Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

marc goovaerts

De stenen zelf vind ik in ieder geval zeer geslaagd.

Steam.N

Yep. 
Alleen zorgen dat de verschillende bogen over hun hele lengte een constante breedte hebben ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 22 oktober 2014, 15:13:48 PM
Yep. 
Alleen zorgen dat de verschillende bogen over hun hele lengte een constante breedte hebben ...

Ik hoop door gebruik te maken van de mallen dat ik de stenen boog mooi constant kan maken.
Nu is alles uit de losse hand gemaakt zonder meten of iets. Ik heb gewoon het raster van de snijmat als leidraad gebruikt. Het is tenslotte een test om te kijken of pluimkarton in N een haalbare kaart is.

Ik zit wel met een afwijking op mijn stenen. Ik heb dat  nog gemerkt, als ik uit de losse hand werk, heb ik blijkbaar een afwijking naar rechts onder.
Ik heb er wat meer kleur op gezet om het effect te bekijken, het is grof gedaan met niet het fijnste penseel maar het gaat vooral om de kleuren combinatie en het effect op de gekraste stenen. Misschien nog wat te donker, maar daar kan een lichte wash wel aan verhelpen.

Ik denk dat ik het ga wagen, lukt het niet dan is het alternatief is enkele weken wachten tot ik slaters cards en de nodige profielen te pakken krijg, maar dan vraag ik mij af hoe ik die steunmuren ga maken met plastic card. Dat gaat dan wel een prutse werk worden.

Waarom moest ik ook zo nodig in mijn baan in "N" maken.  ;D

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 22 oktober 2014, 15:51:37 PM
... Waarom moest ik ook zo nodig in mijn baan in "N" maken.  ...

Omdat het de ideale schaal is  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 22 oktober 2014, 16:04:06 PM
Omdat het de ideale schaal is  ;D ;D ;D

Dat klopt, al die anderen zitten op een verkeerde schaal te werken.  ;D

Nog wat geknoei met pilaren deze keer.







Dat zal het zijn voor vandaag.

Dirkh

Net terug van een avondje tacx fietstrainer te installeren.
Nu ik de foto's terug bekijk lijkt het eigenlijk nergens op.
Dat gebeurt nu elke keer, ben ik aan iets bezig en bekijk ik het enkele uren of dagen later, verdwijnt het in de vuilbak
Van op een kleine afstand is het best te doen maar als je dan de macro foto's bekijkt is direct de reactie,.vuilbak, terug beginnen, niet goed genoeg. >:(

Steam.N

Het heeft nochtans wel iets, Dirk.

Doe eens een poging met ander materiaal ...
Je komt er wel !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dirk, Ik vind dat je te kort door de bocht gaat. Ik vind de textuur van de natuursteenmuur met pluimkarton erg goed overkomen, zelfs in N. Het lastige lijkt om de details erin te verwerken.Kan je niet combineren? Vb de centrale poort, de ramen, integraal met bogen vervaardigen uit styreen, en inleggen in muren van pluimkarton. 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Als ik vergelijk met je voorbeeldfoto zijn de bakstenen veel te grof.
Het lijkt me in N ook niet haalbaar om dat in schuimkarton te doen.
Wat materiaalkeuze betreft: in styreen kan je ook krassen, gemakkelijk met lagen op elkaar werken, ...

Maar 't is wel tof dat je dat dingetje alsnog gebruikt hebt om met de kleuren te experimenteren.
Het is zeker geen nutteloze gevel, maar een prima testcase (waar anderen ook iets van geleerd hebben)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Zo slecht is het nu ook weer niet hé Dirk,
Het ziet er alleen iets ouder uit dan het echte voorbeeld,
(wacht nog een paar honderd jaar,dan zal het kloppen! :D)

Er worden in HO al slechtere dingen gemaakt,laat staan op 1/160!
Ik zou met minder tevreden zijn.....knap werk!Het heeft iets  8)

;)

Kautenbach

Dirk, in de vuilbak!! niet doen!! zonde want het ziet er goed uit ;D

uitstraling/sfeer heb je hier echt goed te pakken, ik vindt de pilaar icm de stenen erg geslaagd! de boven en onderkant van je boog ligt net ff teveel "los" op de stenen, evt drybrushen om meer accent tussen steen en voeg te krijgen? ik ga je methode (maar ja, is schaal HO bij mij, dus makkelijker voor mij..) zeker proberen.

zeker niet wegdoen!!! ik zou het model ook met dak, deuren en ramen afwerken.

Heb je trouwens nog die ene kraam gezien met allerlei ramen/deuren ect? ik heb er zelf wat setjes vandaan gehaald, stond rechts achterin (dus totaal andere kant tov Hasselt)

Dirky

Ik stuur je een stuk Forex op Dirk! Dat materiaal wordt blijkbaar als de pest gemeden en 'kan zelf geen enkele reden bedenken waarom! Daarin kan je ultrafijn graveren...

SuSke

Citaat van: Dirky op 23 oktober 2014, 11:54:04 AM
Ik stuur je een stuk Forex op Dirk! Dat materiaal wordt blijkbaar als de pest gemeden en 'kan zelf geen enkele reden bedenken waarom! Daarin kan je ultrafijn graveren...
@ Dirky
Is die Forex ook "stabieler" dan archtiectenkarton met bertrekking tot kromtrekken en dergelijke?
Lijmen moet je met PVC-lijm, weet ik maar is die "schaal" ook "afpelbaar"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

Verkrijgbaar in verschillende diktes van 1mm tot zowat 12mm dacht ik. Als je een beetje nadenkt over de constructie is 1mm voldoende sterk en stabiel. Voorbeeld hiervan is mijn eerste versie van het station van Nederbrakel in H0. (dit project wordt in de komende dagen weer aangepakt in het kader van iets anders, dus foto's volgen wel).

ik gebruik de plastic-lijm van UHU dacht ik maar kan dat pas vanavond checken.

De pel gaat er niet af. Ik "prik" door de pel met eender welk scherp voorwerp... graveren zoals in schuimkarton kan niet!

'k zal een apart draadje openen hierover en er niet bij vermelden dat ik dat product verkoop! Dan is het geen reklame-draadje, hé!  ;D

Dirkh

Hola mannen wat een reacties op een simpel proefstukje.  :o

Citaat van: Michiel op 23 oktober 2014, 08:50:46 AM
Dirk, Ik vind dat je te kort door de bocht gaat. Ik vind de textuur van de natuursteenmuur met pluimkarton erg goed overkomen, zelfs in N. Het lastige lijkt om de details erin te verwerken. Kan je niet combineren? Vb de centrale poort, de ramen, integraal met bogen vervaardigen uit styreen, en inleggen in muren van pluimkarton. 't Is maar een idee.

Ik vindt zelf de stenen iets te grof in het schuimkarton, alhoewel als je de muur zonder macro lens of loep bekijkt heeft het wel iets. Het probleem met het schuimkarton voor schaal n is dat je eigenlijk te grof moet graveren om het na het schilderen nog zichtbaar te maken. Ook is het schuimkarton niet zo geschikt om te in te voegen zoals met styreen plaat, het materiaal is en blijft poreus en de verf dringt dan ook steeds door tot in de voegen las je de stenen wilt dry bruschen of zo.
Het was juist een test om eens te kijken hoe gedetailleerd je kan werken met dat pluimkarton. Voor de tunnelgaanderij was het in elk geval dankbaar materiaal en ik ga het nog gebruiken voor enkele bruggen en steunmuren te maken.
Ik ben ondertussen aan het bekijken welke profielen, plaatjes enz. ik ga nodig hebben om het portaal te kunnen maken.
Ik dacht van de snijplotter te gebruiken om de vormen uit plaat van 0.2 mm uit te snijden en die dan ook te graveren met de snijplotter. Verder wat ronde profielen voor de pilaren en nog enkele andere vormen voor de afwerking. We zien wel.

Citaat van: Kautenbach op 23 oktober 2014, 11:39:08 AM
Heb je trouwens nog die ene kraam gezien met allerlei ramen/deuren ect? ik heb er zelf wat setjes vandaan gehaald, stond rechts achterin (dus totaal andere kant tov Hasselt)

Die heb ik waarschijnlijk gemist, er was ook zoveel te zien, en mijn been en rug begonnen op te spelen, dus iets vroeger naar huis gegaan dan ik voorzien had. Maar ik heb hier nog wat geëtste ramen en deuren liggen van ... dus geen probleem en verder is er nog altijd wel de snijplotter waar ik ondertussen al wat ervaring mee heb om ramen en deuren te maken.

Citaat van: Dirky op 23 oktober 2014, 11:54:04 AM
Ik stuur je een stuk Forex op Dirk! Dat materiaal wordt blijkbaar als de pest gemeden en 'kan zelf geen enkele reden bedenken waarom! Daarin kan je ultrafijn graveren...

Bedankt al om een proefstukje op te sturen. ik ga mijn best doen om er iets mee te maken. (beetje sluikreclame als het lukt  ;))

Citaat van: Dirky op 23 oktober 2014, 12:07:10 PM
De pel gaat er niet af. Ik "prik" door de pel met eender welk scherp voorwerp... graveren zoals in schuimkarton kan niet!

Zeg Dirk wat is het nu, eerst zeg je dat je ultrafijn kan graveren en nu zeg je datje het niet kunt graveren. :-\

Forex kende ik al van op een ander forum, maar nog niet in handen gehad. Hier in de buurt is het enkel te krijgen in grote platen (3m op 1.5m of zo iets) en ik ben er dus verder niet meer naar op zoek gegaan.
Ik wilde wel die grote platen gaan gebruiken om de achtergrond later mee te maken omdat die platen gemakkelijk in een ronde boog te buigen zijn.

Als je dat niet kunt graveren, is het dan meer insnijden dat je moet doen om het steenmotief erin te krijgen.
Nog een vraagje, welke verven gebruik je op die forex, is de normale acryl verf te gebruiken ?

Citaat van: Kautenbach op 23 oktober 2014, 11:39:08 AM
Dirk, in de vuilbak!! niet doen!! zonde want het ziet er goed uit ;D
Te laat !!