Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirky

Kort: in schuimkarton (zonder pel) kan je zelfs met een tandenstoker graveren. In Forex niet, daar is het graveren enkel mogelijk met een hard (metalen) voorwerp of eerder iets in de zin van "doorprikken"... meer uitleg volgt ASAP!

Michiel

#466
Dirky, waar kan men Forex kopen? Zijn er winkels als AVA of dergelijke waar ik om Forex kan gaan? Het interesseert me namelijk ook. En ik wacht met spanning op de uitleg... ;-)

EDIT: oops, ik lees net even je eerder bericht terug. Ik wéét nu waar men het verkoopt. ;-)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Zeker in experimentele fase is er nog een mogelijkheid... Forex wordt ook gebruikt in groot-formaat zeefdrukkerijen, door standenbouwers, als ondergrond voor het opkleven van grote foto's en publiciteit. Heb je zo een firma in de buurt, dan kan je ze altijd eens lief vragen of je hun vuinisbak mag plunderen.

Sattrickske

Tja, ik had het al gezegd, ik had eerder styreen gekozen voor dit soort werk.  Jammer dat je het proefstuk hebt weggegooid, ik had het gehouden om wat met kleurtjes te experimenteren bv.
Forex of styreen, ik denk dat het ver hetzelfde is.  Alleen is Forex harder en moeilijker te bewerken/krassen (hardstalen punten), Styreen is zachter.  Forex kan je moeilijk 'lassen' dacht ik, je kan het enkel lijmen met hard PVC lijm.  Styreen kan je lassen of lijmen.  Met lassen bedoel ik de stukken in mekaar zetten door ze met oplosmiddel te behandelen (bv. styreen met aceton).
Is styreen ook niet makkelijker te verkrijgen dan forex?

Enfin, da's mijn bescheiden mening... ieder doet natuurlijk zijn goesting!

Dirkh

@Patrick,  ik ga het gewoon bekijken en proberen als ik dat stukje heb ontvangen. Het probleem met styreen is dat ik verschillende lagen moet gebruiken of een randje maken om zo de dikte van die muren te kunnen namaken. Daarom dacht ik van schuimkarton te gebruiken omdat het al de juiste dikte had.
Ik vindt persoonlijk dat je alles eens moet proberen en dan kan je de beste oplossing gebruiken. Jean heeft uiteindelijk ook verschillende technieken gebruikt, van styreen tot geetste muren, dus alles is mogelijk. Het blijft een prutswerk in N. En we zien wel, ik ben blij dat er zoveel verschillende meningen zijn dat geeft ook direct verschillende opties om zo iets te bouwen. Dat is nu het voordeel van een forum, idee, inspiratie, tips gewoon zalig.

Ik denk ook dat iedereen zo zijn favoriete materiaal heeft om mee te werken, alleen heb ik mijn favoriet nog niet gevonden, dus gaan er nog experimenten volgen.

En dat stukje is nog niet echt weg gegooid, het licht hier nog aan de zijkant even eenzaam te wezen. :)

Dirky

Citaat van: Sattrickske op 23 oktober 2014, 21:02:10 PM
Alleen is Forex harder en moeilijker te bewerken/krassen (hardstalen punten), Styreen is zachter.  Is styreen ook niet makkelijker te verkrijgen dan forex?

PVC schuimplaat is nu net zachter Patrick! en inderdaad minder gemakkelijk verkrijgbaar maar daar heb ik een oplossing voor... ;)

Heb een apart draadje opgestart om dit hier niet verder te vervuilen!

Sattrickske

Ik had voor de verschillende lagen gekozen, omdat ik weet dat ik vroeg of laat toch eens in de fout ga en dan kan ik het laagje met de fout verwijderen en dat stuk opnieuw beginnen.

Maar inderdaad, je hebt groot gelijk: aldoende leert men en dat is hier net zo leuk aan.
Veel succes met de volgende test!

Sattrickske

Citaat van: Dirky op 23 oktober 2014, 22:00:31 PM
Citaat van: Sattrickske op 23 oktober 2014, 21:02:10 PM
Alleen is Forex harder en moeilijker te bewerken/krassen (hardstalen punten), Styreen is zachter.  Is styreen ook niet makkelijker te verkrijgen dan forex?

PVC schuimplaat is nu net zachter Patrick! en inderdaad minder gemakkelijk verkrijgbaar maar daar heb ik een oplossing voor... ;)

Heb een apart draadje opgestart om dit hier niet verder te vervuilen!
Inderdaad, ik zat er volledig naast, mijn excuses.  Hier de correcte uitleg van Dirk.

Dirkh

Nog een materiaal getest, deze keer eens gamma ondervloer die ik ook gebruik om de railbedding mee te maken.
Als ik het zo bekijk komt dat materiaal dicht in de geburen van forex.
Wat gesneden, gegraveerd , gevijld enz. om eens te testen.
Hiermee komen de stenen wel beter uit. Alles is wel uit de losse hand gekrast, enkel voor de onderste stenen heb ik een latje gebruikt.


Steam.N

Mooi resultaat, Dirk !
Met dat materiaal kun je inderdaad knappe dingen doen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Dat verbaast me, dat je dit hebt klaar gespeeld met ondervloer isolatie!  Mooi resultaat, zeker voor dit soort materiaal.  Maar kan je daar gemakkelijk mee 'bouwen'; dus muren mee aan mekaar lijmen?
Als je dan forex of styreen gaat gebruiken, gaat je resultaat nog strakker zijn.  En met wat ik nu weet over forex, gaat dit soort muren beter net iets beter uitkomen met forex dan met styreen.

Gerolf

Het lijkt me wel leuk materiaal voor steunmuren, klinkers, ...
(mits een stevige ondergrond, vlot te lijmen, ...)
... maar voor baksteentjes heb je (net als met schuimkarton) teveel basis-reliëf (=putjes)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Van zodra ik het teststukje Forex van Dirky heb ontvangen zal ik mijn bevindingen hier of in het draadje van Dirky wel meedelen.

Die ondervloer kan je perfect lijmen met gewone houtlijm, of uhu alleslijm. inderdaad enkel geschikt om steunmuren mee te maken of op een stevige ondergrond te lijmen. In N is het voor kleine gebouwtjes zoals bijgebouwen of zo wel bruikbaar. Maar het is zonder ondersteuning wel zeer broos. (is ook maar 3 mm dik)

Citaat van: Gerolf op 25 oktober 2014, 09:43:02 AM
... maar voor baksteentjes heb je (net als met schuimkarton) teveel basis-reliëf (=putjes)

Voor bakstenen is het volgens mij beter van slaters plaat, of een zelf gekraste styreenplaat of iets dergelijk te gebruiken. Het is nu wel zo dat je in N soms een beetje moet overdrijven met de voegen anders zijn vanop 30 - 40 cm afstand al niet meer zichtbaar. Het testje geeft nog een redelijk zicht op de stenen vanop 50 cm afstand (Met bril  ;))

Even nog iets anders. Om mijn sporen verder te kunnen leggen moet ik eerst nog een brug plaatsen. Die had ik al gedeeltelijk onderhanden genomen maar is nog vatbaar voor verbetering.

Ik vindt dat de oversteek nogal ver overhangt zonder ondersteuning. Bij het bekijken van wat foto's op het internet zag ik dat er in dat geval kleine stenen ondersteuningen zijn.
Ik heb er eens enkele gesneden om te kijken wat het mooiste resultaat is en of het de moeite gaat zijn om zo 92 stukjes gaan te maken. De uiteindelijke stukjes zou ik met styreen profielen maken, maar ik heb voor het ogenblik niet de juiste profielen in huis.

Wat denken jullie hierover , rechts schuine steun stenen, midden de rechte en links zonder de stenen.



Ik moet ook nog ergens relingen bestellen want de originele hebben die 40 jaar niet overleeft.

marc goovaerts

De schuine komen me ergens het meest 'natuurlijk' over. Mischien eens rondsurfen naar bruggen in de realiteit ?

Michiel

De rechte zijn net iets te groot om natuurlijk over te komen. De schuine dragen ook m'n voorkeur weg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)