Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Servosturing - hoe ?

Gestart door argilla, 07 oktober 2013, 09:51:19 AM

argilla

en als er nu nog een goede ziel is die dit in een print maakt zodanig dat ik het kan etsen .....
sorry vraag veel maar kan het beter aan pro's vragen dan eindeloos te zitten prutsen en het toch niet lukt   :D ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen.
Maar de eerstvolgende dagen lukt het nog niet  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf



Schemaatje hertekend, maar er is iets waar ik aan twijfel:
Ik weet niet zeker of de 10µ-Elco voor een vertraagde beweging zal zorgen.
Ik heb de datasheet van de 555 niet bij de hand, maar ik denk dat er op pen 7 geen "constante" spanning mag staan

Weet er iemand dit uit het hoofd, of zoek ik zelf op het internet?

Zonder dat elcootje (waarde is een natte-vinger-schatting) is de uitslagbreedte instelbaar, maar slaat de servo niet vertraagd om.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Gerolf alvast bedankt voor het schema en het meedenken.
Op uw vraag moet ik het antwoord schuldig blijven wegens gebrek aan electronica kennis. :(
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Geert

Ik doe het zo:



en het FILMPJE erbij wat deze schakeling doet.


maar voor mooie overgang toch maar met µC  ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Met dat intern schema van de 555 erbij, is het duidelijk dat de Elco geen gewenst effect zal hebben, en zelfs weg moet.
Dus er is geen vertraagd omlopen van de servo mogelijk op deze manier.

Als dat voor Marc geen probleem is, teken ik een PCB-tje uit met alleen de trimmertjes  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Citaat van: Geert op 20 november 2013, 16:44:41 PM

Mooi schema Geert!  Hoe maak je dat trouwens?  Dit lijkt mij geen standaard CAD programma...

Geert

Met PowerPoint Patrick, ideaal voor snel even iets te tekenen.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: Geert op 20 november 2013, 21:45:19 PM
Met PowerPoint Patrick, ideaal voor snel even iets te tekenen.
Ik dacht al zoiets, serieus werkske om zulke schema's te tekenen :o. Maar wel een goed leesbaar resultaat en beter begrijpbaar voor de niet-elektronica fanaat.

Gerolf

Ik heb zo'n idee dat Geert's schema beter werkt dan wat Argilla van het net geplukt heeft (en ik heb overgenomen en uitgebreid)
Hoewel een vertraging met Elco niet lineair is. De servo zal in het eerste deel van zijn beweging sneller gaan dan tegen het eindpunt.
Een tweede 555 (of ...) die de pwm-generator aanstuurt is waarschijnlijk beter. Of een microcontroller natuurlijk ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Ik heb een ander ideetje, blijkbaar is het de bedoeling een sturing voor een servo te bekomen die je manueel kan 'confgureren'...

Ik denk toch een microcontroller (een simpel gevalletje met 8 pootjes, bv. PIC12F683) en één vast programma.  De servosturing hangen we aan de PWM uitgang van de µC.  1 schakelaar die de servo steeds omschakelt.  2 weerstanden/potmeters om de eindposities te bepalen op 2 ADC van de microcontroller, deze kan je weglaten als de servo volledig mag uitslaan.  En een derde weerstand/potmeter om de snelheid te regelen op een 3e ADC.  Dan heb ik nog één pinnetje van de µC over om bv. een ledje aan te sturen wanneer de servo in werking is.

Bedoeling is dat de software niet wijzigbaar is, dus op voorhand te programmeren.  Het heeft meteen als voordeel dat je niet hoeft te liggen klooien met programmers ed. om je servo eigenschappen in te brengen.  Alle parameters worden gestuurd met de weerstanden/potmeters, die de ADC uitleest en zo de configuratie bijstuurt.

Het geeft minder componenten en ik denk dus ook goedkoper; de duurste component is de microcontroller: 0.60€
Stuklijst (5V voeding niet meegerekend):
1 PIC12F683
1 ceramische condensator 100nF
1 pull-up weerstand
1 schakelaar
3 potmeters
1 3-pin header voor de servo
1 2-pin header voor de voeding
1 stukje gaatjesprint (of geëtst/gefreesd printje)

Als er interesse voor is, ontwerp ik wel snel een printje...

Geert

#26
Ik heb zo is iets gemaakt voor 16 servo's in één PIC µC. Elke servo wordt aangestuurd met elk zijn  schakelaar, instellingen eindposities en omlooptijd voor elke servo afzonderlijk instelbaar via één potmeter voor alle servo's! Potmeters zijn ook duur hé  ;)

zie  beschrijving

en FILMKE

Kostprijs: µC 16F887 net geen 3€, de rest 5€ denk ik, dus geen 1/2€ per servoaandrijving  :)

En kan ook met DCC protocol met 16 extra binaire uitgangen voor eventueel puntstuk polarisatie. (zie achteraan de beschrijving)


edit: enkele spellingfoutjes eruit gehaald

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

adrievans

Citaat van: Sattrickske op 21 november 2013, 19:20:27 PM
Ik heb een ander ideetje, blijkbaar is het de bedoeling een sturing voor een servo te bekomen die je manueel kan 'confgureren'...



Als er interesse voor is, ontwerp ik wel snel een printje...


Graag laat maar komen,schemaatje met componenten is ook al goed,gaatjesprint kan ik zelf uitvogelen.

Geert,
Mooie print maar 16 servo`s is mij wat teveel van het goede.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Geert

Citaat van: adrievans op 24 november 2013, 20:55:24 PM

Mooie print maar 16 servo`s is mij wat teveel van het goede.

Deze opmerking heb ik al meer gekregen, en mogelijk terecht?

Maar dezelfde, iets aangepaste, software kan je ook laden in een PIC voor minder dan 1€ per servo aansturing.



Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

#29
Citaat van: adrievans op 24 november 2013, 20:55:24 PM
Citaat van: Sattrickske op 21 november 2013, 19:20:27 PM
Ik heb een ander ideetje, blijkbaar is het de bedoeling een sturing voor een servo te bekomen die je manueel kan 'confgureren'...



Als er interesse voor is, ontwerp ik wel snel een printje...


Graag laat maar komen,schemaatje met componenten is ook al goed,gaatjesprint kan ik zelf uitvogelen.

Geert,
Mooie print maar 16 servo`s is mij wat teveel van het goede.

De potmeters kan je vervangen door een vaste weerstand eens je weet wat de gewenste waarden zijn.
R1 bepaalt de doorloop tijd
R2 beginpositie
R3 eindpositie
S1 schakelaar die de servo omschakelt
JP1 = gestabiliseerde 5 volt voeding (ong. 500mA nodig afhankelijk van de servo)
JP2 = servo aanstluiting

Vergeet niet dat het hier om een micrcontroller gaat.  Dus deze heeft software nodig...