Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Modelbaan Moustiers nieuwe poging

Hallo, na vele jaren heb ik het baanplan van modelbaan Moustiers terug boven gehaald om dit aan te passen aan de nieuwe situatie.
Door omstandigheden is het niet meer mogelijk voor mij om onder de baan te werken of veel te bukken dus moest het schaduwstation een nieuwe plaats krijgen. Het originele plan is dus naar de prullenbak verwezen en we starten volledig opnieuw.

De opzet is om in segmenten of modules te werken die ik gemakkelijk kan verplaatsen loskoppelen en die nog hanteerbaar zijn om op de zijkant te leggen om onderaan te kunnen werken.

Ik heb wel de luxe van een grote ruimte ter beschikking te hebben om de baan op te bouwen. Er is maar een beperking opgelegd door het vrouwtje, nl. de ruimte voor het raam moet vrij blijven (gearceerde deel). Nog een beperking, de doorgangen zouden zeker 70 - 90cm moeten blijven. (toekomst gericht denken noemen ze dat dan)

Het is niet mijn bedoeling om een bestaand station na te bouwen maar ik heb wel inspiratie gevonden in het station van puget-theniers op de lijn nice-dinge, ook wel bekend als train des pignes.

De bedoeling is om een mix van nieuw en oud materiaal op de baan te laten rijden zoals ook gedeeltelijk op de lijn nice - dinge gebeurt.
De besturing gaat gebeuren dmv een dinamo systeem ism koploper. Al mijn locomotieven zijn nog analoog en voorlopig plan ik nog niet van deze om te bouwen. Aanzien het dinamo systeem ook DCC kan uitsturen ipv PWM kan ik later nog overschakelen naar digitale locs.

De verschillende printen zijn ondertussen in een oude pc behuizing ingebouwd waarvan ook de voeding nog gebruikt wordt als voeding voor de servo's en de verlichting. De railspanning komt van en IPM .
Het systeem bestaat uit ene RM-H, 2 x TM-H , 1 OM16 , 1  OM32 en 1 OC32 voor het ogenblik, de OC32 wordt onder de baan nabij het station gemonteerd.



Het baanplan.



Enkel foto's om een idee te geven van het landschap dat ik zou willen nabootsen.



Voor het dorpje heb ik inspiratie gevonden in het dorpje moustier-saint-marie



Ondertussen ben ik begonnen met de bouw van de verschillende modules.
De eerste module begint stilaan vorm te krijgen.




Later komt er nog een achtergrond bij maar eerst maar wat bouwen.

Dirk

Steam.N

Veelbelovend, Dirk.
Ik wordt alweer een draadje om te volgen ! (en ga ik doen, natuurlijk  ;) )
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Dat belooft een mooie baan te worden. Niet veel huisjes, maar héél veel bomen.

Stieven76

Goed begonnen. Ga ik zeker volgen.
veel plezier.  ;)

Koen

@Dirk,

Prachtige streek. Daar zijn we tijdens de vakantie nog voorbij gereden. Zalige streek. Daar kan ik met volle teugen van genieten  :).
Trouwens een zeer dankbare omgeving om door geïnspireerd te geraken (zowel op modelbouw vlak als op muzikaal vlak).
Het begin ziet er al veel belovend uit. Ik denk dat het een mooi maar geen gemakkelijk onderwerp is.  Ik ga jou draadje zeker volgen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

Mooi mooi , en ook aangestuurd door Dinamo.  :)
Groetjes.
Claudio.

railrunner

Mooi projectje Dirk, ga ik wel volgen.

Mooi en eenvoudig baanconcept, schaduwstation, stationnetje met beetje rangeermogelijkheden, klein paradestuk, en een mooi landschap, meer moet dat eigenlijk niet zijn.  Ik hoop dat je regelmatig eens zoekt op franse N-modelbouwsites, want die hebben veel scenery die op je baan niet zullen misstaan... 

Alvast een mooi begin met dat zaagwerk, dat ziet er al heel kwalitatief uit, hopelijk is dit de aanzet voor de rest van de baan.  Zie dat je de techniek van realistische bomen en struiken onder de knie hebt, want dat bepaald o.a. de 'grandeur' van je baan!

Dinamo systeem is mij onbekend (ben dan ook een analoog rijder ipv digitaal, maar ik zou graag de stap naar digitaal wel willen zetten, maar zie even de bomen door het bos niet).  Dus ik hoop dat ik er meer te weten over mag komen in dit draadje.

Succes!

Dirkh

Hoi allemaal,

wat een reacties, leuk om te zien dat er zoveel N rijders zijn.

@Marc, veel bomen dat wel , het gaat een hele productielijn worden om alle bomen en struiken te maken. Ik moet nog eerst op zoek naar de nodige foto's en documentatie over de bomen die in die streek voorkomen om het een beetje realistisch te houden. Moet nog wel even een snel cursus realistiche bomen maken gaan zoeken. Maar op het web vind ik wel genoeg manieren , alleen even zelf uitproberen wat voor mij de beste manier gaat worden.

@koen, prachtige streek , zeker de george du verdon is de moeite waard om te bezoeken. Spijtig genoeg ben ik niet langs puget theniers gepasseerd toen we daar op vakantie waren. Maar die trip staat wel op de planning voor een van de jaren.
Van het station zijn er eigenlijk maar een beperkt aantal foto's te vinden op het web. Dus om het station verder te documenteren zal ik een tripje naar ginder moeten doen. (Leuke reden om een reisje te plannen)
Ik ben nog op zoek naar het boek van José Banaudo, Le siècle du train des Pignes : Réseau d'intérêt général des Alpes, Breil-sur-Roya, Ed. du Cabri, coll. « Histoire des Chemins de fer de Provence », 1991, 24 x 32 cm, album relié, 320 p. (ISBN 2-903310-90-4) : 1000 photos NB, schémas, plans, horaires.

@railrunner, Het Dinamo systeem is ontwikkeld door Leon van perlo en wordt ook gebruikt in miniworld rotterdam.
Om er goed mee overweg te kunnen moet je een beetje electronica kennis hebben. Zelf heb ik met 2 TM-H kaarten (elk 8 blokuitgangen) uiteindelijk door gebruik te maken van wat relais kan ik 28 blokken aan te sturen.
De beperking is dat voor het ogenblik enkel koploper, itrain en rocrail met dinamo kunnen werken. Maar er zitten zeer handige uitbreidingen bij vooral de OC32 kaart, kan 32 servo's sturen, motoren met PWM, led , lampjes enz.. Alles is zelf te programeren . Voor meer info kijk eens op http://www.vpeb.nl/ voor meer uitleg.

Ik kan je altijd op weg helpen met het dinamo systeem, zelf werk ik er al vanaf 2009 mee , toen moest je nog alles zelf monteren, nu kan je via pitcomm de modules volledig bestukt bestellen.

En o ja ik volg ook passief het forum le-forum-du-n.forumotions.net/‎

Dirk

Kautenbach

ziet er alvast erg goed uit en een indrukwekkend thema, en modulair, goed bezig ;)

Steam.N

Interessant, Dirk:  een ervaren Dinamo gebruiker.
Het systeem heeft me gecharmeerd, omdat het mogelijk maakt om zowel digitaal als analoog te werken (en al mijn locs zijn voorlopig nog analoog).

Als het zo ver komt, dat ik een baan heb waar een goeie sturing vereist is, klop ik eens bij je aan !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

C.B.

Ik werk er dus ook mee , in combinatie met iTrain.

Ik heb alles via Frans Staal en pitcomm aangeschaft en niet als bouwpakket.

Het systeem kan dus zowel analoge Loks als digitale Loks door elkaar laten rijden.
(is wel per blok : ofwel analoog of digitaal - niet beide gelijktijdig in een blok)

Vermits het een blok gestuurd systeem is , mag ik ook zoveel keerlussen leggen als ik wil , ik moet niets voorzien tegen kortsluitingen (2 rail) - enkel wat isolatie aan de spoorverbindingen)

Ook worden de seinen en wissels vanuit het systeem gestuurd , dus moet ik ook geen decoders plaatsen onder de baan.
Enkel wat elektronica printjes die aan het systeem hangen.

Trouwens , heeft ook in MSM gestaan als reportage. (ben het nummer kwijt , maar was met de cover met de HLE28 in model erop.)

Is alleen niet geschikt voor Marklin.
Groetjes.
Claudio.

PeterVG

Fijn om hier een nieuw verhaallijntje te zien ontstaan rond een boeiend onderwerp zoals de spoorlijn Nice - Digne.
Al lijkt het mij vreemd om voor schaal N te kiezen voor dit project. Een smalspoorlijn in deze schaal lijkt me niet vanzelfsprekend. Bestaat er rollend materiaal van de chemin de fer de Provence in deze schaal? Je meld zelf dat je veel ruimte ter beschikking hebt. Dan zou ikzelf zeker kiezen voor schaal HO er komt meteen een gamma van Franse artisanale producenten ter beschikking. Wat dat raam in je hobbyruimte betreft, dat hoeft toch geen belemmering te zijn. Een groot uitneembaar viaduct op deze plaats lijkt mij zeker een optie om de vrede in huis te bewaren.



Motorwagen X301 van de chemin de fer du Provence zoals ik hem kon fotograferen in Plan Du Var op 12 juni 2009.

Dirkh

@Peter,

Het is niet de bedoeling om  de lijn nice dinge na te bootsen ik heb er enkel inspiratie oogedaan.
De lijn nice dinge is een smalspoorlijn op mijn modelbaan gebruik ik gewoon spoor. De keuze voor schaal n is er gekomen doordat ik reeds een uitgebreide verzameling n materiaal heb alsook de sporen en wissels.

Ik heb getwijfeld om over te schakelen naar HOe of HOm. Maar als ik dan het aanbod rijdend materiaal bekijk gaan de kosten wat te groot uitvallen.

Modelbaan moustier  s een fantasiebaan enkel gebaseerd op die lijn..

De keuze voor de vrijstande baan is er ook gekomen door lichamelijke beperkingen en de vooruitzichten dat mijn toestand nog zou kunnen verergeren. Het zou zonde zijn zo een project te starten en dan na enkele jaren  constateren dat ik niet merr aan de baan kan verderwerken.

Dirk

railrunner

Dinamo,

Ziet er interessant uit, maar wel een hele boterham.  We zullen daarvoor eens wat tijd uittrekken.