Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

SuSke

Binnenkort weer een heleboel mooie kunstwerkjes vanuit het atelier van "Moustiers"  ;)

succes Dirk !!
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Die nieuwe kunststukjes gaan nog wat op zich laten wachten.
Eerst nog een vervelend werk aan het doen. Doordat ik nog analoog rijd met dinamo en om kosten uit te sparen zijn er een heel deel blokken die via een relais stroom krijgen. Dus 2 printjes aan het maken voor de bloksturingen van de schaduw stations en de opstelsporen.

Eerste printje is al klaar (maar 4 relais dus simpel) maar nu print 2 die is iets grote. Nog veel draadjes, relais en connectoren te gaan.


Dirkh

De sporen in het tweede schaduwstation liggen en hebben al een eerste test gehad met een gewone transfo. Alle detectiepunten werken naar behoren en de loc's kunnen zowel al kruipende of op volle snelheid door het schaduwstation zonder haperen of ontsporingen op de overgangen of wissels (allemaal nog handbediend). Valt dat allemaal weeral mee. Hopelijk lukt het evengoed met de overgangen in het zichtbare gedeelte.



De basis voor de rest van de sporen is ondertussen ook al aangebracht en voorzien van een licht grijs kleurtje om het doorschijnen van dat groen te vermijden.



Nu even alles laten drogen en dan kan ik vanaf morgen beginnen met de rest van de sporen te leggen.
En nu maar verder solderen aan die stuurprintjes.  :( Niet mijn favoriete bezigheid.

OlivierV

Ge moet maar denken dat er dan binnenkort een trein kan rijden he Dirk. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Kautenbach

 ;D gelukkig ben ik niet de enige met een fohn ;D ;D

en met enige aversie tegen alles wat niet met zichtbaar baanbouwen te maken heeft (mijn valkuil)

Gaat weer mooi Dirk, en goed te lezen dat het modulair is, belooft wat ;)

TBCédric

Het ziet er naar uit dat er binnenkort weer grootschalige actie zal plaatsvinden in het rustige dorpje Moustiers!  ;)
Ik blijf het op de voet volgen.

Wordt jouw diorama in de baan ingewerkt?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirkh

Wat betreft dat diorama, nog niets beslst. Voorlopig blijft het in de doos staan maar mogelijk gaan er stukken gebruikt worden op de baan. Maar al zeker niet in zijn geheel.

Ondertussen komen de draden, relias en andere noodzakelijke maar vervelende stukken er al langs mijn oren uit.
Nog even doorbijten dus. >:(

Ik zou liever aan het landshap en gebouwen verder beginnen te werken maar langs de andere kant zou ik nu eindelijk eens een trein willen zien rijden.

Geert

Als je een trein wil zien rijden, ga is naar het station van Herentals. Ik sta er ook regelmatig  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirkh

Daar moet ik zo ver niet voor gaan, gewoon hierboven uit het raam zien en ik zie alles passeren richting Geel en Turnhout. Zo een  kleine 100 meter van mijn huis.
Enige nadeel, als ik naar het centrum wil moet ik steeds min 2 overwegen passeren. In sommige gevallen zelfs 4, en meestal zijn die gesloten als ik vertrek. Kost mij soms 20 minuten om een 500 meter ver te raken in de ochtend met de auto.

Dirkh

Doeme een heel rij draadjes een positie verkeerd gesoldeerd.lomp, lomp. Allee we kunnen terug beginnen af te breken en terug draadjes solderen. >:(

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 24 november 2015, 22:28:05 PM
Doeme een heel rij draadjes een positie verkeerd gesoldeerd.lomp, lomp. Allee we kunnen terug beginnen af te breken en terug draadjes solderen. >:(
Als het een troost kan zijn: Dat gebeurt hier ook wel eens  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Alles gecorrigeerd en uitgetest  :), 2 printen klaar  :) :) , print 1 om 6 blokken op te splitsen in 14 blokken, print 2 om 2 blokken op te splitsen in 4 blokken.



Nu nog 5 kleine printjes maken om de detectie te splitsen, maar gemakkelijke printjes, enkel wat diodes en connectors.
En dan nog alles verbinden en de connectoren tussen de modules voorzien. :(  Ik zal blij zijn als dat allemaal ineen steekt en werkt. Vooral dat laatste.

Dirkh

Maar eens wat wissels aan het leggen geweest om het baanplan over te brengen naar de baan.
Probleem, als ik alles afmeet en ik leg de wissels zoals in wintrack uitgetekend klopt het niet helemaal. Ik heb wat moeten schuiven hier en daar met de wissels om alles mooi uitgelijnd te krijgen.
Tis raar maar ik ga er niet van wakker liggen of naar de oorzaak zoeken. Het voornaamste is dat het past en uitgelijnd is.
Ik heb de wissels nu voorlopig vastgelegd zodat ik alle tussenstukjes kan opmeten.



Ook nog een extra printje te maken met 2 relais. Ik was nog ergens een stukje vergeten waar 2 wissels rijstroom moeten krijgen afhankelijk van welke blok het vertrekpunt of eindpunt is.


TBCédric

Dat is wat minder Dirk, gelukkig kan het nog redelijk simpel opgelost worden. Beter dat je het iets uit elkaar moet doen dan van elke wissel wat weg te slijpen.
Het lijkt me dat dit een soort van opstelbundel zal worden? Heb je een ergens een baanplan in het topic staan?

Ik denk dat het, zover ik al kan zien een machtig spooremplacement gaat worden.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

loebaske

dat is nu eens iets wat ik nooit doe, dat is een plan tekenen op peecee en dit dan overbrengen, wel tekenen en dan uitleggen met het beschikbaar rail materiaal en dan pas zagen /vijlen/boren van iets...