Class 66 - een vergelijking

Gestart door modelbaanHO, 11 november 2013, 22:28:29 PM

modelbaanHO

Via PM stelde een medeforumlid de vraag of je een Class 66 van Mehano en een van ESU naast elkaar op de baan kon zetten. Ik heb hem beloofd om de modellen eens van naderbij te bekijken. Ik denk dat het resultaat wel meer dan een persoon zal interesseren en daarom plaats ik het hier op het forum.

Ik bezit verschillende class 66 lokomotieven, op 1 uitzondering na allemaal van de Duitse privé operator HGK.
Van deze modellen heb ik er 3 uitgenomen die het best met elkaar kunnen worden vergeleken omdat zij quasi dezelfde schildering hebben. Bovendien zijn het modellen die uit 3 verschillende producties stammen: de oorspronkelijke Mehano modellen (DE64), de modellen uitgebracht door Lemke/Mehano (DE668) en tenslotte de modellen uitgebracht door ESU (DE671).

Onderstaand een foto van de 3 slachtoffers. v.l.n.r. Mehano - Lemke - ESU


Ik kan geen beoordeling geven over de mechanische eigenschappen. Daarvoor is mijn baantje te klein om snelheid, trekkracht en uithoudingsvermogen te testen. Ik kan ook niet oordelen over de waarheidsgetrouwheid / juistheid van de modellen t.o.v. de werkelijkheid. Daarvoor zou een vergelijking met de echte locs moeten kunnen plaatsvinden en/of een intensieve vergelijking van de modellen met foto's van de echte locs.

Ik stel wel vast de alle 3 de modellen zeer gelijkend zijn wat betreft de gravure en de details die wel zijn uitgebeeld. Op het eerste zicht heb ik geen echte verschillen kunnen vaststellen. Dat is alvast goed nieuws.

Wat is er dan wel verschillend.
Het meest opvallende verschil is de verlichting. Op bovenstaande foto al heel duidelijk. Het oorspronkelijke Mehano model heeft gele leds voor de frontverlichting, die bovendien lichtjes doorschijnen in de rode sluitlampen. Bij Lemke zijn het koudwitte leds en ESU heeft warmwitte leds, wat mij betreft het mooiste van de 3. Hetzelfde geld voor de sluitverlichting. Bij Mehano is deze amper waarneembaar. Bij Lemke en ESU branden ze mooi rood. Op de volgende foto's is dit niet zo goed of uitgesproken waarneembaar. Maar ik plaats ze toch, al is het om ook andere details te laten zien.

Mehano

Lemke

ESU (sorry voor de wazige foto, maar ik ben geen professionele fotograaf)

Mehano

Lemke

ESU (de kleur van de lichten komt op de foto niet goed tot uiting, maar ze is mooi rood)


Er zitten vooral verschillen in de schildering.
Bij Mehano hebben de roosters een "weathering" gekregen

Bij Lemke

Bij ESU zijn de roosters helemaal zwart


Voor mij is de dakpartij/uitlaat nog het meest verschillende
Mehano : ook hier een weergave van roetaanslag rond de uitlaat

Lemke

ESU


En tot slot nog detailfoto's van de dieseltank
Mehano : Hier heeft de meter een wit kleurtje gekregen

Lemke : geen kleurtje

ESU : opschrift met de inhoud van de dieseltank, maar de meter heeft geen kleurtje


Welke van de 3 is nu het beste/meest correcte model ? Ik weet het niet. Het zijn kleine details die verschillen. Maar mijn eindconclusie is dat ze alle 3 best naast elkaar op de modelbaan mogen staan !











Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Binco

Goede en duidelijke test Luc!
Waarvoor dank!
Aan deze modellen ga je plezier beleven! ;)

ems

Leuke vergelijking! Valt me wel op dat de zowel bij ESU als Lemke de kap niet goed aansluit op het onderstel; dit is goed te zien aan de kier links naast de frontseinen.
Groet, Edwin

ward

Knappe vergelijking.
Zijn de kappen van die modellen er soms eens af geweest?
Als ik op andere foto's / filmpjes zie ben ik dit nog niet tegen gekomen..

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

modelbaanHO

Citaat van: ward op 11 november 2013, 23:01:54 PM
Knappe vergelijking.
Zijn de kappen van die modellen er soms eens af geweest?
Als ik op andere foto's / filmpjes zie ben ik dit nog niet tegen gekomen..

Mvg

In de Mehano (DE64) heb ik zelf de decoder ingebouwd. Ik herinner me dat het best friemelen was om de kap terug op het onderstel te krijgen. Blijkbaar is dat dus toch niet zo best gelukt, was me zelf nog niet opgevallen.
In het model van Lemke heb ik de decoder laten inbouwen door de winkelier.
De ESU lok is niet geopend.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Bedankt voor de mooie vergelijking van deze 3 modellen Luc , mag ik even je draadje verder aanvullen?? ;)

De dieseltank van de ESU is dus het best gedetailleerd , want zo ziet de " echte" dieseltank er uit.



Ook het bliksem-symbool tussen de beide ramen is goed weergegeven.




En dan nu nog één zijde van je locs voorzien van allerlei slangen , en een treinbestuurder plaatsen ,  en je bent helemaal up-to-date hé Luc.







modelbaanHO

Citaat van: ERVIN op 12 november 2013, 10:43:06 AM
Bedankt voor de mooie vergelijking van deze 3 modellen Luc , mag ik even je draadje verder aanvullen?? ;)

Natuurlijk, graag zelfs.

Citeer
En dan nu nog één zijde van je locs voorzien van allerlei slangen , en een treinbestuurder plaatsen ,  en je bent helemaal up-to-date hé Luc.

Was ik nog vergeten te vermelden: Zo uit de doos zijn de ESU-locs aan één zijde voorzien van een koppeling (dat is ook de zijde die je ziet op de foto's.) Aan de andere zijde is een volledige detaillering met imitatie koppeling en slangen. Ik moet eens in de handleiding kijken hoe je daar dan eventueel een modelkoppeling kan plaatsen.

Een treinbestuurder ... Ja zeker maar dan moet ik die dingen weer open doen en daar ben ik echt niet goed in.  :(


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

dani

interessant draadje, zo zouden er meer mogen zijn !

Ik herinner me een hele tijd geleden bij een naburig forum zo bvb een vergelijking tussen de  Märklin en Piko varianten van de 28xx lok.
Misschien een idee om dit es vaker tegaan doen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 12 november 2013, 11:41:12 AM
interessant draadje, zo zouden er meer mogen zijn !

Ik herinner me een hele tijd geleden bij een naburig forum zo bvb een vergelijking tussen de  Märklin en Piko varianten van de 28xx lok.
Misschien een idee om dit es vaker tegaan doen
Wat die vergelijking betreft zwerft er ergens in een draadje een vergelijking rond van ERVIN betreffende een vergelijking tussen de Piko en de LS variant van deze loc. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ceuleer

Hè Luc,

Interessante uitleg en foto's.
Een vraagje. Is het misschien mogelijk om foto's te maken van de loco's met de kappen gedemonteerd, dan kunnen we de verschillen van de decoder, print, motor.... Bekijken.

Grz,
Gunter

Binco

Citaat van: ceuleer op 12 november 2013, 16:17:15 PM
Hè Luc,

Interessante uitleg en foto's.
Een vraagje. Is het misschien mogelijk om foto's te maken van de loco's met de kappen gedemonteerd, dan kunnen we de verschillen van de decoder, print, motor.... Bekijken.

Grz,
Gunter

Luc schreef al dat hij die machines niet graag demonteert, misschien iemand anders die ook de vergelijking kan maken?  ;)

Citaat van: modelbaanHO op 12 november 2013, 11:32:56 AM
... maar dan moet ik die dingen weer open doen en daar ben ik echt niet goed in.  :(

ceuleer

Kweet dat hij niet graag demonteert, maar als ge niks vraagt, hebt ge niks....  ;D

Binco

Citaat van: ceuleer op 12 november 2013, 17:07:30 PM
Kweet dat hij niet graag demonteert, maar als ge niks vraagt, hebt ge niks....  ;D
Daar heb je ook gelijk in Gunter!  ;D
Maar het moeten niet altijd dezelfde zijn hé!  ::) Er zijn er ongetwijfeld nog met de 3 modellen van de class 66.


ceuleer

Ik heb er maar 2 van, dus ik zou eens graag de esu van binnen bekijken....

dani

@Gunther: als jij de 2  al doet die je hebt, dan ben ik zeker dat er wel iemand met een ESU  de tegenprestatie wil leveren....
Misschien heeft  Rudy  (rangeerduivel) er wel zo eentje ?  Ik wil die gerust eens gaan uit elkaar gooien :-) :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.