Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

sporenplan

Gestart door bruureke, 19 november 2013, 18:02:50 PM

bruureke

Hallo iedereen

Direct nieuw maar ben de laatste dagen al druk bezig geweest met men eerste sporenplannen in SCARM. Voorlopig ben ik al tevreden, de link toont het bovenste niveau dat boven het schaduwgedeelte moet komen. HO in C-rail, tijdperk V -VI industriele omgeving maar ga toch ook een station en klein dorp erin wegwerken. bedoeling is dat het blauwe gedeelte een brug wordt en de rest vlak blijft. Ik zou zegge, schiet maar  8)





mnieuwlaet

Blauw is gelijk wel lange brug... Of is het meer
een verhoogde spoorberm met bruggen over kruisende
sporen? Anders lijkt het Me een leuk plan met mogelijkheden.
komt er een scheiding, achtergrond in het midden?

ERVIN

Ik zou aan de onderkant van je plan dubbelspoor behouden , nu ga je naar één spoor , je kan dat doen door de twee doodlopende te verbinden met het blauwe gedeelte.
Ook aan de linkerkant hetzelfde verhaal , haal dat enkelspoor daar weg en maak er een dubbelspoor van , dan moeten je treinen niet in volle baan over een engelse wissel kruisen en kunnen ze gewoon doorrijden.

bruureke

Het blauwe gedeelte moet idd over die 2 rode komen, en mag wel enige lengte hebben, zo krijg ik de kans om er een weg onder te laten lopen voor vracht en gewoon autoverkeer. Het dubbelspoor aan de linkse kant gaat moeilijk worden want daar komt nog een klimspiraal, en rechts dubbelspoor behouden kreeg ik niet klaar (althans met C rail toch niet)  volgend, het onderste gedeelte van de baan ongeveer -22cm, zeker niet mooi symmetrisch maar het is toch uit het zicht. er valt mss wel meer mee te doen, maar het komt niet altijd even goed uit.


OlivierV

Maarten dat lijkt mij een heel erg vreemd schaduwstation waarbij de beschikbare ruimte niet echt goed benut is voor het stallen van treinen. Ook zie ik heel veel scherpe bochten.

Ik zou zeggen stap af van je C-rails en gebruik K-rail in flexrail, heb je alle vrijheid die je je maar wensen kan. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

Ik begrijp dat je niet echt "realistisch" wil gaan bouwen en eerder een "speel-terrein" wilt, alle respect daarvoor, maar toch zou ik hier en daar afstappen van het haakse gedoe. Een wir-war van zeer veel sporen op een beperkt oppervlak kan best echt lijken als niet alles onder 90° moet gebeuren...

Veel succes!

bruureke

Nu heb ik het schaduwgedeelte eens anders gemaakt, afgaande dat ik toch c rail ga gebruiken (voorlopige keuze) minder druk en volgens mij toch genoeg plaats.

DIORAMABOUWER

Ik zou toch ook voor flex-rail gaan met zo veel ruimte(ben wel een beetje jaloers van zo veel ruimte  ;)) en veel minder spoor gaan leggen,heb vroeger ook die fout gemaakt maar vroeger waren er niet zo veel communicatie mogelijkheden zoals dit forum,veel succes
Diorama's: museumlijn 62, de oostmolen, duinhelm.
Modelbanen:HALTE STRAND, STATIE GHISTEL ANNO 1942

OlivierV

Je opstelspoortjes zijn wel wat aan de korte kant, ik weet niet of je met lange treinen wil gaan rijden uiteraard ....

Bedoeling van een schaduwstation is dat er zoveel mogelijk nuttig gebruik wordt gemaakt van de ruimte om treinen te stockeren, dus het kan nog wel wat beter.

Ik wil je uiteraard niet afschrikken. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Een sporenplan ontwerpen met zulke specifieke tekenprogramma's is geen goed idee, tenzij om je uiteindelijke plan "netjes" te tekenen.
Potlood, papier en gom zijn de eerste middelen, en daarvoor een wensenlijstje.

http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm is een korte samenvatting van een artikel dat ik ooit voor MSM schreef.
Het beschrijft een algemene stap-voor-stap om tot een sporenplan te komen.

Wat je plan zelf betreft:
- schaduwstations moeten inderdaad een pak groter - zodat je langere treinen kan "opbergen"
- ik zie nogal wat overbodige wissels, en "gewrongen" situaties.
- van dubbel- naar enkelspoor gaan veroorzaakt files ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

De reden waarom ik direct op pc ben beginnen tekenen was omdat ik in het verleden met papier, potlood en schaallat telkens te groot uitkwam, en meestal mezelf overschatte. De boogstralen en dergelijke zitten allemaal al verwerkt in de software dus dat vind ik pakken handiger en de plannen die ik laat zien zijn de eerste en zullen zeker niet de definitieve worden. Ik lees hier wel dat sommige meer sporen zouden leggen en andere dan weer niet, ik wil zeker geen overkill aan spoor bekomen. Heb ook weer heel wat gelezen (ziekteverlof) over de K rail, en ben toch aan het keren precies. K rail is idd veel uitgebreider in gebruik, maar ik lees ook over soldeerproblemen, nu ik ben zelf een technieker en toch wel een handige en schrikt me dat niet af maar is het nu echt zo moeilijk?? RVS heet genoeg en juiste vloeimiddel...... Ook klimspiralen verwerken is toch lastiger dan ik dacht, sommige toveren daar wel mee precies, nu is het voor mij dikwijls gemakkelijker eens ik praktisch met iets begin om dan tot een oplossing te komen. in ieder geval wordt het alsmaar leuker om er mee bezig te zijn al ligt er nog niks :)

TBCédric

je kan ok bv het zichtbare gedeelte met k-rails doen zodat je een natuurlijkere omloop hebt en op de klimspiralen en schaduwstation kan je C-rails gebruiken.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Maarten, op je zichtbare niveau geldt: Less is in de meeste gevallen more, schaduwstation is dat omgekeerd, al moet je jezelf niet in onnozele situaties gooien.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bruureke

Nog eens aan het prullen geslagen, nu gewerkt met K rails, alhoewel ik in het schaduwgedeelte mijn oude rails wel wil gaan gebruiken, het rode gedeelte is het 0 niveau, het blauwe betekent stijgen en dalen naar een verhoogde spoorberm die bij het  het groene deel op hoogste punt is, (achterste gedeelte eventueel achter een wandje plaatsen) zodat de rode sporen en ook gewone wegen hieronder kunnen lopen.

De zwarte uiteindes lopen naar de spiralen en dus naar het niveau -1 (-22cm), mss nog iets te veel spoor in de bovenbouw en weinig om te rangeren, still working.......



mnieuwlaet

Ik heb een modulebak met k-rails, ging vlot om te solderen.
gewoon even met vijltje gebruiken tot het te solderen stukje naakt staat en het
ging bijna vanzelf  ;D
PS. Zelfs al maak je honderd plannen eens je begint veranderd er altijd wel iets of meer of veel bij sommigen. Goed idee en duidelijk plan met wenslijst vr jezelf en sint is al half gewonnen.