Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mobile station 2 draadloos?

Gestart door TBCédric, 01 december 2013, 12:23:21 PM

TBCédric

Ik vraag me dit al een tijdje af: is het mogelijk om low budget en zonder electronica-kennis van een bedrade mobile station 2 (marklin) een draadloze te maken?

Groeten Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Catje

Nou, heb voorheen veel kennis opgedaan in de radiografische modelbouw.
Op uw vraag; of mobiele station van marklin draadloos is te maken dat kan.
Maar goedkoop is dat niet. :o
een zender kost rond de 150 euro, de zenderaccu kost gemiddeld 50 euro, ontvangeraccu rond de 25 euro,accu lader rond de 75 euro
Zoals u ziet bent u gemiddeld al 300 euro kwijt, en u moet dan nog bekabeling, stekkers eventueel servo's hebben.
Je zult een goede uitgebreide zender moeten hebben, een ontvanger, zenderaccu, ontvanger accu en lader om de accu's te laden.
De kosten zullen u zeer zeker tegenvallen, daar heb je een mooie digitale marklinloc met geluid en uitgebreide functies voor. :o

Zelf ben ik nu nog steeds in het bezit van een heel goeie zender en helikopter, maar ik denk er geen eens over na om de rc toe te passen in de modelspoortrein.

Tip: schaf u zelf een mooie loc aan en investeer de rest van het bedrag in uw baan is goedkoper.

Modelspoorgroeten  ;),
Willy

PeterC

Citaat van: LS Models op 01 december 2013, 12:23:21 PM
Ik vraag me dit al een tijdje af: is het mogelijk om low budget en zonder electronica-kennis van een bedrade mobile station 2 (marklin) een draadloze te maken?

Groeten Cédric

Kort antwoord: Neen!

Low budget en zonder elektronicakennis?  Als tijd geen geld kost: reverse engineering van je MS2 om te weten waar je een zendmodule (HF zend- ontvangstmodules zijn 'betaalbaar') tussen je signaal opwekkend systeem en je booster moet plaatsen.  Neem van me aan dat je daar een hoop struikelblokken gaat tegenkomen.  MFX? Vergeet het.  Of je moet langs je ontvangerzijde terug een zender plaatsen om je MFX communicatie terug naar je zender te sturen.

Volgens mij een veel te dure en tijdrovende bezigheid.  Er zijn veel eenvoudigere systemen waar je met een tablet of phone een lok kan aansturen.

Groetjes, Peter


Paulogic

Ergens zal wel een ombouw mogelijk zijn, maar of je het gaat willen betalen is wat anders.

Er zijn centrales genoeg op de markt die dit kunnen, al dan niet via een smartphone of tablet.

vb : Esu Navigator met IR afstandsbediening, ESU Ecos2 met radiocontrol uitbreiding of met phone-achtigen, Marklin CS2 met phone, Lenz met uitbreiding voor Phone,
enz enz..

De Navigator kan al van rond de 290 euro, dacht ik ???????. Dit zal wel goedkoper zijn dan een MS aan te passen.
mvg,
Paul(ogic)

OlivierV

Met ecos + router en touchcab op je smartphone kom je ook al een eind en dat werkt 't schijnt goed heb ik al willen zien. Verder is er nog de draadloze multimaus (die blauwe) en nog een heleboel centrales met draadloze mogelijkheid.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

danku voor de antwoorden. Het was gewoon iets zot in mijn hoofd dat ik eens moest vragen. Binnen X-aantal jaren ben ik wel van plan om naar een andere digitale centrale te gaan.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.