Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Zelfbouw low cost verlichtingsprintje

Gestart door Cedric, 12 november 2013, 18:52:01 PM

Cedric


Op basis van losse componenten (SMD Led en gewone weerstand) kan met een stukje pertinax een heel klein printje gemaakt worden. Dit is heel erg low cost (prijs komt op enkele eurocenten). In theorie kan het nog kleiner, door een smd weerstand te gebruiken. Gebruikte LED zijn warmwitte die ik eens op Conrad gekocht heb, maar er zijn alternatieven genoeg.





Ik heb soms het gevoel dat men voor dergelijke printjes redelijk wat geld durft vragen (heb er al van rond de 15 euro gezien) en als je er dan een stuk of 10 nodig hebt begint het wel serieus te tellen...

PeterC

Cedric,

Door de draadjes rechtstreeks aan de leds te solderen kan het nog een stuk kleiner.  De serieweerstand kan tussen de draadjes worden opgenomen.

Witte 3528 leds en PLCC6 RGB (kan je kiezen welk kleurtje je wil):



Onlangs nog een 1206 SMD led van draadjes voorzien.  Met wat voorzichtigheid en een goede loupelamp lukt dat.

Groetjes, Peter


Gerolf

Citaat van: Cedric op 12 november 2013, 18:52:01 PM
Ik heb soms het gevoel dat men voor dergelijke printjes redelijk wat geld durft vragen (heb er al van rond de 15 euro gezien) en als je er dan een stuk of 10 nodig hebt begint het wel serieus te tellen...

... en dan loont zelfbouw zeker en vast.
EN: intussen ben je bezig met modelbouw, en je oefent je soldeerkunsten   8)
0603 kan ook, na wat meer oefening  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bellejt

zoals Peter doe ik het ook.Ik haal de leds gewoon van strips aan de lopende meter.De led alleen is makkelijker te plaatsen in het plafond van de cabine.

philippe_007

Citaat van: Gerolf op 12 november 2013, 22:00:02 PM
Citaat van: Cedric op 12 november 2013, 18:52:01 PM
Ik heb soms het gevoel dat men voor dergelijke printjes redelijk wat geld durft vragen (heb er al van rond de 15 euro gezien) en als je er dan een stuk of 10 nodig hebt begint het wel serieus te tellen...

... en dan loont zelfbouw zeker en vast.
EN: intussen ben je bezig met modelbouw, en je oefent je soldeerkunsten   8)
0603 kan ook, na wat meer oefening  ;)

tja, de 0603, nog veel oefenen..... Mij lukt het nog niet