Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Het volgende huisje staat al voorlopig in elkaar. De ruwbouw is al af.

Gebazeerd op volgende foto (het huisje onderaan)







En even de huisjes op het segment geplaatst.




beertje

Dirk,Ziet er allemaal mooi uit wat je maakt.

Doornroosje

En het gaat ook steeds sneller!

Dirkh

Citaat van: Doornroosje op 10 april 2015, 13:56:27 PM
En het gaat ook steeds sneller!

Het tempo gaat wel wat zakken nu het zonnetje begint te schijnen. Dan komen de fietstochten en de terrasjes eerst voor de modelbouw en niet te vergeten de groenten tuin.

Maar tussendoor zal er nog wel wat modelbouw tijd overschieten.

Doornroosje

Groot gelijk, rust en genieten van het zonnetje is ook belangrijk. En goed voor extra inspiratie.

Dirkh

Ik ben bezig met de winkel verder uit te werken.
De bedoeling is om zo iets te maken van de inrichting :



Ik vraag me af of het genoeg gaat zijn om een interieur af te printen en aan de binnen zijde te lijmen om de indruk te krijgen van een winkel inrichting of zou ik echt een deel inrichting maken met enkele tafels en rekken. Dan komt natuurlijk de vraag hoe ga ik al die snuisterijen maken om op die tafels en rekken te zetten.
Ik heb het me weer moeilijk gemaakt. In elk geval gaat het een goede oefening zijn want er komen nog enkele winkels en cafeetjes die zelfs beter zichtbaar gaan zijn dan deze.

En nog een klein projectje, op de hoek van  huisje moet nog een straatlantaarn komen, we weten nog wat te doen.



Nog zo iets om mijn hoofd over te breken.

Kautenbach

Dirk, tot op het schoteltje namaken natuurlijk ;D ;D

Nee gekheid, ik zou denk ik gaan voor de foto recht van voren te pakken krijgen, glas ervoor, stripjes erop en klaar, zeker als hij niet op een A1 zicht locatie zit.

Prioriteiten stellen zou ik denken, zo te horen nog genoeg etalages uit te werken ;)

Wel erg mooi bezig weer

sdz1976

Echt een draadje om van te smullen 8)

Echt sfeervol he die zuiderse huisjes, maar erg arbeidsintensief.
Zelfbouw op hoog niveau!!!!!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Goed bezig, Dirk.
Veel succes met de volgende stappen.
Ik kijk uit naar het resultaat !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 24 april 2015, 09:26:38 AMEn nog een klein projectje, op de hoek van  huisje moet nog een straatlantaarn komen, we weten nog wat te doen...Nog zo iets om mijn hoofd over te breken.

Malletje en een smd in heldere giethars ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 28 april 2015, 10:30:22 AM
Citaat van: Dirkh op 24 april 2015, 09:26:38 AMEn nog een klein projectje, op de hoek van  huisje moet nog een straatlantaarn komen, we weten nog wat te doen...Nog zo iets om mijn hoofd over te breken.
Malletje en een smd in heldere giethars ?

Goed doenbaar: zie NEEB  ;)

- in styreen de basisvorm maken
- daarvan een siliconenmal gieten
- smd ledje: draadjes verbinden en in de mal positioneren
- mal ingieten met giethars

-> Klaar is kees !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 28 april 2015, 10:41:48 AM

Malletje en een smd in heldere giethars ?

Goed doenbaar: zie NEEB  ;)

- in styreen de basisvorm maken
- daarvan een siliconenmal gieten
- smd ledje: draadjes verbinden en in de mal positioneren
- mal ingieten met giethars

-> Klaar is kees !

Lijkt allemaal gemakkelijk als ik het zo lees.  ;D
Maar dan komt het :

- in styreen de basisvorm maken  , dat zal nog wel lukken denk ik .
- daarvan een siliconenmal gieten , welke siliconen gebruiken en waar te vinden, dat is iets wat ik nog nooit heb gedaan.
- smd ledje: draadjes verbinden en in de mal positioneren, geen probleem ik heb al meerdere SMD ledjes gesoldeerd
- mal ingieten met giethars, welke giethars en waar te vinden

Lijken mij ook weer een hoop chemische producten die de nodige geurhinder gaan opleveren, en waarschijnlijk om mijn adem gaan werken en de nodige commentaren gaan opleveren van de wederhelft. Maar het is het proberen waard. Ik heb al op verschillende beurzen naar die commerciële lantaarns staan zien en ik vindt ze allemaal te grof of te groot.

Ik heb al eens aan het experimenteren geweest met het afschuren van een 3mm ledje, dan houd ik een lantaarn over van 2.5x2.5x4 mm waar bovenaan nog een stukje komt om de draden te monteren.
Maar die 3 mm leds geven alleen aan het onderste stuk licht, dus niet ideaal.
Het onderste stuk blijft donker en dat is niet ideaal, het is moeilijk te fotograferen maar door de spanning wat lager te zetten zie je wel het effect.



Ik zal er nog eens een nachtje over moeten nadenken. Maar nu eerst verder de hobby ruimte herinrichten en opruimen, door al die kleine projectjes en andere werkjes tussendoor is het hier een puinhoop geworden waar ik niets meer in terug vind en geen plaats meer heb om degelijk te kunnen werken.

Ook mijn opbergruimte moet een grondige herinrichting krijgen zodat ik alles gemakkelijker terug vindt. Een minder leuk werk maar het moet nu eenmaal eens gebeuren.

Verder heb ik ondertussen al wat materiaal verzameld om bomen op Jos zijn manier te bouwen.
Een pruik, decotwister, bloembindersdraad van 1.5mm en van 0.6 mm, flexibele vulpasta, een spuitbus bizon lijm, enkele spuitbussen verf in verschillende kleuren, noch loof had ik nog liggen samen met nog wat ander strooimateriaal.
Ik mis alleen nog wat grasjes van 12mm en 6 mm en zagemeel. Die grasjes zullen voor binnen 14 dagen zijn, weer een dagje gasthuisberg en nadien even langs haasrode om hopelijk bij het spoor de nodige materialen te vinden.
Verder zal ik mijn verzameling zeefjes nog moeten uitbreiden dus nog eens langs bij blokker of hema of zo iets.
Donderdag eens langs de plaatselijke houtzagerij gaan om een emmertje zagemeel.

We weten weeral wat te doen, maar veel modelbouw zal er de eerste dagen niet bij zijn. :(

Steam.N

Dirk, het zijn wel chemische produicten, maar geurhinder ga je nagenoeg niet hebben.
"Nooit gedaan":  voor alles is er een eerste keer  ;)
Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 28 april 2015, 16:06:49 PM
Dirk, het zijn wel chemische produicten, maar geurhinder ga je nagenoeg niet hebben.
"Nooit gedaan":  voor alles is er een eerste keer  ;)
Succes !

Heb je ergens merken of referenties van die silicone voor de mallen en die giethars?
En waar kan ik dat vinden (artobi?) dan maak ik binnen 14 dagen nog maar een extra omweg langs daar om dat materiaal ook op te halen.

Steam.N

Vindt je inderdaad bij Artobi.

- voor het maken van mallen: siliconen: SicoVOSS-NL-1 (inclusief verharder)  of SicoVOSS-RF (inclusief verharder)
- als giethars gebruik ik PUR MC 12 of PUR MC 6
- indien je gevaar hebt dat moedermodel of twee delen van een mal blijven kleven (wat bij jou in dit geval niet zo is), voorzie je dan van TrennSpray.

Je vindt het ook bij Lucas Creative in Mechelen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }