Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Servosturing - hoe ?

Gestart door argilla, 07 oktober 2013, 09:51:19 AM

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Geert

Citaat van: argilla op 07 oktober 2013, 09:51:19 AM
weet het niet, maar is dit iets ? ?

http://www.micromark.com/dual-servo-controller,11088.html

qua prijs en kwaliteit ? ?

Voor wat het is, redelijk duur. Ze gebruiken daar een goedkoop PIC µC in (al langer hoemeer ter vervanging van een NE555 timer). Maar als je deze dingen niet zelf kunt programmeren, en als je niet graag een soldeerboud vasthoud, mogelijk een goed ding?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Sattrickske

Citaat van: argilla op 07 oktober 2013, 09:51:19 AM
weet het niet, maar is dit iets ? ?

http://www.micromark.com/dual-servo-controller,11088.html

qua prijs en kwaliteit ? ?
Ik vind het veel te duur voor hetgeen het is; zoals Geert al zei: 2 goedkope PIC µC voor 35€?  Kan je zelf ontwikkelen voor 2 à 3 €, koop een PIC programmertje van <10€.  Meteen terugverdiend, en je kan later eender welke PIC programmeren.
Voor mensen zonder programmeer ervaring, inderdaad wel een oplossing, maar wel verdikke duur...
Bovendien valt de controller nogal groot uit vind ik.

argilla

patrick bedoel je dit





ken er niet veel van .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Sattrickske

Neen, totaal niet...
Maar als ik het schema effe bekijk, kan het inderdaad wel dienen om een servo motor aan te sturen.  Dit is de oude manier om een servo aan te sturen dmv. van 555 timertje, een klassieker dat je nog in alle (digitale) elektronica boeken/cursussen kan terugvinden.  Enkel lastig dat je met potmetertjes de servo aanstuurt, en bovendien zal je ergens eindeloop schakelaars moeten inbouwen om na te gaan wanneer de servo zijn doel bereikt heeft.  In mijn ogen een on-praktische oplossing, maar ze kan wel werken.

Het principe met microcontrollers is eenvoudiger op voorwaarde dat je wat programmeerkennis hebt.  Deze heeft geen eindeloop schakelaars nodig, enkel digitale eindposities in je software.
Er bestaan ook een aantal kant en klare servo controllers die je rechtstreeks in je baan kan programmeren.

argilla

wat vonden jullie van deze eenvoudige decoder ( niet van mij zenne op photobucket gevonden







argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

't Is geen decoder, maar wel een héél eenvoudig toestelletje om een servo aan te sturen.
Wat ik er zeker aan mis is een snelheidsregelaar: Nu zal de servo vrij snel van de ene stand naar de andere gaan
... en de uiterste standen zijn ook niet af te regelen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Zoals het schema zelf zegt: minimale, maximale uitslag...
Als je compensatie veren tussen je servo en het aan te drijven mechanisme plaatst, kan dit perfect werken.  Maar je servo verplaatst zich steeds tussen de 0 en 180°.  Dus niet eenvoudig om de hardware te maken.  Het voordeel van een digitale servo aansturing is nu net dat je exact kan bepalen tussen welke posities de servo mag bewegen.  Deze 'analoge' schakeling doet gewoon je servo van links naar rechts gaan en omgekeerd, maar over z'n volledige bereik.

Ik weet niet wat je zoekt aan te sturen met een servo, maar deze schakeling heeft heel wat beperkingen.  Vertel eens wat je wil, dan kan ik je misschien een schakeling zoeken/ontwerpen...

argilla

oke bedankt Patrick




een simpele decoder voor de servo die we hier via Gerolf bestelt hebben . Voor het omzetten van twee arm signalen ( O schaal) en twee wissels.
(Etsen kan ik dank aan  Gerolf zijn machine of het kan ook met gaatjes board  maar niet de layout heb ik geen kaas van gegeten)
Daarom ook is dit draadje ook zo interessant  niet ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Ik heb net gelezen dat Faller een servosturing voor 4 servo's heeft, die programmeerbaar is.
Waarschijnlijk is het toestelletje veel te duur voor wat het is, maar het lijkt me wel geschikt voor jou.

Anderzijds: Er zijn al wel wat draadjes over servo's op dit forum,
en de laatste tijd gaat dit draadje over analoge sturing. Toch best wel off-topic dus.
Ik overweeg om het op te splitsen naar een nieuw draadje, en dan in "KISS en andere elektronica" te plaatsen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 10 november 2013, 09:06:37 AM
Ik heb net gelezen dat Faller een servosturing voor 4 servo's heeft, die programmeerbaar is.
Waarschijnlijk is het toestelletje veel te duur voor wat het is, maar het lijkt me wel geschikt voor jou.

Anderzijds: Er zijn al wel wat draadjes over servo's op dit forum,
en de laatste tijd gaat dit draadje over analoge sturing. Toch best wel off-topic dus.
Ik overweeg om het op te splitsen naar een nieuw draadje, en dan in "KISS en andere elektronica" te plaatsen


dat lijkt me het beste Gerolf , anders heeft niemand er wat aan. En aan mijn draadjes te zien zie ik dde bomen niet meer in het bos, maar ben dan ook maar een leek in die dingen  Thx  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Zo ... draadje is opgesplitst. Vanaf nu kan het dus hier verder gaan over eenvoudige servosturingen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Okidoki, thx Gerolf!

Dus als ik Argilla's vraag goed begrijp, wil hij servos aansturen zonder microncontrollers maar met simpele logica.  Dan heb ik meteen een paar vragen terug...
1) Mag de servo volledig uitslaan tussen de 0 en de 180° (de normale uitslag voor de meeste servos)?
2) Wil je op een of andere manier de snelheid van de servo regelen?
3) Nog andere wensen?

Om het zelf bouwen denk ik aan volgende oplossingen:

Indien 1) niet mag, dan heb je eindeloop schakelaartjes nodig die aangeven wanneer de servo z'n doel bereikt heeft en de pulsenstrein gestopt moet worden.  Maar deze schakelaartjes moet je ook kunnen 'opheffen' om de servo weer in beweging the krijgen in de andere richting.  Dit kan opgelost worden met een paar digitale NAND poorten (bv 74HC00), 4 schakelaars (2 eindeloop, en 2 commando schakelaars).  De NAND poort komt tussen de uitgang van de timer (NE 555) en de transistor van het eerder geposte schema.

2) Zal een pak moeilijker zijn. In m'n µC loste ik dat op door de pulsbreedte langzaam te laten variëren.  Zonder µC gaan we een tweede timer moeten inschakelen denk ik.

Gerolf

Als je het laatste schema bekijkt, valt er wel wat mee aan te vangen om iets te kunnen afregelen, denk ik
- trimmertjes tussen de twee vaste weerstanden en de middelste, om de uiterste standen af te regelen
- Elco op poort 7 om de snelheid af te zwakken
De uitgaande transistor lijkt me niet nodig als versterking - tenzij hij louter als inverter gebruikt wordt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Citaat van: Gerolf op 10 november 2013, 17:26:17 PM
Als je het laatste schema bekijkt, valt er wel wat mee aan te vangen om iets te kunnen afregelen, denk ik
- trimmertjes tussen de twee vaste weerstanden en de middelste, om de uiterste standen af te regelen
- Elco op poort 7 om de snelheid af te zwakken
De uitgaande transistor lijkt me niet nodig als versterking - tenzij hij louter als inverter gebruikt wordt


Gerolf zou je dat in een tekeningkje kunnen gieten aub ?  thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15