Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Doornroosje

Kan je zo eens een lesje/workshop geven? Ik heb nu ook een Curio staan...

Dirkh

Een Workshop/lesje ? Wat verwacht je daar dan van? Je kan uren uitleg geven over dat ding.
Veel moet je leren met experimenteren, de gebruikte materialen geven al verschillend resultaat. Bv Evergreen plat van 0.25. mm of plastistruc plaat van 0.25 mm geeft al een heel verschil.
Het belangrijkste blijft de tekening. Een beetje rekening houden dat je alles afrond tot 0.1 mm en tussen 2 lijnen min 0.2 mm houden.

Ik kan dat wel eens bekijken als er voldoende interesse is.

Dirkh

En natuurlijk in msm 166 een reportage over de snijplotter. Dus msm lezen en dan is een Workshop niet meer nodig  ;)

Dirkh

Het terras begint vorm te krijgen. Alle boogjes zitten er eindelijk in.



Volgend werkje, binneninrichting van het gebouw en een hoop stoelen en tafels, ramen, deuren, luiken, hekjes, ledjes monteren enz.. Nog veel werk aan dat huisje.
Het dak van het terras ga ik morgen printen met de kleuren laser printer op synaps papier om het effect proberen te verkrijgen van volgende foto :



Ik twijfel echter nog aan de kleur van het huis zelf, zo een zalm roos gaat wel afsteken.

marc goovaerts

In de realiteit zal het ook wel een beetje afsteken... Maar het is geen knalroze. Eerder afgezwakt tot een rozige kalkkleur.

Dirkh

Eindelijk terug thuis na een niercrisis en kleine operatie om wat steentjes te verwijderen. Komt goed uit heb ik weeral wat steentjes om op de baan te verwerken  ;D

Minder goed is dat er nu al een week niet heb kunnen verder werken aan de de kamer. Die is leeg gemaakt om een laminaat vloer te leggen en alles terug een nieuw behang te geven.
Dus kan ik even niet aan het materiaal om verder te werken.  :( Maar vanaf morgen of overmorgen begin ik er terug aan.

Ik heb me wel ondertussen aan het verdiepen geweest in de wereld van de aruino's.  Ik heb er een deel besteld en ga enkele gebruiken om een aantal S88 bezetmelders mee proberen te maken.
Ik heb er hier info over gevonden : https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2014/12/01/multiple-arduinos-chained-as-an-s88-occupancy-detector-interface/
Ben benieuwd hoe goed dat gaat werken en niet teveel last gaat krijgen van storingen door de signalen van al de andere elektronica.

Verder wil ik er enkele gaan gebruiken als DCC decoder , ofwel de mardec decoder http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,68257.0.html , of de DCC function servo sound decoder : https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/02/11/arduino-dcc-function-servo-sound-decoder/ of misschien een combinatie van beide, de laatste heeft betere mogelijkheden om mijn overweg aan te sturen en zou me een hoop verbindingen tussen 2 modules kunnen uitsparen op de plaats waar de overweg staat.

Nog even wachten tot de arduino's aangekomen zijn en dan eens gaan experimenteren. Ben benieuwd.

marc goovaerts

Blij te horen dat het beter gaat. Het zijn venijnig scherpe steentjes hé ?

Koen

Citaat van: marc goovaerts op 07 februari 2017, 20:17:52 PM
Blij te horen dat het beter gaat. Het zijn venijnig scherpe steentjes hé ?

Tegen wie zeg je het. Ik heb ook al meermaals nier crisissen gehad  :(. Heel pijnlijk. Je kruipt over de grond van de pijn.
Veel beterschap, Dirk. Ik hoop dat je in de toekomst er van gespaard blijft.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

marc goovaerts

Tja, een vriendin die het allebei meegemaakt heeft, beweerde dat het meer pijn deed dan een bevalling.
Te onthouden tegen dat we nog eens dat argument dat mannen nergens tegen kunnen, want... horen.

Dirkh

Voorlopig ben ik er van af, maar ik kan garanderen dat het pijnlijk is. Vorige week dinsdag eerste lichte aanval doctor laten komen, wat spuiten en het was beter, woensdag morgen terug een nog ergere aanval en op handen en voeten uit bed gekropen en naar direct naar spoed.
Daar aangekomen , tegenslag wegens het nemen van bloedverdunners en mijn slechte rug, waardoor verdoving voor een operatie niet direct mogelijk was nog tot maandag moeten wachten eer ze de dader konden verwijderen.Dus een paar dagen aan de zware pijnstillers gehangen, zo high als iets een paar dagen en regelmatig liggen kronkelen van de pijn.
En het slechte nieuws is dat er nog onderweg zijn waar ze niet aankonden om te verwijderen omdat ze te diep in de nier zaten. Dus ik kan mij nog eens verwachten aan zo een aanval.
Maar voorlopig ben ik er vanaf, dus duimen maar dat de resterende niet te groot zijn en er eventueel vanzelf uitkomen.

marctje

Kunnen ze die resterende steentjes dan niet verpulveren via ultrasoon, ben je na een paar plasstops ervan af hopelijk.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Dirkh

Normaal kunnen ze dat, maar door mijn zeer slechte wervelkolom kan dat niet  De kans is er dat door de schokgolven mijn wervel verder beschadigd wordt is te groot.

Dirkh

Terug bezig maar 1/1 werken in de hobby ruimte. Dus even alles in een andere kamer gestockeerd. Mevrouw wou de bovenverdieping een opknap beurt geven na 17 jaar en wil nu in alle kamers laminaat, nieuwe venster tabletten en nieuw behang. Dus lang kunnen uitstellen maar nu is de hobby kamer aan de beurt.



En dan venster tablet vervangen door een granieten, behang afgestript waarbij natuurlijk de gyproc wand moeilijk deed en deel van de bovenste laag loskwam.  >:( Dus bijplamuren en schuren.



Ondertussen staan er al twee lagen primer op de gyproc muur (nog niet op de foto) zodat ik volgende keer niet meer het probleem van de loskomende laag ga krijgen.
Nu kan ik beginnen met het leggen van de nieuwe laminaat vloer.

En dan hopelijk terug starten met de modelbaan.
Wat aankopen gedaan, enkele arduino uno's en een tiental arduino pro mini's en wat klein materiaal. Bedoeling is om de met enkele pro mini's S88 terugmelders te maken, en de UNO's en de rest van de pro mini's te gebruiken als dcc functiedecoders.  Verder nog wat experimenteer materiaal gekocht om te proberen de draaischijf met een stappen motor via een arduino aan te sturen.
Ben benieuwd maar het lijken me mooie projectjes om me nog eens bezig te houden met programmeren. Dat is al lang geleden.
Voor veel van mijn toepassingen is er voldoende code te vinden, dus moet ik enkel de code aanpassen aan mijn eigen wensen, dat maakt het een stuk gemakkelijker.
Enkel voor de S88 terugmelders ben ik een beetje terughoudend omdat ik een beetje vrees voor stoorsignalen. Hopelijk door gebruik te maken van cat5 kabel kan dat beperkt worden.

In elk geval heb ik op deze manier veel minder verbindingen te leggen tussen de modules en kan ik de afstand tussen de servo's en de sturing beperken.

Steam.N

Serieuze werken, Dirk !
Maar het vordert precies wel goed.
Binnenkort kun je je modelbouw-hartje terug ophalen  ;)
Ook hier thuis loert het opknap-monster regelmatig om de hoek ... 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Werkjes in 1/160 zijn toch leuker hoor  ;)
Nog een week of 2 werk denk ik en dan kan ik de modelbouw kamer terug inrichten.
Ik heb ook nog maar wat extra verlichting in mijn stockage ruimte voorzien en nog wat extra verlichting voor boven de werkplaats voorzien nu ik toch bezig was.
Nu de laminaat nog een dagje laten acclimatiseren en dan kan ik eraan beginnen. Het duurt bij mij wel wat langer omdat ik maar een paar uur per dag eraan kan werken om de rug een beetje te sparen.
Nog even geduld en dan kunnen we terug starten, maar dan komt er waarschijnlijk weer werk in de tuin.
Gelukkig zijn er nog avonden, veel leuker boven te zitten knutselen dan naar dat stom kastje te zitten gapen. ;)