Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een MSM-model in schaal N?

Gestart door Michiel, 20 december 2013, 14:27:55 PM

modèlisme

Marc,
Solderen is even gemakkelijk als lijmen, misschien zelfs gemakkelijker.
Maar je moet er een geschikte soldeerbout voor hebben en de juiste temperatuur instellen. De juiste  temperatuur is het belangrijkste. Voor schaal N is een sodeerboutje ( 30 Watt ) uit de Aldi of Lidl ook goed, maar men durft er niet aan beginnen. Men heeft ooit een draadje ergens aan gesoldeerd en dat liep mis en daarom is de faalangst groot.
Ik heb dat ook moeten leren hoor!
Nu gemaakte modellen leveren deed ik vroeger wel, maar dan wordt alles duurder. In een garage moet men ook de uren betalen. Nu met modelbouw liggen de uurlonen zeker meer dan 20 x lager. Maar dat vindt men nog te veel en gratis werken doet niemand. Zelfs de bus in Hasselt niet meer.
De M2 en de stelletjes heb ik redelijk goed verkocht, maar er van leven is niet mogelijk.
Gelukkig ben ik in pensioen, want als ik van de modelbouw zou moeten leven, dan was ik al lang verhongerd. De modelbouw is steeds een hobby en bijberoep geweest dat mij meer geld heeft gekost dan opgebracht. Maar dat geloven de meeste niet natuurlijk.  Ze denken allemaal dat men ervan kan rijk worden.
Maar nu gratis werken of investeren voor modelbouwers die ik niet ken of mij niet steunen, daar bedank ik voor. Voor vrienden doe ik wel iets gratis, maar elke modelbouwer is niet mijn vriend.
Vele modelbouwers breken mijn geestdrift af als ik sommige Commentaren ervan lees.
Ondertussen heb ik ook een torenkraan in schaal N om op te stellen aan bouwwerken in uitvoer. Die heb jij al gezien op het Franstalig forum.
Ik begrijp natuurlijk dat er andere zaken zijn in het leven dan modelbouw die veel belangrijker zijn en dat veel geld opslokt.
Maar een beetje steun is toch altijd plezant en welkom.
Men koopt soms liever in het buitenland ( en vergeet dan de portokosten ) dan zaken die ik gewoon in stock heb en veel goedkoper zijn dan in het buitenland. Maar men doet gewoon niet de moeite een cataloog te raadplegen. Wat mij soms pijn doet is dat sommige hier op het forum aan mensen die iets zoeken de raad geven in het buitenland te kopen in plaats van bij onze kleinhandelaars.
Denk eraan investeren kost veel geld, maar aan alles komt een einde.
Groetjes,
Paul.
 

59erke

Paul,

Zit er in jou catalogus ook de NMBS verfkleuren en decals voor de beschriftingen ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

modèlisme

Verf verkoop ik niet, maar decals kan ik wel drukken.
Ik heb daarvoor de laatste nieuwe witprinter gekocht.
Maar je moet mij de lay out aanleveren en ik druk alleen volledige bladen formaat letter ( ongeveer A4 ).
De kostprijs per vel is 30 euro ( btw inbegrepen ) + verzending ( 3 euro ).
 

Diesel

Naast treinfanaat ook hobbyfotograaf

marc goovaerts

Citaat van: modèlisme op 05 januari 2014, 19:51:37 PM
Ik heb daarvoor de laatste nieuwe witprinter gekocht.
Paul, kan je zeggen welke dat is ?

59erke

Citaat van: MARKLINRIJDER op 21 december 2013, 17:04:43 PM



Mooi toch?

Grtjs,

David

Is dit draadje dood of is er nog iemand mee bezig ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

#51
Ik vrees dat wij Belgische N'ers met te weinig zijn om een gezamelijk model te laten produceren. Zelfs een omschildering van een bestaand model lijkt al onhaalbaar.

Is dit draadje dood? Ik vrees het. Maar dat wilt niet zeggen dat er geen artisanale productenten bezig zijn met Belgische producties. David (Goover Models) heeft nog steeds de GCI in de pijplijn, maar stuit op stugge Chinesen. Hij heeft ook deze M2 bakken getoond met ik hoop enige bedoeling. Jim (Railrunner) heeft met David een Belgisch model in ontwikkeling. Er beweegt wel wat. Jammer dat we als N'rijders hier (op het forum) nooit "en masse" (ik denk dan aan een paar tiental reacties) een signaal kunnen geven voor de interesse voor een bepaald product. Dat zou producenten toch wel enige houvast geven. Het blijft hier dikwijls bij de schreeuw van een enkeling, en de echo van een ander. We zijn met te weinig.  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Dit bevestigt wat je schrijft: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21324.0.html

Het is helaas zo voor de N-ers. Jammer voor jullie...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Michiel, ik volg je wel in je redenering en vindt het ook een spijtige zaak, maar ik koester toch nog een beetje hoop

Nochtans voel ik dat er interesse genoeg is in het Belgisch N thema.

Wat jou draadje van het stationsgebouw van Lier betreft, vindt ik het een goede poging met jammer genoeg niet veel respons. Maar persoonlijk denk ik dat een stationsgebouw (meerbepaald dat van Lier) minder goed in de markt zal liggen dan een traditioneel stationsgebouw. Rollend materieel zal volgens mij meer aantrek hebben. Een volledige loc ligt misschien wat moeilijk, maar wagens of rijtuigen lijken mij toch haalbaar. Bewijs zijn de NMBS Colliwagens in N waar Marc een draadje geopend heeft, en waar toch wel een beetje respons op komt.

Natuurlijk gaan we met het aantal Belgische N rijders(ik heb trouwens geen idee hoeveel er zijn, ik ken er zelfs nog geen 10) hier op het forum bij de grootfabrikanten geen gehoor krijgen. Maar is er geen kleinseriefabrikant die de stap durft te zetten, misschien exclusief voor de lezers van MSM en de forumleden ?

En van die kleinseriefabrikanten zijn er op het forum wel enkele goede, denk bijvoorbeeld aan Dirk met zijn betonpalen. Die buiten de HO variant ook eventueel andere schalen wil aanbieden. Zoals eerder vernoemd David met de GCI en de M2, en zo zijn er nog wel een paar waar ik niet direct kan opkomen.

wordt hopelijk vervolgd ...

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Langs de andere kant zouden we ook niet TE kieskeurig en eenkennig moeten zijn. Een beetje opportunisme zou kunnen helpen. Wanneer er een fabrikant een opening laat om eventueel een serie N-schaal modellen te maken afgeleid van een H0 model, waarom die kans niet grijpen? Ik snap ook dat de meesten onder ons een bepaald thema en periode nastreven, en dat mede daarom we niet gemakkelijk kiezen voor dezelfde modellen. Maar vb een station dat meer dan 100 jaar bestaat, rijtuigen die sinds 195x op onze sporen rondrijden...

Maar hoe men het draait of keert, we komen niet aan een minimaal aantal om enige interesse te kweken bij producenten. Volgend jaar schud ik nog eens aan de boom. Wie weet wat valt er dan uit...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Dan hebben we een jaartje tijd om al die Belgische N rijders hier te motiveren ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Ik hoop dat onze N160-tentoonstelling volgend jaar op 14 en 15 maart te Merksem een goede richting kan geven voor de N-rijders.  Het is een exclusieve  tentoonstelling met uitsluitend N-banen uit binnen- en buitenland en verkoopsstanden met enkel materiaal dat interessant is voor schaal N.  We trachten uiteraard zoveel mogelijk N-rijders en andere belangstellenden over de vloer te krijgen.  Publiciteit komt nog.

Het klopt inderdaad dat er achter de schermen gewerkt wordt aan N-schaal modellen.  Zo is Dries ijverig in het maken van modellen, uiteraard op beperkte schaal wat niet onlogisch is.  Verder heb ik zelf heel lang gewerkt aan Fas-wagens maar ik zat vast tot op een bepaald punt, o.a. het vervaardigen in massa en een gebrek aan een aantal kleine technische punten.  Want het was detail en kwaliteit dat ik wilde bieden.  Uiteindelijk heb ik hulp moeten inroepen van David van Goovermodels, die de technische kennis en de contacten in de productiewereld wel heeft.  Ik heb hem mijn project uitgelegd en gelukkig heb ik David vrij snel kunnen overtuigen, waarvoor mijn dank aan hem.  David heeft het model verder uitgewerkt en momenteel is het eerste Fas-model (model 1415G8) reeds aangekondigd op zijn website (www.Goovermodels.be), naar mijn mening aan een meer dan democratische prijs.  Er volgen nog modellen zoals de twee deursversie (1415G5 -G6 -G7).  Andere buitenlandse modellen zullen wel volgen.  Het voordeel van dit type wagen is dat ze ook veelvuldig in het buitenland rijden, dus is de afzetmarkt van deze modellen zeer ruim en bijgevolg interessant genoeg om in massa te produceren.  Wij hopen uiteraard dat de Belgische N-markt dit initiatief bijzonder op prijs stelt en dat de N-rijder ons werk apprecieert.  Het zou bijzonder jammer zijn mochten we merken dat er weinig interesse zou zijn, dit zou de verder belgische schaal N initiatieven wel eens kunnen fnuiken, want eigenlijk is de Fas-wagen nog maar een begin.

Indien een succes, gaan we verder.  En ik kan u verzekeren dat er een ander model in gedachten van David en mij zit om verder te ontwikkelen.  David heeft me onlangs al een tekening laten zien van een model dat jullie zeer graag zouden zien rijden op N-banen.  Momenteel vertel ik er nog niet meer over, want het vraagt nog heel wat tijd om van een tekening naar een model te gaan en van model naar productie, maar ten gepaste tijde zeg ik er wel meer over.

Betreffende belgische huisjes, werk ik aan verschillende gebouwen die modulairbaar zijn.  Hoe ik dit ga aanbieden, weet ik momenteel nog niet goed, ik heb twee opties.  beide opties moeten nog minitueus uitgewerkt worden.

Ook langs de andere kant van de taalgrens zijn er een aantal mensen die proberen N-schaal modellen te maken.  Zo heb ik al een geprinte versie van een type 91 en seinen (die zouden moeten werken) gezien en zoals Marc al aangehaald heeft, de bekende B-colli wagonnetjes.  En er komen langs die kant nog modellen, want ook zij zoeken toenadering met de vlaamse N-rijders.

Morgen vertrek ik naar Stuttgart en daar ontmoet ik o.a. de verantwoordelijken van Lemke/Hobbytrain.  Voor hen heb ik ook een voorstel om iets belgisch te laten maken, wel geen wagon of lok, maar iets anders om in beperkte oplage uit te brengen, misschien wel exclusief te verkrijgen op onze tentoonstelling.

Zo, nu heb ik genoeg van de achterkant van mijn tong laten zien.

En zoals 59erke al aangehaald heeft, we hebben nog wat tijd om al die Belgische N-rijders te motiveren....

Jim.

59erke

ik ben een blij man, om te lezen dat er toch iets beweegt  :D

Hoop nu alleen dat als de tijd rijp is en dat er een model echt op de markt komt, de respons niet te wensen over laat waardoor er een kruis komt te staan over dit initiatief.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

railrunner

Vandaag gepraat met LEMKE/Hobbytrain.  Zij hebben momenteel geen interesse om mijn idee uit te voeren, omdat oplage te klein is, maar niet getreurd, zij hebben mij wel op de weg gezet om het idee toch uit te werken in kleine oplage door mij juiste contactpersonen door te geven.  Dus gaan we verder.

Gr. Jim.

doomslu

Over welke oplage spreek je, Jim?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *