Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Eigenlijk is het de bedoeling van een combinatie van beide. Het bovenste deel van de rivier is snel stromend, aan het dorpje komt het kleine riviertje erbij en vormt een klein meertje of in elk geval een stukje met dieper water, nadien gaat de rivier weer verder als een klein sneller stromend riviertje.

Bedankt voor de verhelderende uitleg over stroompjes. Dat van die kleur verschillen door water van gletsers wist ik niet. Daar kan ik nu rekening mee houden. Weeral iets bijgeleerd  :)

Ik zal morgen eens kijken of ik kleur kan mengen in dat realistic water van woodlamd scenics om dat effect te krijgen. In elk geval ga ik zeker de bodem niet meer voorzien van een water kleur maar eerder bodemkleuren in verschillende gradaties van helderheid. Diepe stukken donkerder, ondiepe iets lichter.

Ik ga nog een tweede teststukje moeten maken denk ik, voor aleer ik de juiste methode heb gevonden.

Michael

Dirk als je een tweede proefstukje maakt, zou ik een paar stukjes van enkele cm per kleuring maken, dan het "water"er over en dan zie je meteen wat voor effect jou kleuren hebben, wel even goed noteren wat wat is.
Op dezelfde manier heb ik wat rots stukken gemaakt om te kijken hoe ik de juiste kleur kan benaderen van dat gene wat ik nastreef, jammer genoeg zijn de proefstukjes in de prullenbak verdwenen en helaas geen foto's meer.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

wat me nog opvalt Dirk, nu ik nog even kijk naar de foto's, de kleur van je rotsen tov de kleur op de foto's. Je rotsen zijn daarop iets feller van kleur dan de foto's. Dat zou ook nog een reden kunnen zijn dat het resultaat anders is dan verwacht (ik vindt je kleurstelling overigens prima)

Dirkh

Citaat van: Kautenbach op 28 oktober 2014, 11:04:48 AM
wat me nog opvalt Dirk, nu ik nog even kijk naar de foto's, de kleur van je rotsen tov de kleur op de foto's. Je rotsen zijn daarop iets feller van kleur dan de foto's. Dat zou ook nog een reden kunnen zijn dat het resultaat anders is dan verwacht (ik vindt je kleurstelling overigens prima)

Aangezien de kleuren van de eerste module ook ongeveer deze zijn heb ik die maar aangehouden. Ik vond het te eentonig als ik enkel met die verschillende grijs en zwart tinten werkte. Dus er is een afwijking tov van de voorbeeld foto's. Maar aangezien het een fantasie baantje is heb ik een beetje vrijheid in het landschap.

Ik heb het proefstukje nog wat verder aangekleed met wat ik nog liggen had. Dus niet bewerkt mos enz.. maar het geeft een iets fraaiere indruk op de foto's. Er zijn zelfs al enkele toeristen naar het waterje komen zien.

Het water effect moet nog verder drogen nu en dan kan ik nog met een beetje wit de golven accentueren.

Alvast een voorproefje. Een doorkijkje onder de brug (de fotos zijn genomen met de smartphone dus niet de optimale kwaliteit)


Madam wil op de foto met de waterval, dus meneer staat op de brug een fotoje te nemen.






Al bij al niet slecht voor een eerste poging. Straks ga ik beginnen met het tweede proefstukje (eerst wat huishoudelijke taken doen) en dat verdelen in enkele vakken om verschillende kleurcombinaties , landschapsvormen en de verschillende soorten water te testen. Ook ga ik proberen van het realistic water te mengen met kleur om zo die blauw/groen/grijze tint van het water proberen na te bootsen op een van de stukjes.

In elk geval el enkele dingen geleerd.
Bij helder water en ondiep, geen blauwe keuren gebruiken enkel de ondergrond wat donkerder maken op de diepere stukken. Enkele steentje na het gieten bijplaatsen ipv reeds voor het geiten alles te plaatsen.
Ik moet ook wat meer water gebruiken of na een half uurtje nog een laagje bijgieten, bij het drogen krimpt het water of verspreid het zich tussen de rotsen waardoor er nu op enkele plaatsen te weinig water aanwezig is.


Kautenbach

mooi hoor! en hoe heb je dat watervalletje gemaakt? ziet er goed uit ;)

zeker op die laatste foto komt het water erg mooi over

Dirkh


Dirkh

De eerste 3 lagen van het middelste stuk uit de voorgevel zijn bijna klaar. Hier en daar nog wat bramen wegwerken en misschien nog wat verder inkrassen. Verder nog de steunpilaren, afdekplaten bovenaan en de deur maken en het eerste stukje van de kerk is klaar. Verder moeten er hier en daar nog kleine details aangebracht worden maar ik zie voor het ogenblik scheel van dat kleine prutswerk.

Deze keer gemaakt met de pvc schuimplaten van Dirky, ik ga er een deel bijbestellen. Dat werkt gemakkelijker dan styreen.

Geveltje is 7,2 op 4 cm. De stukjes liggen nog los op elkaar.

marc goovaerts

Daar kan je meer dan tevreden over zijn !

Steam.N

Zeer mooi resultaat, Dirk !
Enige bedenking (maar ik zit waarschijnlijk fout): de stenen van de muur onder de binnenste boog lijken wat aan de grote kant.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Ziet er strak uit. Kijk uit naar de rest.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Véél beter dan tevoren  8)
Enkel de horizontale voegen van je bakstenen - daar moet je nog iets op vinden om die gelijkmatiger te krijgen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

@Jean, je hebt daar een punt, de stenen en zijn wel groter op de foto maar ik heb een beetje overdreven. Dat stukje ga ik dan ook terug maken.

@Gerolf, als je de foto bekijkt zie dat die bakstenen niet allemaal even groot zijn, daarom ook dat ik bewust de horizontale voegen niet gelijk heb gemaakt. Of bedoel je iets anders?



Deze avond eens verder aan werken maar nu eerst nog even profiteren van het zonnetje. (Lees een terrasje gaan doen) :)

Kautenbach

knap werk, ook eens wat van die platen aanschaffen ;D ;D

Gerolf

Ik had dit fotootje in geheugen ...

Citaat van: Dirkh op 21 oktober 2014, 15:09:28 PM

... en ik dacht dat het om bakstenen ging.
Blijkbaar is het toch een soort natuursteen (met onregelmatige voegen)

Mijn Alzheimer Light, zeker ?  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Amai nie, als dat geen geslaagde test is...
De nauwkeurig is enorm, maar dat zal niet enkel aan de gebruikte platen liggen ;).  Ben zeer benieuwd naar het vervolg.