gelegd. Dat hebben wij al meegemaakt, toen wij destijds de schuur achter in de tuin gebruikten om de trein permanent te kunnen plaatsgeven. We werkten met verschillende snoeren na mekaar, maar hadden uiteindelijk spanningsverlies waardoor de trein niet reed. Er was wel meer op aangesloten natuurlijk dan alleen de trein ...