Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

#45
Hoi allemaal,

ik had me eerst gebaseerd op volgende foto van miniatuur wonderland :



Dan ben ik verder gaan zoeken en vond volgende foto van de baan nice - tende , Tunnel de Scarassoui
:
Hier is duidelijk te zien dat de ingang wel rond is bovenaan



op de fiche van de site : http://www.tunnels-ferroviaires.org/tu06/06062.9.pdf , is duidelijk te zien dat de ingang bovenaan rond is.

Op de lijn Nice - dinge zijn de tunnel ingangen wel eenvoudiger uitgevoerd dan op de lijn nice - tende. Er zitten duidelijk minder versieringen op.

Voor diegene die intresse hebben in franse tunnels, veel info over franse tunnels is te vinden op volgende site :
http://carto.tunnels-ferroviaires.org/

voor elke tunnel is bijna een fiche gemaakt met fotos indien voorhanden.


Dirk

Dirkh

Nog een opmerking,

op de lijn nice - dinge heb ik ook nog volgende galerij gevonden aan de Tunnel de Méailles, die is volledig gesloten. (gemakkelijker te maken maar niet zo mooi voor de modelbaan)

http://www.tunnels-ferroviaires.org/tu04/04115.1.pdf

Dirk

Dirkh

Vandaag een dagje steentjes krassen. De tunnel galerij is nu bijna af.
De hoek moet nog bijgewerkt worden en het dak heeft ook nog wat werk nodig.
Om een zicht te krijgen van het effect heb ik alles eens los op de baan gezet. De steunmuur moet nog een beetje bijgesneden worden om volledig aan de ingang van de galerij aan te passen.





Morgen verder , de laatste aanpassingen en dan een kleurtje geven, benieuwd wat dan het resultaat gaat zijn.
Pluimkarton is toch leuk om mee te werken eens je het juiste merk en soort gevonden hebt. Enkel de 3 mm is wat moeilijker te pellen, die durft al eens te breken.

Ik merk net ook op de foto dat ik een vijs van de zijkant ben vergeten te verzinken, dat is ook nog een werkje voor morgen.

Dirk

Dirky

je werk is mooi Dirk maar toch graag een opmerking. De bogen lijken me niet realistisch door het ontbreken van een steenboog. Zoals jij het nu gekrast hebt zou in 't echt de muur gewoon uit elkaar vallen openingen. Zie ook op de foto van MWL...

Dirkh

Hoi naamgenoot,

Je hebt gelijk, bij de ingang heb ik reeds een boog voorzien die is wel niet duidelijk op de foto. De boog is daar 3 mm dik, ongeveer 50 cm in realiteit.
Morgen als de lijm droog is eens kijken of ik die fout nog kan rechtzetten, anders wordt het een nieuwe zijkant maken.

Dirk

Dirkh

Vandaag geprobeerd de galerij zijwand bij te werken. Afwachten wat het gaat zeggen na het verven maar voor het ogenblik ziet het er nog redelijk goed uit. De bogen zijn nu voorzien van een steenboog ter ondersteuning.







Ik vraag mij alleen af hoe de bovenkant af te werken, ik heb nog geen foto gevonden van de bovenkant van zo een tunel galerij. Ik veronderstel gewoon een betonplaat of zo iets.
Straks de muren al eens voorzien van een grondlaagje.Met de hoek vooraan  ben ik nog niet helemaal gelukkig, ik ga eerst kijken na het verven hoe het eruit ziet anders beginnen we maar opnieuw. Hoeken maken is nog niet mijn sterkske kant.

Voor het volgende projectje de ruine op de berg moet ik die techniek onder de knie krijgen want dat zullen meer hoeken worden.

Dirk

Dirkh

Ik vrees dat ik de hele galerij terug ga maken, volgens mij ben ik te enthousiast geweest met het inkerven van de stenen voor schaal N.
Als ik een proefstukje schilder vind ik het maar zus en zo, daarom ook eens een testje aan het doen geweest voor de ruïne en deze heb ik met een klein buisje dat ik in vorm heb geplooid en bijgevijld gestempeld.



rechts op het proefstukje bovenaan zo ongeveer als hoe ik het tunnel portaal heb gemaakt.
Daaronder nog een ruwere versie.
Links dan een proefstukje voor de ruïne gestempeld met het buisje. (uit de losse hand, bij de ruïne zelf zal ik wel de stenen beter uitlijnen en gelijkmatiger indrukken). Enkel het bovenste stuk is van belang, de andere stukken zijn nog probeersletjes maar die komen al helemaal niet in aanmerking.

Ook de kleuren komen nog niet helemaal uit, het zou ergens graniet of zo moeten worden maar geen idee welke kleuren ik daar best voor gebruik. Het schilderen van het pluimkarton vereist blijkbaar een andere techniek dan de plastieken bruggen.

Wat denken jullie, terug beginnen of doorgaan met het portaal zoals het nu is? En welke methode zou ik best gebruiken om realistische kleuren te krijgen. Het thema situeert zich in het zuiden van Frankrijk.

Dirk

Dirkh

Na een nacht slapen besloten van opnieuw te beginnen.
Morgens eens kijken of ze ook schuimkarton van 10 mm in voorraad hebben. Nu heb ik twee platen van 5 mm tegen elkaar gelijmt wat resulteert in een harde lijmnaad die steeds zichtbaar blijft. Ook de hoek is niet zoals ik wil. Verder wil ik de steunpilaren ook schuin uitvoeren zoals op de foto te zien is. De stenen moeten ook fijner.

Ik zou eens de verschillende nummers van MSM met de artikelen werken met pluimkarton moeten opzoeken en dan op het kerstlijstje zetten.

Dus als iemand een niet afgewerkte tunnelgalerij van 25 cm wil hebben, die kan ze komen halen.

Maar deze namiddag eerst een kerstmarkt je meepikkien.

Steam.N

Goede (en begrijpelijk moeilijke) beslissing, denk ik.
Beter nú doorbijten, dan achteraf telkens te moeten zeggen : "het is nét niet goed ..."

Succes !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

als je dr niet tevreden over bent > goed besluit

ik vindt het resultaat tot nu toe echt wel goed hoor!!! ;) helemaal weer voor die schaal, als je Jean's suikerklontje ernaast zet..

TBCédric

Ik vindt, net zoals wim zei, het ook zeer goed geslaagd. Ik vindt het onbeschilderd zeer mooi maar met de juiste kleuren en washes kan je er wel een nog mooier dingetje van maken!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirkh

Vandaag had ik last van een kater !!; Niet van die kerstmarkt maar mijn normaal brave vriend.
Ga je even beneden een tasje koffie drinken en kom je terug op de hobbykamer en vindt je dit :



Normaal blijft hij rustig in de mand liggen maar een warme lamp kon hij vandaag niet weerstaan.
Gelukkig geen brokken gemaakt en na een kleine worsteling kon ik dan verder werken.

Het voorlopige resultaat van tunnel galerij versie 2 :




Steam.N

Ondanks je kater ziet het resultaat er erg goed uit, Dirk !
Goe bezig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Dirk, mooie galerij.  Heb je de steentje gekrast in architectenkarton, waarvan je langs één zijde het karton hebt verwijderd?  Of heb je een andere methode gebruikt?

Dirkh

Jim,
De steentjes zijn gekrast in architectenkarton, wel langs beide zijden het karton verwijderd.
Er komt nog een dak op dat voor de stevigheid moet dienen. Ik heb het karton langs beide zijden verwijderd omdat je anders randen krijgt aan de verschillende bogen.

Vind deze versie beter dan de vorige, de hoek wordt nog bijgewerkt als alles gemonteerd is.