Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Kautenbach

lekker constructief bezig Dirk ;) mooi werk

Dirkh

De eerste poging voor de schilder en montage werken, verdorie zo een 402 smd led is klein maar het is gelukt van er 2 draadjes van 0.1mm aan te solderen, en de signalen werken nog ook.
Ik heb even het foto toestel van de zoon in bruikleen dus het moment om een paar degelijke foto's te maken.















En even los op de baan gezet



Het is niet perfect maar voorlopig ben ik nog tevreden. Nu de slagboom zelf nog in wit/rood schilderen en dan kan ik verder beginnen te monteren en testen.

Steam.N

Mooi, Dirk !!!
Fijn prutswerk, knap resultaat  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Toch een heel mooi resultaat. Voor wie niet gewend is aan N zou ik Jean's suikerklontje uitroepen tot standaard vergelijkingsmateriaal...

Bij de definieve opstelling zou ik wel het verkeersbord een heel eind verder van de slagboom plaatsen (hoe ver het in Frankrijk er van af staat/stond weet ik echter niet)

Kautenbach


ERVIN

Knap Dirk , maar zooooo klein , hoe hou je die dingetjes eigenlijk vast als je die wil schilderen?? :o

Dirkh

Citaat van: ERVIN op 29 augustus 2014, 12:40:36 PM
Knap Dirk , maar zooooo klein , hoe hou je die dingetjes eigenlijk vast als je die wil schilderen?? :o

Een pincet doet wonderen, de overweg is hol van binnen, dus pincet erin en dan kan je schilderen, de signalen kan ik vast houden aan de draadjes.

Citaat van: marc goovaerts op 29 augustus 2014, 12:04:13 PM
Toch een heel mooi resultaat. Voor wie niet gewend is aan N zou ik Jean's suikerklontje uitroepen tot standaard vergelijkingsmateriaal...

Bij de definieve opstelling zou ik wel het verkeersbord een heel eind verder van de slagboom plaatsen (hoe ver het in Frankrijk er van af staat/stond weet ik echter niet)

Veel verder kan dat niet, want daar is de hoofd baan.

Bolje

Mooi gedaan.
Modelbouw met grote M in kleine N.
Gaat de beweging nu automatisch?
Vele groeten,
Ronald

marc goovaerts

Citaat van: Dirkh op 29 augustus 2014, 12:51:46 PM
Veel verder kan dat niet, want daar is de hoofd baan.

In Belgiƫ, wanneer zo'n bord op minder dan de theoretische minimumafstand geplaatst moet worden, dan komt er een onderbord (wit op blauw) met 'X m'.
Maar eentje met '5 m' heb ik ook nog nooit gezien. Misschien kan je het eenvoudig weglaten en enkel een andreaskruis plaatsen ?

Dirkh

Marc, in het zuiden gebruiken ze geen andreaskruisen.
Dat bordtje met x meter kan misschien nog net maar zal voor later zijn, eerst de beweging in orde krijgen.

Alle signalen zijn al voorzien van ledjes en hebben een kleurtje gekregen.
Volgende werk, de slagbomen nog van de rode strepen voorzien (gaat ook nog leuk worden) ;)
De servo houders maken en dan mijn oc32 even aansluiten en af regelen.
Ik moet nog wat weerstanden voorzien voor de ledjes en een tijdelijke opstelling maken om alles uit te testen, dus nog werk genoeg voordat alles werkende is. Hopelijk lukt dat vandaag nog, dan kan alles misschien morgen op de baan gemonteerd worden.
Ook moet ik nog een bodemplaat voor de schakelkast maken, die ben ik namelijk vergeten in het 3d ontwerp.
Die kast moet op een betonnen vloertje komen en dat was ik vergeten.
En dan nog wat klein print werk om de pijl op de signalen te maken, en een paar bordjes met snelheidsbeperking voor naast het spoor.

Dirkh

Al een stapje verder, alles gemonteerd en van een laagje verf voorzien. De schakelkast is nu ook voorzien van een betonnen vloertje.

De oogst van deze nammidag.



Volgende stap, het deel onder de baan, servo aandrijving, besturing van de leds en afregelen.

Stieven76

Ziet er goed uit Dirk! Zo'n kleine dingen zeg :)

Dirkh

Deju ,
Ondanks alle testen toch nog een kink in de kabel, letterlijk dan nog ook.
Wanneer de servo de slagbomen naar beneden duwt buigt de visdraad. Als ik het met de hand doe is er geen probleem maar dan is de beweging meer recht.
Waarschijnlijk doordat de servo niet een rechte beweging maakt maar een kleine circel buigt de visdraad.
Eens een nachtje over slapen om een oplossing te vinden. Ik zal een manier moeten zoeken om de circel beweging om te zetten in een rechte beweging of een lineare servo gebruiken.

Bolje

Citaat van: Dirkh op 29 augustus 2014, 23:40:32 PM
Eens een nachtje over slapen om een oplossing te vinden. Ik zal een manier moeten zoeken om de circel beweging om te zetten in een rechte beweging of een lineare servo gebruiken.
Misschien een scharnierpunt gebruiken.
Rechtlijnig tot aan het scharnierpunt, dan onder een hoek tot aan de servo.
Vele groeten,
Ronald

Dirkh

Oef, eindelijk begint het wat te vlotten.

met wat styreen een opstelling gemaakt om de servo beweging om te zetten in een rechte beweging :





en zo ziet de overweg eruit gemonteerd op een teststuk



en dan nu het filmpje,  http://youtu.be/l3pE2uMDnYA

er zit nog een kleine bibber in, maar dat licht aan de servo, misschien met een duurdere servo dat het nog beter kan.