Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lux railreinigingswagens

Gestart door 59erke, 16 november 2013, 13:55:24 PM

59erke

Hallo forumleden,

Om onze rails proper te houden kennen we allemaal de railstofzuiger van tomix en de diverse wagentjes met vilt of schuurblokje van fleischman, minitrix,...

Nu heb ik op internet iets gevonden van het merk Lux, deze hebben een railslijpwagen (vergelijkbaar met deze van centerline veronderstel ik) en een railstofzuiger.

http://www.oude-station.nl/lux_railreinigers.htm

Heeft iemand hier ervaringen mee, zowel de slijper als de stofzuiger of wat is jullie mening van deze produkten ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bellejt

Ho zijn ze  super.Ben momenteel een 2de volledig stel aan het samenstellen voor mijn Ho baan.

Michiel

De slijpwagen van Centerline is passief: een rol dat los over de sporen rolt. Lux  heeft een actieve rol, dat aangedreven is door een eigen motor. Ik heb geen ervaring met de Lux railpoetser, maar hij heeft een goede reputatie.

De stofzuiger van Lux is de beter versie van de Tomix. Tomix doet wat ie moet doen, maar is luidruchtig. De Lux stofzuiger werkt ook prima, maar met veel minder hinderlijke dB's.

De Lux reinigers zijn zeer degelijke, kwaliteitsproducten, maar je moet er ook evenredig diep voor in de beurs tasten. Of het de meerwaarde waard is, laat ik aan eenieder over om te oordelen naar persoonlijke voorkeur en prioritet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Met de Lux heb ik geen ervaring, las op het NL. N spoorforum daar wat over.
Het maakt blijkbaar net als de Tomix veel lawaai.
De Tomix voldoet hier goed, als stofzuiger. Klinkt als een Dyson...
Om een poetstrein samen te stellen gebruik ik verschillende wagentjes achter elkaar. Met een stevige lok erachter.
Zelfs een klein wagentje  met een magneet eronder. Je zal versteld staan wat daar aan blijft kleven!

Het zou best kunnen dat de Lux beter is dan de Tomix, maar daar hangt wel een ander prijskaartje aan. De Tomix kan 3 dingen, poetsen, zuigen en schuren, maar niet tegelijk.
Wil je dat allemaal tegelijk: heb je 3 Tomixen achter elkaar nodig.
Groet van Frank

bellejt

ik denk dat je in schaal N rijdt en dan zijn ze regelmatig goedkoop te krijgen op ebay duitsland.Is het beste wat er opd e markt is.

Michiel

De Tomixen vind je inderdaad regelmatig voor een heel redelijk prijs, maar voor de Lux'en wordt steeds gevochten en gaat men dikwijls, zelfs voor occasie, tot bijna nieuwprijs.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Idd , die Tomix kan je momenteel op e-bay vinden voor rond de 50 euro, nieuwprijs ligt rond de 55 euro op vb. dm-toys

Ik heb prijs aangevraagd voor de lux wagens, kwestie van te vergelijken  ;)
Moet wel zeggen dat de lux wagens optisch veel mooier zijn en niet zo opvallen in een setje goederenwagens dan de blauw opvallende Tomix'en.

jullie spreken allemaal van een zware lok om de boel te trekken, moet ik dan denken aan een 6 assig aangedreven lokje of zo ?
Heb hier nog een oud 4 assen aangedreven fleischmann dieseltje staan dat eventueel als trekkracht kan dienen.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Frank_N

Zolang je de Tomix alleen en als stofzuiger gebruikt volstaat een klein lokje best.
Als je het laat poetsen neemt de rolweerstand enorm toe.
Voor de complete poetstrein (Tomix stofzuiger+Roco railgum wagen+Herkat poetswagen+zelfbouw magneet wagen) gebruik ik een V200 van Minitrix.
Groet van Frank

59erke

Voor de geïnteresseerden...

Ik heb vandaag prijs ontvangen voor de Lux N reinigingswagens

De lux stofzuiger heeft een vraagprijs van 174 EURO
De lux railslijper heeft een vraagprijs van 185 EURO

Er is ook een 'voordeliger' setje van beide wagens te koop voor 348 EURO

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan