Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

marc goovaerts

Voor bv ramen lijkt Synaps wel een godsgeschenk voor N

Steam.N

Tweede keer komt het wel goed  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 26 mei 2015, 21:56:38 PM
Voor bv ramen lijkt Synaps wel een godsgeschenk voor N
Citaat van: Steam.N op 26 mei 2015, 22:13:48 PM
Tweede keer komt het wel goed  ;)

Allebei gelijk, bovenaan met synaps van 0.2mm dik, zelfde tekening, niets gewijzigd. Onderaan styreen 0.2mm
De stijlen zijn 0.25 mm dik



Van de eerste keer goed en zonder problemen van de snijmat gekomen.
Nog een paar details en dan kunnen we er een laagje verf gaan opzetten.
De TL lamp heb ik van een led gemaakt waarvan ik de behuizing bijgevijld heb. Nog even testen of ik niet teveel heb weg gevijld en eens een uurtje laten branden om te zien of die nu niet te warm gaat worden.
Het is niet perfect misschien dat ik er nog een kapje overmaak.


marc goovaerts

Met een kapje gaat hij er waarschijnlijk 'normaler' uit zien.

Steam.N

Met een snijplotter kun je verdorie goed overweg ... 8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Na lang zoeken heb ik eindelijk het boek "LE SIECLE DU TRAIN DES PIGNES" gevonden aan een aanvaardbare prijs. Net bericht gehad dat het onderweg is.
Nog wat extra documentatie over het lijntje

Gerolf

Voor die TL zou ik enkele smd's in serie naast elkaar zetten,
en er een stukje geschuurde lichtgeleider over kleven

't Wordt in elk geval alweer een mooi gebouwtje  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Gerolf op 28 mei 2015, 08:14:19 AM
Voor die TL zou ik enkele smd's in serie naast elkaar zetten,
en er een stukje geschuurde lichtgeleider over kleven

Hoi Gerolf, die SMD leds heb ik ook overwogen. Ik ga eens een reeks SMD leds moeten bestellen , voor het ogenblik had ik er geen kleine witte in voorraad enkel nog rode en groene.
Ik denk dat ik een set bestellen met de verschillende soorten en lichtkleur zodat ik die altijd bij de hand heb. Nu zit ik regelmatig vast door gebrek aan de juiste leds.
Ook ineens maar de juiste weerstanden bijbestellen.

Wat bedoel je eigenlijk met lichtgeleider, wat gebruiken jullie daarvoor. Ik heb hier al eens in de rommelbak aan het kijken geweest om een doorschijnend stukje plastiek te vinden, maar tot hiertoe nog niets gevonden dat kan dienen. Ik zal nog eens dieper moeten graven.  :)

loebaske

Daarvoor gebruik ik matte folie of zandstraal folie...

Gerolf

De lichtgeleider die ik bedoel is een vol-rond glashelder buigzaam "profiel".
Te koop bij modelbouw- of elektronicahandel in verschillende diktes
Voorbeeld: http://www.leds-buy.nl/oude-menu/led-sterrenhemel/fibers/1m-kunstof-vezel-twinkel-0-75-mm.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Geen lichtgeleider maar een kapje gemaakt van een stukje transparant en nadien een lichte wash gegeven met een beetje wit.
Het kapje is nog iets te groot maar deze heb ik snel met de hand gemaakt om het effect te kunnen bekijken.



Valt best mee en in het echt nog beter. Het is nogal moeilijk om hiervan een foto te nemen met de smartphone.
Nu de definitieve versie maken met de snijplotter dan kan ik gemakkelijk de hoogte halveren. Maar het belangrijkste is dat het werkt.

Dirkh

Het is allemaal nog een beetje ruw en er moet nog een extra laagje verf op en wat details maar de TL lamp valt best mee


Dirkh

Mijn dag is weeral goed geworden  :) Die krakende knoken zijn weer even vergeten.

Juist mijn bestelde boek binnen gekregen en natuurlijk niet kunnen wachten om die open te doen. Whow !! 8)

Veel info over de lijn en enorm veel foto's en tekeningen.

Een plan mijn station om te beginnen, blijkt dat ik redelijk juist zit met het sporenplan dat ik gebaseerd had op google maps en foto's die ik hier en daar op het internet heb gevonden.


Een foto van het station genomen juist na de bouw, toen stonden er nog niet veel bomen  ;)


Wel gemerkt dat het gebouw naast het station waar op het internet altijd melding werd gemaakt dat het een "lampisterie" was, eigenlijk een "buffette" is.


Verder zijn er tekeningen van  de draaischijf en de stationgebouwen, bruggen enz.. in te vinden. Een voorbeeldje :


Ook komt al het rollend materiaal aan bod met de nodige documentatie, foto's en tekeningen.

Ik weet weeral wat te doen vandaag, mijn Frans terug bovenhalen  ;D


marc goovaerts

Dat lijkt inderdaad een goudmijntje

Dirkh

#1034
Het schuilhokje is klaar om een plaatsje te krijgen op de baan. :) Spijtig dat de baan nog niet klaar is om het schuilhokje te ontvangen. :(





Ik ben het vuilbakje nog vergeten, dat moet ik nog maken. >:(