Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Kautenbach

hele mooie beelden, als ik ooit een smalspoor baan zou bouwen dan een meterspoor baan in de Franse bergen, geweldig inspiratievol dit ;)

Michael

Dag Dirkh, leuk draadje ik ben voortaan ook een volger.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Frank_N

#32
Leuk draadje Dirk 8)
Wat Rail away betreft worden vaak fraaie beelden vertoond, maar slechts weinig of geen informatie over de treinen of het spoor verteld. De filmkes werden ingekocht door de Nederlandse EO.


`als ik ooit een smalspoor baan zou bouwen......

At Wim, kijk eens naar de Festiniog railway  http://en.wikipedia.org/wiki/Festiniog_and_Blaenau_Railway  te Wales 8) Smaller dan meterspoor, om precies te zijn 597 mm, maar wel errug fraai ;)
Groet van Frank

Dirkh

Vandaag niet zoveel gedaan. wat verder geprutst aan die bruggen.
Hellemaal goed vind ik ze nog niet maar het begint er al op te trekken.

Voor de schilderwerken :


Na de schilder werken, de voorste brug moet nog verder behandeld worden. Nu op de foto zie ik ook nog wat fouten in de verf, had ik niet gezien bij het schilderen, zo een dichtbij opname geeft wel alle fouten weer.


Ik vind wel dat de foto niet het correcte beeld weergeeft, op de baan zijn de voegen donkerder en is de brug ook niet zo licht.
Zal eens een cursus fotografie moeten gaan volgen denk ik.

De voorste brug heb ik verbreed van 2.5cm naar 4 cm. die staat nog in de grondverf en moet nog een nabehandeling krijgen.



Nog een foto, die is al wat beter



Ik heb nog veel te leren, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij.

Dirk

Steam.N

Niet goed, Dirk?  Wat is daar verkeerd aan, aan die brug?
Het hongert misschien naar de eerste verflaag, maar de stenen zijn mooi gevormd, en sluiten prima aan met de zijkanten (was eerder nog niet het geval).

Lustig voortdoen, zou ik zeggen !
Je bent erg goed bezig  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 06 december 2013, 23:16:15 PM
Lustig voortdoen, zou ik zeggen !
Je bent erg goed bezig  ;)
Bedankt Jean  dat doet deugd zo een opmerking krijgen van jou.

Dirk

Jan Beveren

Dag Dirk,



Wat jij maakt .... echt chique. Meer kan ik daar niet van zeggen. Ik blijf het draadje dan ook volgen.



groeten van Jan Beveren

Kautenbach

.. niet goed, een i teveel hoor, tís erg goed geslaagd, zeker als je de schaal erbij in ogenschouw neemt, voeg is donker maar kan prima toch? ;) vooral doorgaan zo

Dirkh

Nog verder gewerkt aan de tweede brug. Het wegdek krijgt later een defenitieve kleur samen met de wegen om kleurverschillen te vermijden. Wel had ik vandaag gezelschap van een aandachtige toezichter.



Zijn scherpe ogen wijzen me steeds op de kleinste foutjes.  ;) Alhoewel hij vandaag een beetje moe eruit ziet.

Dan nu de bruggen :







Ik ga ze voorlopig zo laten en later nog wel verder vervuilen en voorzien van een railing.

Nu eerst op naar een volgend projectje, de tunnelingang op de eerste module. Eerst eens in de rommel doos gaan kijken met hat afbraak materiaal en ja hoor er zit nog een tunnelingang in. (ook weer 40 jaar oud).



Nu merk ik op dat ik het landschap nog moet gaan aanpassen , de berg gaat anders te steil zijn.
Eerst was gepland van een tunnelgallerij op die plaats te maken, maar ik weet voor het ogenblik niet hoe eraan te beginnen.
Ik dacht van die te maken met styrodur maar het uitsnijden van de bogen is niet zo gemakkelijk. Daar zal ik nog eens een nachtje over slapen.

Dirk

Dirkh

Vandaag even een testje gemaakt om te kijken of een tunnel galerij wel past in het landschap.
Om een zicht te krijgen heb ik snel uit styrodur een steunmuur en tunnel portaal gemaakt en van een laagje verf voorzien. De zijkant is uit papier gesneden, die ook uit styrodur maken duurde te lang.
De afmetingen en vorm van het tunnelportaal zijn niet correct, maar alles is snel uit de losse hand gemaakt. Het is tenslotte maar een test stukje.
Nog even een oud lokje en wagonnetje bovengehaald en erbij geplaatst voor de foto.



ofwel moet ik achteraan een extra stuk muur voorzien en alles wat naar voor schuiven, ofwel een boog weglaten van de galerij en vervangen door een stukje muur. Zo zie je maar als je landschap inplant klopt het nog steeds niet volledig.

Voor de aansluiting van de verschillende delen ga ik ook nog een oplossing moeten zoeken, nu valt de overgang tussen de steunmuur en het portaal nog teveel op. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede methode om die galerij te maken, styrodur zou eventueel gaan naar om de bogen mooi uitgesneden te krijgen is niet zo gemakkelijk.

Misschien moet ik eens op zoek gaan naar pluimkarton van 10 mm en daarmee proberen. Jammer dat er in Herentals geen modelbouw winkel meer is en ik naar Antwerpen of zo moet rijden om nog materiaal te vinden.

Dirk

Gerolf

Zo'n "gaanderij" is zeker verantwoord op die plaats, maar dan moet je ingang wel aangepast zijn.µ

Volledige zelfbouw is nodig, pluimkarton zeker geschikt.
Is er ook geen kunstenaars-benodigdheden-winkel in Herentals?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Hoi Gerolf,
Ik  ben net vandaag in de locale kunstschilder winkel binnen geweest en samen met de vriendelijke dame op zoek gegaan naar het juiste pluimcarton. Uiteindelijk heb ik er kappa line pluimcarton van 5 en 3 mm gevonden.
De eerste test om het te vilen ;)  is positef.
Ik heb er ook een paspartoe snijder meegenomen waarmee je zowel op 90 als op 45 graden door het pluimcarton kan snijden.
Deze namiddag ga ik ermee aan de slag, eerst nog wat mallen uit teken papier maken om de juiste afmetingen te bekomen.

Wat bedoel je eigenlijk met  de ingang moet wel aangepast zijn?

Dirk

Gerolf

De huidige tunnelingang vertoond een boog, zoals die bij een geboorde/gegraven tunnelpijp.
In het gaanderij-gedeelte gebruikt men bij mijn weten een andere bouwtechniek.

Je tunnelingang lijkt me wel recycleerbaar voor het deel waar de "echte" tunnel begint.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Een galerij is een konstruktie die bij de berg (bij)gebouwd is om het spoor van lawines(sneeuw/stenen) te vrijwaren.
Het plafond binnenin is meestal plat horizontaal,betonnen balken/platen enz...


Stieven76