Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Draaischijf behouden of niet ?

Gestart door Fretbol, 08 maart 2006, 16:58:42 PM

Fretbol

Hallo,

Na lang twijfelen ben ik deze week met de afbraak van de huidige modelbaan begonnen, er is dus geen weg terug meer ;)

Vandaag heb ik het locdepot met de draaischijf afgebroken en nu vroeg ik me af of ik deze draaischijf zou behouden in mijn nieuwe modelbaan? Ik heb een draaischijf altijd een aantrekkelijk onderdeel gevonden op een modelbaan maar volgens mij valt dit niet echt te combineren met een moderne belgische modelbaan. Een stoomdepot met belgische stomers kan altijd natuurlijk, maar ik bezit geen enkele belgische stoomloc en mijn nieuwe modelbaan zou in elk geval hedendaags moeten worden.

Ik ben er in elk geval nog niet helemaal uit ...

Mvg,

Anthony ;)

laurens66

Aangezien je een draaischijf mooi vind, kun je mischien wel boverleiding er op bouwen en dan wat moderner maken, volgens mij kan zoiets wel maar of het er echt mooi uitziet weet ik niet.

Kedeng Kedeng

ik zou hem houden,
het is zo lijk maxim zegt
begin een treinmuseum, dat ga ik ook doen.

Tom

Ik zou de draaischijf houden, en zeker als je hem mooi vind.
Maak een Belgische modelbaan met een depot waarin op jouw baan de NMBS haar museum materiaal opstelt, iets dat in grootbedrijf jammer genoeg ontbreekt.
Je baan naar groot voorbeeld laten inspireren is goed, maar fantasie moet kunnen.
En het is niet omdat je nu geen Belgische stomers hebt, dat je er later geen zal hebben.
Binnen enkele jaren zal je dan spijt hebben dat je geen draaischijf hebt modelbaan.
Tom

janjozef

Tja maar een draaischijf voor belgische museumstomers en van de NMBS gij hebt wel heel veel verbeelding Tom.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

n/a

Anthony,

De elementaire vraag is of je je zult gaan ergeren aan een draaischijf op een hedendaagse baan danwel hoe hard je hem zult missen.
Een dilemma dat niemand voor u kan oplossen vrees ik.

n/a

Een draaischijf kan zeker wel op een moderne Belgische baan hoor. In Kinkempois staat er bvb nog altijd eentje, net als bvb in Gouvy.
Of beide nog werken weet ik niet, maar het zou kunnen, bvb om museumstomers om te keren.

grtz.

Tom

citaat:
Geplaatst door janjozef

Tja maar een draaischijf voor belgische museumstomers en van de NMBS gij hebt wel heel veel verbeelding Tom.

Jan

Het was maar een idee.
Ik vind dat zoiets op je zolder moet kunnen als je modelbaan niet specifiek iets uit de werklijkheid moet uibeelden.
Denk maar aan een soort van Leuven in model.
Tom

mark7758

Wat werkt en niet werkt.
Montzen. Berijdbaar en in dienst. (Zelden)
Gouvy.   Buiten dienst en toeleidende spoor weggehaald.
Kinkempois. Berijdbaar en in dienst. (Zelden)
Stockem. Berijdbaar en in dienst. (Zelden)

Dit is alles wat in de zuidhoek nog aanwezig is.
(En voor de liefhebbers Luxemburg stad heeft er nog 2 naast elkaar en beide in dienst.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Fretbol

Het zal van de plaats afhangen denk ik ... als ik het depot genoeg ruimte kan geven in het nieuwe sporenplan zal ik ze waarschijnlijk wel behouden, is er geen plaats genoeg dan moet ze eruit. Ik wil in elk geval ditmaal geen moeilijk bereikbare plaatsen hebben en zo'n draaischijf met bijhorende sporen neemt toch serieus wat plaats in

Anthony [;)]

mark7758

Als je foto's zoekt van die draaischijven mail dan maar.
Ik zal dan eens kijken wat ik heb.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door mark7758

Als je foto's zoekt van die draaischijven mail dan maar.
Ik zal dan eens kijken wat ik heb.

Daar wil ik ook wel foto's van, Marc!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Zoals ook de anderen reeds zegden: Ik zou die draaischijf bijhouden. Verkopen kan je later nog altijd. Ondanks het feit dat ik mijn baan aan het verbouwen ben naar Belgisch voorbeeld, heb ik op een apart stuk van mijn baan, dat door een enkel spoor verbonden is met de rest toch nog mijn draaischijf, met bijbehorende 24 sporige (Pola) lokloods en volledige bekoling van Bochmann en Kochendorfer. Hierop staan buiten mijn verzameling Duitse stomers, ook mijn Belgische. Als ekskuus (zo ik er een nodig heb) zeg ik dat het naar het voorbeeld van Herbesthal (Belgie) is. Daar stonden ook Belgische en Duitse loks onder elkaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

mark7758

Ik zal er een paar uitzoeken en vanavond plaatsen.
En anders moet ik maar eens een CDje bakken. Ik neem aan dat ik nog veel meer heb dat jij wilt zien.[;)]
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

mark7758

Hier de beloofde plaatjes.




De draaischijf van Montzen.


De draaischijf van Kinkempois.







En als laatste de Draaischijf van Gouvy. Reeds buitendienst.
De draaischijf van Stockem heb ik op dia en om alleen die even in te scannen heb ik nu geen zin meer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.